Estàs a: > > La integració de les persones amb diversitat funcional, una prioritat de la Universitat de València

Inauguració de la Setmana de la Universitat per la Integració

“La integració, la diversitat funcional i la inclusió són una aposta i una prioritat de la Universitat de València i d’aquest equip de Govern”. Amb aquestes paraules, la vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat, Maria Vicenta Mestre, va obrir una nova edició de la Setmana de la Universitat per la Integració ‘Tots iguals, tots diferents’.

Les activitats es perllongaren fins a divendres, 13 de desembre, i han estat organitzades per la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, servei inscrit en la Fundació General de la Universitat de València, amb la col·laboració de la Fundación Vodafone España. La cita d’enguany va incloure, a més de ponències, taules redones i tallers, un mercat solidari, una actuació musical i una exposició.

La Setmana de la Universitat per la Integració té lloc cada any a la Universitat de València amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, proclamat per les Nacions Unides el 3 de desembre des de l’any 1992.

“Les jornades que inaugurem hui estan dedicades a la integració, a l’eliminació de barreres i a continuar treballant per la igualtat”, va dir la vicerectora. “En un context de limitacions pressupostàries per a les universitats públiques, hem apostat per no reduir en l’àmbit de la integració de les persones amb discapacitat i la igualtat d’oportunitats perquè per a nosaltres és prioritari. Totes les persones som necessàries per a aconseguir una societat millor i, per tant, no podem prescindir-ne de ningú”, va afegir.

A l’acte inaugural, que va tindre lloc al Saló de Graus de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, també van assistir la vicedegana d’Estudis d’aquesta Facultat, María Jesús Perales; i la directora de Projectes Socials de la Fundación Vodafone España, Mar Fernández, les quals han estat acompanyades pel gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria; la directora de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, Celeste Asensi; així com tècnics i tècniques d’aquesta Unitat, professorat i alumnat.

Per a María Jesús Perales, aquesta iniciativa es configura com una plataforma mitjançant la qual és possible “visibilitzar el treball que es realitza des de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat”, el qual va descriure com un “treball de temps i de suport per la igualtat de persones amb diferents característiques”. En l’actualitat, aquesta Unitat atén a més de 1.100 estudiants i prop d’un centenar de personal docent i investigador.

“Per a nosaltres, l’educació inclusiva és una prioritat que treballem en les diferents titulacions de la nostra Facultat convertint-la en un eix transversal perquè transformant l’eduació, transformem la societat”, va afirmar.

Mar Fernández, per la seua banda, va recordar que el treball de la Fundación Vodafone España se centra en dues línies d’actuació fonamentals: les noves tecnologies i social. La primera d’elles, concebuda per a ajudar l’alumnat amb diversitat funcional. “Volem que servisca perquè aquestes persones aconseguisquen la normalitat en els seus estudis”, va assenyalar. La directora de Projectes Socials de la Fundación Vodafone es va referir així a projectes tecnològics adaptats a les necessitats de persones amb discapacitat intel·lectual, com ara la creació d’eines (una tablet) que permet l’autonomia en el lloc de treball, o de dispositius mòbils mitjançant els quals una persona amb discapacitat visual pot gaudir del cinema. Igualment, Mar Fernández va apel·lar a la necessitat de combinar tecnologia i educació per aconseguir un projecte que faça definitivament realitat “un futur d’integració i igualtat entre totes i tots”.

Les activitats
A continuació, es va escoltar la ponència inaugural, impartida per Emma Arocas, pedagoga, psicòloga i assessora de formació del professorat en l’Escola Inclusiva del CEFIRE de Torrent, amb el títol ‘Visibles i importants: estratègies d’ensenyament inclusiu i diversitat funcional’.

El programa d’activitats continuà durant cinc dies i constava de sis ponències, cinc tallers pràctics, una taula redona i una actuació musical a càrrec del grup ASPRONA TIMBALS. Paral·lelament, a la Facultat de Filosofia i Ciències de l´Educació, es van instal·lar un mercat solidari, integrat per estands de deu associacions valencianes –a l’estand d’ASPAS s’impartirà un taller d’ajudes tècniques–, i l’exposició ‘Las flores de la FQ’, organitzada per l’Associació de Fibrosi Quística de la Comunitat Valenciana.

Les conferències i la taula redona comptaren amb la participació d’experts en l’àmbit de la integració de persones amb diversitat funcional provinents de la Universitat de València, la UNED, l’Institut de Robòtica valencià, la Universitat de Múrcia, AVAPACE i l’equip esportiu AVANT.

D’altra banda, els tallers abordaren l’aplicació de qüestions com ara estratègies per a afrontar una entrevista de treball amb èxit, a càrrec del projecte ROL, adscrit a l’Observatori d’Inserció Professional i Assessorament Laboral (OPAL); el llenguatge de signes, per FESORD de la Comunitat Valenciana; risoteràpia; esport adaptat (tennis, tir amb arc, pàdel, etcètera); i tècniques contra l’estrés.

Programació detallada

Data d'actualització: 20 de Desembre de 2013