Estàs a: > > Amics i Antics Alumnes organitza rutes medievals a les fortaleses i els castells valencians

Castell de la mola del Bou Negre. Foto: Fil-per-Randa

Amics i Antics Alumnes ha organitzat, juntament amb el Club de Viatges Fil-per-Randa, noves activitats per al febrer, entre les quals destaquen diverses rutes entorn de les fortaleses i els castells medievals valencians més atractius com ara els forts alçats a la Canal de Navarrés o a l’Alt Millars. Aquestes eixides estan subvencionades pel col·lectiu de la Universitat de València.

Les visites als castells s’inclouen en el cicle ‘Ruta dels pobles’ i el període per inscriure-s’hi comença dilluns, 20 de gener. En primer lloc, Amics visitarà la Canal de Navarrés (9 de febrer) on es troben els castells de Millars –una xicoteta fortalesa que controlava el camí vora la conca del Xúquer i que, en l’actualitat, conserva la muralla i la major part de la torre mestra– i de Coves –ubicat sobre un promontori que domina el riu Xúquer, a un emplaçament espectacular, i del qual resten la torre major, els murs del recinte, llenços i construccions auxiliars–. El col·lectiu també visitarà les muralles de la localitat, un complex defensiu d’origen musulmà, testimoni de la importància estratègica d’aquesta població.

El 22 de febrer, Amics es desplaçarà fins a l’Alt Millars per a conéixer el castell de la mola del Bou Negre, de finals del segle XII, situat sobre una elevada muntanya en el límit dels termes d’Argelita i Ludiente. Es tracta d’un important conjunt de construccions defensives únic a Espanya. De fet, aquest castell, també d’origen musulmà, dominava una àmplia extensió on estaven incloses nombroses poblacions.

El Barroc, la València romana, els Borja i Benlliure
D’altra banda, Amics i Antics Alumnes de la Universitat de València ha programat quatre eixides per la ciutat. Així, el dia 8 de febrer visitarà la València barroca, època d’esplendor de la capital, fent un recorregut per llocs com ara l’església de Sant Joan del Mercat, la torre de Santa Caterina o el Palau del Marqués de Dos Aigües, entre altres; i coneixerà la història de la família Borja a través d’indrets com el carrer dels Borja, l’església de Sant Nicolau, la Porta dels Ferros, el Museu i la capella de Sant Francesc de Borja a la Catedral, el Palau Borja i el Museu de Belles Arts Sant Pius V de València.

Les excursions continuaran el 23 de febrer. Aquest mes, Amics retrà homenatge a la figura de Mariano Benlliure, artista valencià universal i un dels escultors fonamentals en la història de l’art, amb un recorregut pel periple artístic i vital de l’escultor: la casa natal, les institucions on començà els seus estudis artístics, les principals escultures públiques, etcètera.

L’última de les eixides de febrer, aquest mateix dia, tindrà lloc a la València romana, Valentia, i el món que amaga la ciutat sota l’asfalt mitjançant la visita a la làpida commemorativa de la fundació de la ciutat, la delimitació de les muralles romanes i el Museu Arqueològic de l’Almoina.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 27 de Gener de 2014