Estàs a: > > Una exposició fotogràfica proposa recórrer 43 espais universitaris des d’una òptica diferent

Una exposició fotogràfica proposa recórrer 43 espais universitaris des d’una òptica diferent

Despatx rectoral a La Nau. Foto: Mario Rabasco

Despatx rectoral a La Nau. Foto: Mario Rabasco

El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València inicia la programació del 2014 amb una exposició fotogràfica de Mario Rabasco. ‘Espais contingents. Estudi visual de la Universitat de València’ és un treball que permet transitar a través de la fotografia contemporània per 43 espais i arquitectures d’aquesta institució acadèmica.

‘Espais contingents. Estudi visual de la Universitat de València’ aplega imatges d’espais coneguts, però vistos des d’una òptica molt diferent. Llocs sense presència humana en què aquesta s’insinua per les petjades que subjectes desconeguts hi han anat deixant; escenes reals amb un halo d’irrealitat sempre ordenada i simètrica, de manera que tots dos universos cohabiten i conviuen per produir un cert grau d’estranyament. Fotografies del claustre de La Nau, de dependències rectorals, de facultats, de laboratoris, d’instruments mèdics, dels campus... Imatges molt contemporànies, molt sòbries, molt simètriques, estrictament enquadrades i ordenades, que busquen el realisme però que semblen irreals.

“Són espais molt familiars per a mi i sempre he sentit la necessitat interior de paralitzar-los, de capturar aquests llocs de coneixement i de poder on sempre es pot entreveure que algú ha intervingut, encara que no hi siguen”, explica Mario Rabasco, d’una aproximació a la realitat que, segons l’artista, té cert paral·lelisme amb l’escrupolositat del treball policial.

D’acord amb el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, si hi ha res que caracteritze les imatges que es poden veure en aquesta exposició “és que quan les han contemplades les persones que diàriament transiten per les estades reproduïdes, exclamen amb sorpresa: No ho havia vist mai així!”.

El comissari de l’exposició, el professor de la Universitat Politècnica de València Pep Benlloch, destaca que “en aquest projecte s’ha imposat la racionalitat sobre qualsevol altra consideració accessòria, la funcionalitat sobre l’estètica, i això provoca que les fotografies presenten uns espais aparentment impersonals sense que res del seu contingut ens puga sorprendre… o potser és tot el contrari”.

El nom de l’exposició “imatges contingents”, una cosa que pot ser i no alhora, al·ludeix precisament a allò que evoca cada imatge. Benlloch explica també que Mario Rabasco ha utilitzat el format quadre, tal com s’ha imposat en la fotografia contemporània des de la seua utilització, entre d’altres, per Jeff Wall i pels fotògrafs de l’Escola de Düsseldorf, com Candida Höfer, Thomas Struth o Andreas Gursky. Precisament en aquesta ciutat alemanya va sorgir la primera càtedra de fotografia artística, cap als anys seixanta, de la mà del matrimoni d’Hila i Bernd Becher, fundadors d’aquesta escola, amb una repercussió transcendental (ni ells mateixos la van poder imaginar aleshores) i que va suposar el que molts consideren el naixement de la fotografia contemporània.

Les fotografies de Rabasco comparteixen aquella filosofia primigènia: són fotografies estrictament enquadrades, tenen el gust per la sobrietat, per capturar els espais amplis, sempre mostrats des d’un punt de vista objectiu, amb unes pautes compositives estrictes i molt calculades, i evitant sempre qualsevol alteració de subjectes al seu voltant.

Malgrat tot, insisteix Benlloch, “en totes les obres que contemplem es fa present el subjecte a través de la petjada o rastre que deixem en el nostre pas pel món. Serien inexplicables els continguts d’aquestes fotografies sense la imprescindible acció o referència de les persones, per això tenen potser un plus de misteri que els confereix un interés per a l’espectador, preocupat per descobrir la ubicació o utilitat dels elements que Mario ens presenta en cada una”.

Sobre Mario Rabasco Peiró (Canals, València, 1966)
Llicenciat en Belles Arts a la Facultat de Belles Arts de València. Estudià fotografia a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis de València. Actualment, i després de cursar el programa de doctorat, està en fase de finalització de la tesi doctoral sobre el fotògraf Koldo Chamorro. És professor titular de fotografia a l’EASD (Escola d’Art Superior i de Disseny de València). Imparteix classes en el Màster de Fotografia a l’ELISAVA (Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona) i en el Màster en Fotografia de la Universitat Politècnica de València. Ha impartit múltiples seminaris i classes magistrals a nivell nacional i internacional, entre d’altres ‘Fotografia digital i tecnoestètica’ en les trobades Retina 2007, celebrades a la ciutat de Mèxic DF (Tecnológico de Monterrey, Campus de Mèxic). Ha realitzat diverses exposicions individuals i col·lectives i l’any 2006 va publicar el llibre ‘Sant Antoni. Passatges d’un ritual’, sobre el ritual festiu de Sant Antoni a Canals (València).

L’exposició es podrà visitar fins al pròxim 27 d’abril a la Sala Estudi General.

Data d'actualització: 31 de Març de 2014

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar