Estàs a: > > La Fundació General es suma a les activitats universitàries del Març per la Igualtat

Imatge d´arxiu d´un acte reivindicatiu per la igualtat.

La Unitat d’Igualtat, l’Institut Universitari d’Estudis de la Dona i la Càtedra d’Economia Feminista de la Universitat convoquen totes les dones que integren la comunitat universitària a unir-se a la vaga feminista per al 8 de març. Com cada any s´ha realitzat una concentració a les portes del Rectorat de la Universitat de València.

La Universitat de València celebra, com cada any, el Dia Internacional de les Dones amb un ampli programa d´activitats culturals i didàctiques que tindran lloc durant diferents dies propers al 8 de març, dia de la commemoració, i que duraran diverses setmanes.

L’acte institucional estava programat per al dimecres 6 de març a La Nau Centre Cultural. Després de la lectura del manifest institucional, la catedràtica de Dret Constitucional i directora del Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Yolanda Gómez Sánchez, impartí la conferència, ´Dona i Constitució´. A la Capella de la Sapiència, el cor de dones ´A cau d’orella´ interpretà el concert especial amb motiu del Dia de les Dones. A continuació, s’inaugurà l’exposició ´Self Made Woman´ de Concha Ros a la Sala Oberta, i finalment es pogué vore la Performance ´Kalidoscopica´ de María Tamarit en el mateix claustre de La Nau Centre Cultural.

Campanya  #StopCallaBonica #StopCallaBonita

La programació, però, del ´Març per la Igualtat´ va arrancar divendres 1 de març a la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (FFTiC) amb el llançament de la campanya #StopCallaBonica #StopCallaBonita. Es tracta de Hashtags creats per la FFTiC per a denunciar situacions de micromasclismes lingüístics a través de les xarxes socials. Al corredor primer pis de la mateixa facultat s’ha inaugurat l’exposició ´Un món sense dones = Un món incomplet´, a càrrec de la professora Isadora Guardia i alumnat del Grau en Comunicació Audiovisual. L’exposició es podrà visitar fins al 31 de març de 2019.

La Universitat de València lliurà dilluns, 4 de març la seua Medalla a Carme Valls, impulsora de la Medicina des de la perspectiva de gènere. L’acte va estar presidit per la rectora, Mavi Mestre, i la ‘laudatio’ fou llegida per Josep Lluís Barona, catedràtic d´Història de la Ciència i Documentació.

Jornades de Ciència i Gènere

La Societat Espanyola d´Astronomia va organitzar unes Jornades de Ciència i Gènere els dies 4 i 5 de març a València i la Universitat serà la seu d’alguns dels actes. La vicepresidenta del govern valencià Mónica Oltra va presidir la inauguració de les jornades aquest dilluns a la Faculat de Filologia, Traducció i Comunicació.

L´encontre incloïa dues activitats obertes al públic en general. Angela Saini, periodista científica britànica, escriptora, divulgadora i autora de Geek Nation, presentà dilluns el seu últim llibre, ´Inferior´ que tracta de com la ciència infravalora a la dona i com les investigacions reescriuen la història.

Dimarts 5, es va celebrar la taula redona ‘La carrera científíca de les dones’, amb Teresa Riesgo, directora general d’Investigació, Desenvolupament i Innovació del ministeri; Maria Dolores Real, vicerectora d’Innovació i Transferència de la Universitat de València; Rafael Rebolo i Casiana Muñoz-Tuñón, director i vicedirectora de l’IAC; Isabel Márquez, vicedirectora de l’IAA; Maria Luisa García, de FRACTAL, SLNE; i Francesca Figueras, professora de la Universitat de Barcelona i presidenta de la Societat Española d’Astronomia.

De vesprada a les 19 hores, tancà les jornades Dava Sobel, reportera, escriptora i divulgadora científica nord-americana amb la seua conferència ‘L´univers de vidre. La història de les dones de Harvard que ens van acostar els estels’. La web de las jornades i el programa complet es poden consultar en http://cienciaygenero.uv.es/

La Facultat de Fisioteràpia organitza un any més actes especials amb motiu del Dia de les Dones. ´La construcció de la desigualtat i el camí cap a la igualtat en la UV´ és el títol de la conferència que impartirà Amparo Mañés Barbé, directora de la Unitat d´Igualtat, el 6 de març a partir de les 10:30 hores. ´A més igualtat, més llibertat i més felicitat´ amb l’Escola de pallassos ´L@s Hij@s de Augusto´ es conclourà l’acte.

´Dona i lideratge científic en l´actualitat´

La III Jornada de la Dona Científica ´Dona i lideratge científic en l´actualitat´, organitzada per l’Institut de Ciència Molecular (ICMol), se celebra aquest dijous 7 de març al Saló d´Actes de l´Edifici de Capçalera del Parc Científic amb les ponències d’Esther Rodríguez Blanco, responsable de l´activitat d´incentivament de l´Oficina Europea del Ministeri d´Economia i Competitivitat i la secretaria d´Estat de R+D+i; Paola Ferrario, investigadora associada en la Fundació Basca per a la Ciència, Ikerbasque; Mónica Bolufer Peruga, catedràtica de la Universitat de València del Departament d’Història Moderna i Contemporània; i Carmen Agustín Pavón, professora ajudant doctora de la Universitat de València del Departament de Biologia Cel·lular, Biologia Funcional i Antropologia Física.

En la jornada participaran també Josefina Bueno Alonso, directora general d´Universitat, Investigació i Ciència; Begoña Milian Medina, vicedegana de la Facultat de Química; i Amparo Mañes Barbé, directora de la Unitat d´Igualtat de la Universitat de València. La rectora María Vicenta Mestre Escrivá clausurarà la jornada.

