Estàs a: > > Les fundacions de la Comunitat Valenciana s´han reunit per crear noves estratègies que milloren la vida de les persones

La S.A de Transparència, Belén Cardona, el vicerector Ariño i el president de l´AEF, Javier Nadal, inauguran una jornada sobre transparència.

El Consell Autonòmic de Fundacions de la Comuntat Valenciana de la Asociación Española de Fundaciones (AEF) s’ha reunit al Colegio Mayor Rector Peset per afrontar els reptes futurs de la societat civil i crear noves estratègies d´actuació amb les de seguir millorant vida de les persones.

La trobada ha comptat amb la participació del president de l’Asociación Española de Fundaciones, Javier Nadal; la secretaria autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació de la Generalitat Valenciana, Mª Belén Cardona; y el vicerector de Cultura y Deportes y vicepresident executiu de la Fundació General de la Universitat de Valencia, Antonio Ariño.

En la seua intervenció el vicerector ha reflexionat sobre la importància de la transparència i la responsabilitat social, considerant aquest exercici com un "deure" i "necessitat" de la societat. Ariño ha recordat que tant empreses com fundacions han de ser socialment responsables: "la responsabilitat social afecta el propi ésser de les fundacions", ha apuntat.

El seu discurs s´ha centrat en el paper que juga en aquesta matèria el tercer sector, la societat civil, que ha qualificat de "molt ampli i heterogeni", recalcant la importància de la tasca que actualment ha d´exercir en la difusió d´una sèrie de valors entre els quals es troben la filantropia i l´altruisme. El vicerector i vicepresident executiu de la Fundació ha recordat que malgrat l´actual tendència de la les societats europees i americana de votar democràticament en contra d´aquests valors, "no hem de perdre de vista aquesta tasca filantròpica i altruista que constitueix l´essència fonamental de les fundacions".

Quant al president de l’Asociación Española de Fundaciones, Javier Nadal, ha assenyalat la necessitat de comptar amb el suport del conjunt de la societat perquè les fundacions puguen desenvolupar correctament la seua tasca. "Això passa pel coneixement i la transparència. Hem de ser més proactius en origen i explicar-nos millor, cosa que actualment no passa ", ha afegit. Així mateix, Nadal realitzava la petició a l´administració pública de "treballar intensament" perquè els comptes que aquestes entitats publiquen de manera formal i pública siguin "fàcilment accessibles".

Finalment la secretària autonòmica de Transparència ha afirmat que l´administració pública ha de generar el marc normatiu i institucional propici així com proporcionar els instruments necessaris en tot aquest procés, alhora que apel·lava a la necessitat del "compromís de la societat civil". "Entre els agents socials trobem actors que juguen un paper de lideratge; fan part d’ells les fundacions, fonamentals per impulsar la transparència i la responsabilitat social", ha expressat.

En las diferentes mesas de trabajo  se han tratado iniciativas, trabajos y novedades de la AEF, así como del sector fundacional: la necesaria relación entre fundaciones, empresas y sociedad, en la que han intervenido expertos del sector como Fernando Ibáñez, presidente de Club de Empresas Responsables y Sostenibles de la Comunitat Valenciana; Mercedes Alcover, coordinadora regional de Fundación Adecco; Antonio Blanco, director de Fundación Alimerka; Manolo M. Piquer, presidente de Fundació Noves Sendes; Aitana Mas Mas, directora general de Transparencia y Participación de la Generalitat Valenciana y Julio Huerta, director de Fundación Horta Sud.

A les diferents taules de treball s’han tractat iniciatives, treballs i novetats de l´AEF, així com del sector fundacional: la necessària relació entre fundacions, empreses i societat, en la qual han participat  experts del sector com Fernando Ibáñez, president de Club d´Empreses Responsables i Sostenibles de la Comunitat Valenciana; Mercedes Alcover, coordinadora regional de Fundació Adecco; Antonio Blanco, director de Fundació Alimerka; Manolo M. Piquer, president de la Fundació Noves Sendes; Aitana Mas Mas, Directora General de Transparència i Participació de la Generalitat Valenciana; i Julio Huerta, director de Fundació Horta Sud.

Des de la seua creació el 9 de febrer de 2005, el Consell Autonòmic de Fundacions de la Comunitat Valenciana de l´AEF es reuneix periòdicament per:

• Crear xarxes de fundacions per a treballar de forma més eficient aprofitant les sinergies: articular, enfortir i donar visibilitat al sector.
  • Representar els interessos del sector davant les administracions autonòmica de la Comunitat Valenciana.
  • Prestar serveis més propers a les fundacions associades.

Actualment agrupa 61 fundacions.

Dades del sector fundacional a la Comunitat Valenciana

• Està format per 777 fundacions
  • Dóna feina a 9.539 persones, el que representa el 4,4% de l´ocupació al sector fundacional espanyol
  • El nombre de beneficiaris del sector fundacional en valencià és de 2.052.181, el que representa el 5,7% dels beneficiaris espanyols
  • El valor afegit brut del sector fundacional de la Comunitat Autònoma de València és de 277 milions d’euros, el que representa el 8,9% del VAB del sector fundacional espanyol (3.089 milions d’euros segons dades de 2014).

Documents adjunts:
Data d'actualització: 18 d'Octubre de 2018