Estàs a: > > La Universitat d’Estiu de Gandia aborda el debat sobre l’educació pública i la privada

Els components de la taula redona sobre educació.

‘Educació pública i educació privada. Dos models en debat’ és el títol de la taula redona que va tindre lloc la nit de dimarts, 16 de juliol, a la casa de la Marquesa de Gandia i que venia a donar continuïtat al curs ‘L’educació com a debat’ que està celebrant-se aquests dies a la Universitat d’Estiu (UEG). La taula va ser moderada pel professor d’Educació Comparada Juan Manuel Fernández.

En el debat van participar el president de la Unió de cooperatives d’Ensenyament Valencianes, Miquel Ruiz; el secretari d’Estat d’Educació, Alejandro Tiana; i el secretari general d’Escoles Catòliques, José M. Alvira. Els tres van coincidir en definir aquest com un debat necessari però complex.

La principal diferència d’opinions va arribar en parlar de la matèria de religió. Com no podia ser d’una altra manera, el representant d’Escoles Catòliques es va mostrar favorable al fet que aquesta assignatura es continue impartint a les escoles i dins de l’horari lectiu. La seua defensa se sosté en “els acords signats amb la Santa Seu i en el dret constitucional dels pares a triar l’educació que volen per als seus fills, però, sobretot, en la idea que la societat espanyola no es pot entendre sense conéixer les seues arrels i aquestes són religioses”.

Més ambigu es va mostrar el secretari d’Estat Tiana qui va reconéixer estar davant un atzucac: “El sistema espanyol reconeix quatre religions (catòlica, jueva, evangèlica i musulmana), no obstant això, cadascuna d’elles s’atén d’una manera diferent. En el cas de la religió catòlica el problema el tenim amb els alumnes que no trien religió ja que els acords amb la Santa Seu impedeixen que a aquest sector se´ls oferisquen assignatures equiparables a altres matèries i que puguie influir en el seu currículum”.

L’opinió més diferenciada va arribar de la mà de Miquel Ruiz, qui va defensar una escola laica: “La confesionalitat no ha d’estar al servei del sistema públic. L’escola hauria de ser laica perquè la societat és diversa i hem d’educar els joves en la convivència, el pluralisme ideològic i el respecte a la diversitat religiosa”.

Abans d’arribar a aquest punt, el debat havia incorregut en temes com la conveniència o no de mantindre la triple xarxa escolar o la qualitat de l’ensenyament a les escoles públiques i privades. En aquests temes, els participants es van mostrar d’acord a l’hora d’afirmar que la triple xarxa escolar espanyola (privada, concertada, pública) funciona correctament. En aquest cas, Tiana es va mostrar contrari a contraposar models: “Hauríem de pensar com millorar els models, per exemple, com implementar col·legis públics que atenguen tots els models educatius d’infantil a batxillerat com ja ocorre en els privats i concertats, o com l’escola pública hauria d’incrementar els seus serveis més enllà de les classes diàries”.

Per la seua banda, Miquel Ruiz va considerar que en el moment en què “reben concert educatiu, els col·legis concertats formen part de la xarxa pública i consegüentment han d’actuar”, i es va mostrar favorable d’estimular l’autonomia dels centres educatius. Mentrestant, el coordinador d’Escoles Catòliques es va mostrar crític amb la idea generalitzada que els col·legis concertats facen selecció d’alumnes ja que, segons va manifestar, les xifres reals mostren que no és així.

Taller sobre noves masculinitats
D’altra banda, abordar des d’un punt de vista crític el model de masculinitat actual és l’objectiu del taller ‘De la masculinitat tradicional a les noves masculinitats igualitàries’, impartit per Joan Sanfélix, professor de la Universitat de València i integrant del col·lectiu Homes Valencians per la Igualtat, a la Universitat d’Estiu de Gandia.

En paraules de Sanfélix, “es tracta d’abandonar la idea de la masculinitat tradicionalment masclista i acostar-la a les noves corrents actuals marcades per la lluita per la igualtat i el feminisme. Les noves masculinitats són aquelles que apel·len per una transformació del model tradicional i que es basen en un món marcat per les coresponsabilitats, per les cures, les emocions i fins i tot per la cultura de la pau o l’ecologisme. Es tracta, en definitiva, d’una altra forma d’estar al món com a homes”.

Aquest taller pretén visibilitzar les formes possibles de ser un home que trenquen amb el model tradicional, un model que “no és bo per a les dones però tampoc per als homes. Es tracta de caminar cap a un espai que siga més sa per a tots i per a totes”. La vida quotidiana és el punt de partida per a tots els canvis que es puguen produir. Segons Sanfèlix, s’ha de pensar què es pot fer cada dia “per a deixar enrere la motxilla patriarcal que encara arrosseguem i analitzar com ens relacionem amb el nostre entorn, amb el nostre propi cos i, sobretot, amb el grup dels nostres iguals masculins. Què podem fer i què podem canviar. Autodenominar-se feminista és molt senzill però cal veure què fem a la nostra vida quotidiana per a canviar”.

El coordinador del curs explica que aquest és un moviment que va de la mà d’allò que les feministes estan plantejant. Tot i això, confessa que dins dels Homes Valencians per la Igualtat existeix un debat sobre quina ha de ser la relació amb el feminisme: “Hem de ser els seus aliats però hem de tindre el nostre espai. Hem de convertir els nostres espais en espais feministes però no anar a ocupar el seu lloc. A més, el que hem de fer és preocupar-nos per la nostra masculinitat i l’efecte que té sobre el nostre entorn i, especialment, sobre les dones”.

Més informació en www.uv.es/uvgandia

Data d'actualització: 18 de Juliol de 2019