Estàs a: > > Enrique Barón: “S´ha d´adaptar l’Estat del benestar a la situació actual, però mai renunciar a ell”

Foto de grup de la inauguració de la XXX UEG

Enrique Barón ha visitat aquest dilluns Gandia per a dictar la lliçó inaugural de la XXX Universitat d’Estiu (UEG). En una conferència que portava per títol ‘Un decàleg per Europa’, l’expresident del Consell Europeu va fer un al·legat per Europa i per avançar en la construcció del projecte europeu en un moment en el qual comencen a sorgir veus que posen en dubte el model. Van presidir l’acte inaugural el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i l’alcalde de Gandia, Arturo Torró.

Barón es va referir a la situació econòmica actual i va plantejar que aquesta crisi “no és un cataclisme, sinó una situació que acabarà i per aconseguir-ho hem de saber adaptar-nos als temps. Les crisis econòmiques són com les que experimenten les persones en el cas de l’adolescència, la maduresa, etcètera. I allò essencial és saber adaptar-se als temps”. És per aquest criteri que el conferenciant es nega a acceptar la idea que “a Europa gaudim d’un Estat del benestar excessiu, hem d’adaptar el nostre model però defendre’l. Les úniques mesures que s’han posat en marxa són d’austeritat, però el temps ha demostrat que són necessàries polítiques de xoc per a reavivar l’economia. Cal compaginar les polítiques d’austeritat amb inversions que fomenten el creixement econòmic ja que, aquests dos aspectes, no són excloents”.

A més, Barón va considerar que per tal de superar la falta de confiança “és necessari donar pasos en ferm i abordar allò que no s’ha fet fins ara. Qüestions que passen per la unió política i fiscal”. Barón va relatar el procés de construcció europea i va afirmar que “després de la unió monetària cada país va conservar el seu poder fiscal, la qual cosa ha fet que la crisi haja afectat cada zona de manera distinta”.

Abans de la conferència d’Enrique Barón va tindre lloc la part institucional de l’acte en la qual van intervindre el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i l’alcalde de Gandia, Arturo Torró.

En la seua intervenció, el rector va repassar els inicis de la Universitat d’Estiu de Gandia i va destacar “les lliçons de tolerància, d’acceptació de la diversitat i de la pluralitat de la nostra societat” que ha significat cada edició de la Universitat d’Estiu de Gandia. A més, va fer referència a la importància de la UEG com a inici del que hui és el Centre Internacional de Gandia de la Universitat. “La Universitat de València ha anat reafirmant-se en el seu compromís de presència territorial, fent realitat la desestacionalització de les activitats de la UEG fins arribar al naixement del Centre Internacional de Gandia que hui és present en la realitat quotidiana d’aquesta ciutat desenvolupant nombroses activitats docents i culturals”, va sostindre.

El rector Esteban Morcillo va aprofitar la seua intervenció per a agrair públicament totes les persones que han treballat en i per la Universitat d’Estiu: anteriors rectors, vicerectors, directors, alcaldes, regidors, així com personal tècnic tant de la Universitat com de l’Ajuntament de Gandia. També va dedicar unes paraules crítiques al projecte europeu: “Somiàvem ser europeus i ara ho som. Però eixa esperança que va ser Europa sembla haver-se convertit, com a conseqüència de les polítiques imposades per eixir de la profunda crisi econòmica, financera i social que vivim en un problema”. A més va concloure: “És possible que necessitem alternatives polítiques però, sobretot, el que necessitem urgentment són polítiques alternatives”.

Data d'actualització: 16 de Juliol de 2013