Estàs a: > > Primer Club de Lectura amb la novel·la ‘Purga’, de l´escriptora finlandesa Sofi Oksanen

Sofi Oksanen, autora del llibre Purga

Amics i Antics Alumnes de la Universitat de València ha encetat aquest dimarts, 1 d’octubre, el seu primer Club de Lectura amb l’anàlisi de la novel·la ‘Purga’, de l’escriptora finlandesa Sofi Oksanen. El Club es reunirà el primer dimarts de cada mes, a les 18 hores, en la biblioteca del Palau de l’Exposició, la directora de la qual, Cristina Delgado Moyano, coordinarà el grup.

La participació és gratuïta i exclusiva per als socis i les sòcies del col·lectiu de la Universitat de València. Només cal enviar un correu electrònic a amics@uv.es. Les següents trobades estan previstes per als dies 5 de novembre i 3 de desembre.

Els participants en el Club de Lectura poden recollir un mes abans un exemplar del llibre sobre el qual es debatrà a la biblioteca del Palau de l’Exposició, ubicada al carrer Galícia 1, València, pròxima a la seu d’Amics i Antics Alumnes.

‘Purga’: la petjada soviètica a Estònia
‘Purga’, editada a Espanya per Salamandra, va ser primer una obra de teatre i després una novel·la amb la qual la seua autora, Sofi Oksanen, filla d’estoniana i finlandés, ha obtingut en les seues dues pàtries unes vendes espectaculars. Replicat l’èxit a França, aspira a ser-ho mundial, amb el suport d’un bon grapat de premis literaris.

On no és previsible un bon acolliment és a Rússia, ja que l’obra destil·la menyspreu cap al poderós veí que ha condicionat la història recent d’Estònia, una de les tres repúbliques bàltiques que van trencar amb Moscou als primers símptomes de descomposició de la URSS.

El sentiment nacionalista es va reprimir des que Estònia va ser integrada per força en la Unió Soviètica després del pacte Hitler-Stalin i, sobretot, a partir de 1944, després de l’expulsió dels ocupants nazis. Desenes de milers d’estonians ètnics ‘enemics del poble’ van conéixer la deportació i el GULAG, i centenars de milers de russos van recórrer el camí invers i van alterar de forma radical la composició demogràfica. Encara hui, després de 20 anys de la independència, hi ha a Estònia un 25% de russos, una minoria allunyada del poder i discriminada.

Sobre l’autora
Sofi Oksanen (Finlàndia, 1977) va estudiar literatura en les universitats de Jyväskylä i Hèlsinki i més tard art dramàtic en el Teatre Acadèmia d’Hèlsinki.

Sofi va arribar a ser molt coneguda gràcies a la seua primera novel·la ‘Stalinin lehmät’ (‘Les vaques d’Stalin’) (2003), que versa sobre trastorns alimentaris i les dones estonianes immigrades a Finlàndia. Dos anys més tard, va publicar ‘Baby Jane’ (2005), una novel·la sobre desordres d’ansietat i violència en les parelles de lesbianes. La seua primera obra de teatre es va estrenar en el Teatre Nacional de Finlàndia en 2007, ‘Puhdistus’ (‘Purga’), que va rebre el Premi de Literatura del Consell Nòrdic.

En 2010 publica ‘Purga’, novel·la guardonada amb el Premi Femina de literatura estrangera, el Mika Waltari, el Runeberg i el Premi Europeu a la millor Novel·la de l’Any. ‘Purga’ relata la història d’una Estònia en guerra per la seua independència a través de dues dones, la jove Zara, que fuig d’un traficant de dones, i l’anciana Aliide Truu, que malviu en sa casa a una allunyada zona rural, durant l’any 1992.

Data d'actualització: 2 d'Octubre de 2013