Estàs a: > > Amics i Antics Alumnes rescata, al març, la història dels castells del Racó d’Ademús

Vista de la fortalesa de Castielfabib

El col·lectiu Amics i Antics Alumnes de la Universitat de València, amb la col·laboració del Club de Viatges Fil-per-Randa, continua al març amb el cicle d’activitats que recupera la història dels castells valencians. Aquest mes s’acostarà fins a Castielfabib, al Racó d’Ademús. També dedicarà dues rutes al centre històric de València.

El dia 9 de març, Amics i Antics Alumnes es desplaçarà fins al Racó d’Ademús per a visitar Castielfabib i la seua església-fortalesa. Es tracta del convent de Sant Guillem, construït en el segle XIV pel prior general dels Agustins, En Guillem, duc d’Aquitania. L’encant i la pau d’aquest paisatge el va prendre, de manera que restà allà fins la seua mort, en l’ermita que manà edificar. En l’actualitat, aquest monument està en ruïnes, però a poc a poc va restaurant-se amb les donacions particulars de dones i homes que, a canvi, apadrinen les seues pedres.

La visita a aquest monumental poble-tresor, guiada per Joan V. Candel, de Fil-per-Randa, consistirà en un passeig rural d’unes dues hores per la rodalia del municipi, a la vora del riu, fins arribar a la fortalesa, el convent de Sant Guillem, exemple únic al País Valencià.

València, per dins i per fora
Al març, Amics i Antics Alumnes també li dedicarà dues passejades pel cor de la ciutat a la història de València. El mateix matí, el 30 de març, es podrà triar entre un passeig pel barri del Carme i un altre pel centre històric amb la finalitat de conéixer les escultures que adornen el carrer i que ja hem oblidades.

Popular i bohemi, el Carme és un barri que encara hui per hui presenta greus problemes d’habitabilitat: solars, cases ruïnoses… No obstant això, es troba en ple procés de rehabilitació i transformació el qual pretén integrar-lo en la València moderna. Joan V. Candel acompanyarà als participants en aquest recorregut.

D’altra banda, una segona proposta per aquest 30 de març és la que porta per títol ‘La ciutat de les escultures distretes’. Cada dia, mentre la gent va al treball, de compres o simplement a passejar és fàcil passar per un bon nombre d’estàtues o monuments menuts que formen part del paisatge urbà i que, en canvi, ningú no coneix el seu origen o significat. Habitualment, són monuments recordatoris de personatges importants en la seua època. Tot això ho descobriran els participants en aquesta activitat que serà guiada per l’historiador Joan Grifoll.

Setaigües i Les Useres, a l’abril
Amics i Antics Alumnes ja ha avançat part de la programació per a l’abril, mes en què visitarà els camins de l’aigua a les terres del Mercader, a Setaigües, i Les Useres, a l’Alcalatén. El termini per inscriure’s en aquestes eixides comença en març i ambdues, així com l’excursió a Castielfabib, estan subvencionades pel col·lectiu de la Universitat de València.

A Setaigües, es farà un passeig rural pel Camí de l’Aigua. Es caminarà al voltant del riu Duc i les fonts principals del terme amb la companyia de Josep Vicent Valero, actor, filòleg i investigador de la història local de Setaigües. A Les Useres, els visitants realitzaran el pelegrinatge a l’ermita de Sant Joan de Penyagolosa, una tradició que es remunta a l’Edat Mitjana (segle XIV) per a demanar-li a Déu salut, pau i pluja. Explicarà la visita Joan V. Candel.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 6 de Març de 2014