Dijous 7 de març en horari de vesprada, hi hagué una jornada universitària organitzada per les Comissions d’Igualtat de Blasco Ibáñez on es presentà l’Informe Sombra al GREVIO a propòsit del Conveni d’Istambul contra la Violència de Gènere. L’acte que comptà amb la participació de Federico Buyolo, director de l’Oficina de l’Alta Comissionada del Govern d’Espanya per a l’Agenda 2030. A la Sala Palminero de la Facultat de Geografia i Història.

Durant tota la setmana la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació té una extensa programació. Dimecres, 6 de març a les 12 h, a l’aula 402 es realitzà un Recital de Spoken Word amb Mississipi i una acció de Body Paint a càrrec d’AriBodyArt.

Aquest dijous, 7 de març, a les 10 hores al hall, la Performance Kellys, a càrrec d’alumnat del Grau en Comunicació Audiovisual; a les 12 hores a l’espai Cultural una xarrada sobre ‘María Moliner en Valencia (1930-1946)’ a càrrec de Mercedes Quilis i Mª José Martínez Alcalde; a les 20 hores també a l’Espai Cultural un concert a càrrec de la filòloga, poetessa i música Carolina Otero. Divendres 8 de març, des de les 10 hores, al mateix hall, es farà un taller de pancartes literàries.

La Facultat de Ciències Socials ofereix una extensa programació durant tot el mes de març que té com a títol ´Gràcies a les dones serem lliures´. A partir de dimarts, 5 de març, mercadet i tallers diversos de Feminisme Gràfic, Activistes valencianes...

Dimarts 5 de març es va desenvolupar la primera de les sessions de la I Jornada Dones i Treball(s) en el Territori. ´De les Franceses de Senija a les estisoradores de Benissa´ a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Socials a les 11 hores. La segona de les sessions, dijous 7 de març a les 16 hores, ´Les espigolaores: la memòria de l’horta de València´.

Dimecres 6 de març a l’esplanada de la Facultat de Ciències Socials hi hagué la intervenció ´Dones i Esport: Subvertint desigualtats de gènere. La classe d’esgrima´, a càrrec de Laura Pérez Aguado del Club d’Esgrima.

A la Sala Manuela Ballester de la Facultat de Ciències Socials, des del 7 de març fins el 5 d’abril es podrà visitar l’exposició ´(Ó)bulos´ a càrrec d´Antonia Carbonell, Nora Pastor, Carmen Cebrián i Pepa Arróniz.

Dimarts 12 de març, a l’esplanada de la Facultat de Ciències Socials a partir de les 10 hores hi haurà dos monòlegs,  ´Acaso no soy mujer?´ a càrrec de Vivian Ntih i ´Buscando mi yo´.

El 21 de març, a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Socials, a  les 15.30 hores hi haurà un cinefòrum ´Fragments de realitat de les Dones Refugiades i Exiliades. Exiliades, territoris de memòria i pau´ a càrrec de La Colectiva de Mujeres Refugiadas, Exiliadas y Migradas. A continuació es podrà vore la performance  ´Rompiendo el silencio desde el exilio. Aportes para la memòria y la construcción de la paz con enfoque de género´ a l’esplanada de la Facultat de Ciències Socials.

Finalment, el 26 de març es podrà vore una Peça de dansa interdisciplinària i el 28 de març la performance del grup Magdalenes València. Teatre de les oprimides també a l’esplanada de la Facultat de Ciències Socials.

La Facultat d’Economia lliura el proper 14 de març el VI Premi  d’Igualtat de la Facultat d’Economia ´Igualtat i Xarxes socials´, el Premi del I Concurs de publicacions en gènere de la Facultat d’Economia i finalment per acabar l’acte hi haurà un concert d’Instruments de corda oferit per dones.

Està previst el lliurament de Premis + Dones 2019 el proper 21 de març en l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria; la conferència: ´Los hombres frente a la prostitución´, amb la cineasta i actriu Mabel Lozano el 26 de març en la Facultat de Psicologia; i la taula redona “Gènere i didàctiques” amb Paula Tuzón, Helena Rausell, Miquel Oltra, Marta Pla en l’aula 4.04. de la Facultat de Magisteri.

La professora Ana Marrades dirigeix el curs ´Dona i Constitució´ que des del passat 28 de febrer es desenvolupa en La Nau Centre Cultural i on s´analitzarà la proposta de reforma constitucional des de la perspectiva feminista. Les sessions són el 6, 21 i 28 de març i les conferències estan obertes al públic en general.

Com cada any, l’Aula de Cinema, l’Aula de Música, i l’Aula d’Arts Escèniques han preparat una programació especial amb motiu del Dia de la Dona. Les activitats als diversos campus se seguiran realitzant durant el mes de març i abril.

Sala Matilde Salvador

Dimecres 6 i dijous 7, la Sala Matilde Salvador de La Nau presenta funcions de l´espectacle ´Bésame 2.0´, per Pepa Cases, dansa-teatre. Serà a les 19:30, amb direcció i interpretació de Pepa Cases. ´Bésame 2.0´ és el resultat d’una proposta de dansa i teatre participativa que tracta el tema de la violència de gènere d’una manera íntima i pròxima amb una xarrada-debat al final de la funció.
Entrades: http://events.fundacio.es/o/5

El programa complet de les activitats en continua actualització el trobareu a: http://www.uv.es/igualtat

Data d'actualització: 7 de Març de 2019
Publicat en: Institucional