Estàs a: > > La Universitat i Intermón Oxfam impulsen el comerç just a l’Índia

La Universitat i Intermón Oxfam impulsen el comerç just a l’Índia

Bossa solidària de mà

Bossa solidària de mà

La Universitat de València i l’ONGD Intermón Oxfam han posat en marxa un projecte de cooperació amb la finalitat d’impulsar la producció de mercat a l’Índia a partir de les bases del comerç just. Davall el títol ‘Impuls de les oportunitats de mercat a Espanya per a accessoris fets en condicions de comerç just a l’Índia’, el projecte promou un mitjà de vida sostenible entre les famílies artesanes d´aquest país. Aquesta col·laboració és possible gràcies a la iniciativa ‘0,7 Una Nau de Solidaritat’.

La Universitat de València i l’ONGD Intermón Oxfam han posat en marxa un projecte de cooperació amb la finalitat d’impulsar la producció de mercat a l’Índia a partir de les bases del comerç just. Davall el títol ‘Impuls de les oportunitats de mercat a Espanya per a accessoris fets en condicions de comerç just a l’Índia’, el projecte pretén promoure un mitjà de vida sostenible entre les famílies artesanes d’aquest país.

Aquesta col·laboració és possible gràcies a la iniciativa ‘0,7 Una Nau de Solidaritat’, promoguda pel Vicerectorat de Relacions Internacionals i Cooperació, que dirigeix Olga Gil, i que és gestionada des de la Fundació General de la Universitat de València.

Mitjançant aquest projecte, el grup productor de comerç just EMA (Equitable Marketing Association), ubicat a la localitat de Baruipur, a 35 kilòmetres de Calcuta, podrà enfortir la seua capacitat per a desenvolupar productes accessoris de moda, així com les oportunitats de mercat a Espanya. I és que una forma eficaç d’augmentar els ingressos de les famílies artesanes, i que aquestes puguen cobrir les seues necessitats bàsiques d’alimentació, habitatge, salut i educació, és incrementar al màxim el valor dels seus productes, ja que açò permetrà una pujada de les seues vendes.

En aquest sentit, Rafael Currás, responsable del projecte i professor del Departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Facultat d’Economia de la Universitat de València, explica que el comerç just “és necessari per a ajudar als productors a organitzar-se, adaptar els dissenys tradicionals als requisits dels consumidors i crear productes nous, així com per a informar-los, impartir formació i ajudar-los a cercar nous mercats”. “És important donar mercat a l’oferta de productes, però és fonamental la contínua adaptació d’aquesta oferta al mercat de destinació. Açò és el que hem treballat en aquest projecte”, afegeix.

Aquesta aposta pel comerç just a l’Índia es desenvolupa a través de diverses fases d’actuació. Fins ara, un grup d’estudiants de la Universitat de València, dirigit pel professor Currás, ha realitzat l’estudi de mercat per tal d’identificar les característiques dels productes accessoris de moda a Espanya i l’anàlisi de les capacitats i les necessitats específiques del grup productor, així com de les famílies artesanes.

Segons indica Currás, a continuació es posaran en marxa les fases d’elaboració de plans de capacitació a impartir en aquest grup; la difusió dels nous productes; i l’avaluació de les accions dutes a terme. “Hui ja tenim en les tendes d’Intermón Oxfam un producte que respon a l’anàlisi de mercat inicial i la venda del qual beneficiarà als productors i a les seues famílies”, afirma el professor.

Precisament, “una de les idees obtingudes a través de la recerca de mercats, va ser el desconeixement per part de la majoria dels enquestats del concepte de comerç just i la tenda d’IO a València, sobretot per les persones adultes. A més, l’estudi va aportar informació específica sobre les característiques que ha de tindre una bossa produïda baix els principis del comerç just. Esperem, per tant, que amb aquest projecte puguem crear noves oportunitats de mercat a Espanya per als artesans d’EMA arribant a un major nombre de població”, diu Currás. La bossa ja està en les tendes i en un parell de mesos es podrà mesurar l’impacte del producte sobre els consumidors.

Jornada de sensibilització, a la Facultat d’Economia
Arran aquest projecte, la Facultat d’Economia va ser l’escenari d’una jornada que es va organitzar amb la finalitat de sensibilitzar la comunitat universitària sobre la vinculació entre el comerç just i la promoció i el manteniment de models de producció sostenible –mediambiental, social i econòmica– basats en comunitats productores del Sud.

El professor Rafael Currás defineix comerç just com “una forma alternativa de produir, comercialitzar i consumir que anteposa els drets de les persones i el respecte del medi ambient als interessos econòmics. Es fonamenta en la confiança, la transparència i la relació directa entre famílies productores d’Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina”.

Així, l’objectiu del comerç just és reduir la pobresa del Sud mitjançant un sistema comercial que proporciona l’accés dels grups productors marginats als mercats del Nord.

Ràdio Universitat ha entrevistat el professor Rafael Currás en el seu programa Fes Pinya. Escolteu ACÍ.

La Tenda, una aposta pel comerç just
Al 2010, La Tenda de la Universitat va posar en marxa una iniciativa semblant amb la col·laboració de diferents serveis i departaments de la Universitat de València com se mostra al següent vídeo: http://vimeo.com/17630378

Data d'actualització: 19 de Juliol de 2013

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar