Estàs a: > > El Grup Instrumental interpreta obres per a teatre de Joan Cerveró en el festival Serenates

Grup Instrumental. FOTO: Tania Castro

El Grup Instrumental va repassar dimecres, 3 de juliol, la biografia musical del seu director, Joan Cerveró, amb un concert titulat ‘Minimal & Theater Music’, que comptà amb la intervenció de la Societat Musical L’Artesana de Catarroja i que forma part del festival Serenates, organitzat per la Universitat de València i CulturArts, al Claustre de La Nau.

El Grup Instrumental va repassar dimecres, 3 de juliol, la biografia musical del seu director, Joan Cerveró, amb un concert integrat per obres seues titulat ‘Minimal & Theater Music’, que comptà amb la intervenció de la Societat Musical L’Artesana de Catarroja i que forma part del festival Serenates, organitzat per la Universitat de València i CulturArts, al Claustre de La Nau.

“En general es tracta de músiques que tenen l’origen en l’escena, dirigides en el seu moment per Carles Alfaro, a excepció de les peces ‘Música d’aigua’, ‘Paris’ i ‘Tosca-remix’, aquesta última una estrena absoluta. El minimalisme, darrera tendència important de la postmodernitat musical, ha estat una de les majors influències en les meues composicions”, explica Cerveró.

A més d’integrar la banda, en referència als orígens tant del Grup Instrumental com del seu director, el concert ret homenatge als autors que els han “inspirat i acompanyat en aquesta aventura musical, referències fonamentals” de la seua manera d’entendre la música.

“Incrustades” entre les obres de Cerveró, el Grup presenta diversos fragments de música clàssica: l’adagi del ‘Concert per a piano en sol major’ de Maurice Ravel, el larghetto del ‘Quintet per a clarinet’ de Mozart i el coral ‘Ich ruf zu Dir, Herr Jesu Christ’, BWV 639, de Johann S. Bach, a més d’un fragment de ‘Dream’ de John Cage.

‘Música d’aigua’, inspirada en un poema homònim del poeta valencià Jaume Siles, es va estrenar en el festival Ensems de 1986, “una música hereva del minimalisme dels 70 i de la poètica i el pensament de John Cage”.

‘Waltz und Tango’ pertany a la banda sonora de l’obra ‘Woyzeck’, de Georg Büchner, dirigida per Carles Alfaro en 1993 i estrenada a l’Espai Moma, una peça “plena de suggeriments a la música de l’Europa d’entreguerres”.

El Grup interpreta un fragment de la música del ballet ‘Shuei’, produït i interpretat per la companyia Vianants de Gracel Meneu, que va suposar “l’inici d’una nova època de la dansa valenciana i que va ser seleccionada per a la Biennal de Joves Creadors del Mediterrani celebrada a Bolonya (Itàlia) el 1989”.

‘Entre els porcs’ és una música per a escena de l’obra ‘A place with the pigs’ del sud-africà Athol Fugard, dirigida també per Carles Alfaro en 1989 i interpretada per Pep Cortés i Neus Agulló. “En aquest cas s’escolten els sons dels porcs barrejats amb una xicoteta peça de violí, transformat mitjançant l’electrònica, i que acaba amb la interpretació de l’himne nacional rus”.

El Grup ofereix un part de ‘Paris’ –“sense titlla”–, una obra encarregada per al festival Tramesa d’Art a favor de la Creativitat que dirigia Josep Pérez Montaner i que es va celebrar al Palau de la Música de València en 1987. Va tornar a interpretar-se en la Biennal del Mediterrani a Barcelona.

‘L’altre món’ “és una selecció de músiques preses de la banda sonora de ‘Càndid o l’optimisme’, de Voltaire, dirigida també per Alfaro i que es va presentar a diversos teatres de l’Estat espanyol. La partitura va obtindre el premi nacional de composició per a escena Daniel Montorio que atorga la SGAE, únic en la seua especialitat”.

‘Estances’ és el resultat de la música d’escena de ‘L’escola de les mullers’, de Molière, dirigida per Alfaro i interpretada, entre altres, per Lluís Homar, Cristina Plazas i Joan Carreras. Va ser estrenada al Teatre Nacional de Catalunya el 2003 i es basa en un procediment molt utilitzat en la música escènica, el leit-motiv. L’obra es va presentar, amb una nova versió adaptada per a concert, el 2012 com a coreografia per al Ballet de Teatres de la Generalitat.

La peça que tanca el concert, ‘Tosca-Remix’, és un exercici de novetats, ja que hi planteja un diàleg entre la banda de música, el Grup Instrumental i unes intervencions de DJ i percussió, “amb el procés de producció, d’interpretació, gairebé en directe”.

“Per fer-ho, es transformarà, es barrejarà, s’improvisarà, es produiran inesperades situacions musicals que seran ‘extretes’ d’una marxa de processó basada en temes de l’òpera ‘Tosca’. L’obra pot ser una veritable bogeria, un experiment creatiu, una aventura que segurament marcarà una nova direcció en la nostra manera de percebre la música com a creació que és, com sempre, imprevisible”, conclou Cerveró.

Data d'actualització: 4 de Juliol de 2013