Estàs a: > > L’Orquestra Filharmònica i el Grup de Dansa de la Universitat, junts en el festival Serenates

Secció de Cambra Orquestra Filharmònica de la Universitat de València.

El festival Serenates, organitzat per la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura, va estrenar, el passat 25 de juny, una producció pròpia de la Universitat de València al Claustre del Centre Cultural La Nau, l’espectacle ‘Reinterpretant la tradició: músiques i coreografies’.

Amb aquesta actuació es presentà al públic el Grup de Dansa de la Universitat de València, que actuà juntament amb l’Orquestra Filharmònica de la Universitat.

Un any més, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València va proposar, en el marc del festival Serenates, un espectacle de dansa. En aquesta ocasió, es tractava d’un format més recollit, de caràcter intimista, amb la secció de cambra de l’Orquestra i el Grup de Dansa de la Universitat, que és un conjunt de recent creació, amb procedències i formacions molt eclèctiques, unit pel vehicle de creació i comunicació artística que és la dansa. La coreografia d’aquest espectacle va ser creada per Yoshua Cienfuegos i Maynor Chaves, mentre que el director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, Hilari Garcia Gázquez, va ser al capdavant de la direcció musical.

Les músiques que recorrien l’espectacle procedien de la tradició musical anglosaxona. Eren cants i danses populars, habituals en celebracions profanes i religioses dels països de parla anglesa. No obstant això, aquesta tradició ha sigut reelaborada per compositors de la centúria anterior, que han recreat amb els ulls de la modernitat les músiques del passat. Tres peces eren la base del programa: ‘St. Paul’s suite’, de Gustav Holst (1874-1934), ‘Fantasia on Greensleeves’, de Ralph Vaughan Williams (1872-1958) i el ballet ‘Appalachian Spring’, d’Aaron Copland (1900-1990).

Yoshua Cienfuegos (Oviedo, 1973) és coreògraf, pedagog i ballarí. Graduat en art dramàtic i en dansa contemporània a l’Institut del Teatre de Barcelona, és un creador consolidat de l’escena espanyola actual. Dirigeix la companyia Cienfuegos Danza, amb la qual ha creat més de 15 obres i ha guanyat diversos premis com el primer del Certamen Coreográfico de Madrid (1999), el nacional de dansa de Costa Rica (2010), el VIVA 09-10 i el de millor direcció coreogràfica (2008) de la Generalitat Valenciana.

Hilari Garcia Gázquez (Pobla Llarga, 1975) pertany, per oposició, al cos de professors de música i arts escèniques, en l’especialitat d’Orquestra, i des de 2011 és director titular de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, que té una plantilla de 80 joves músics. La seua finalitat és proporcionar-los una formació d’alta qualitat en interpretació orquestral. També ha sigut director assistent de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana (JOGV) i de la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), i ha dirigit diverses orquestres nacionals i internacionals com l’Orquestra de València (OV), Joven Orquesta y Coro de Centroamérica (JOCCA), Palestine Youth Orchestra (PYO), Orchestre Symphonique HEM Genève, etcètera.

En la seua trajectòria, el festival Serenates ha tingut un èxit rotund i cada vegada més col·laboracions: l’Ajuntament de València, la Diputació de València, la Fundació Banc Sabadell, el Palau de la Música, l’EASD (Escola d’Art i Superior de Disseny) i el Palau de les Arts de València, que s’hi ha unit en aquesta edició. Les entrades, a 3 euros, poden adquirir-se a través de: http://www.latenda.es/entrades

Al llarg dels anys, en el marc de Serenates s’han estrenat moltes obres o s’han retrobat després de segles d’oblit en els diversos arxius musicals valencians. A més, molts grups valencians han estrenat artísticament en aquest escenari, ja que aquest festival s’ha convertit en una bona plataforma per a la promoció i la difusió d’un dels millors i majors béns culturals valencians: la música.

Data d'actualització: 26 de Juny de 2018
Publicat en: Música, Música, Principal, OFUV