Estàs a: > > L’atenció primerenca durant dos anys en xiquets amb TEA menors de quatre facilita la seua escolarització ordinària

L’atenció primerenca durant dos anys en xiquets amb TEA menors de quatre facilita la seua escolarització ordinària

Atenció a xiquets amb TEA, en el CUDAP

Atenció a xiquets amb TEA, en el CUDAP

El Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP) ha presentat els treballs de recerca realitzats durant el curs 2012/13. La jornada se celebrà a Psicologia amb motiu del 35 aniversari de la creació d´aquesta Facultat. Enguany, el CUDAP ha desenvolupat un total de cinc treballs de recerca.

Al llarg del present curs, el CUDAP, centre gestionat per la Fundació General de la Universitat de València, ha desenvolupat cinc treballs de recerca sobre sistemes de detecció precoç de trastorns del desenvolupament, panells d’anticipació, avaluació i intervenció experimental amb xiquets amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), escola de mares i pares, i experiències pilot. “Després de l’èxit d’assistència que va obtindre la darrera jornada sobre el nostre model d’intervenció en xiquets amb sospita o diagnòstic de TEA, ens hem proposat repetir l’experiència presentant, en aquesta ocasió, els resultats de les recerques dutes a terme en el Centre”, assenyala el director del CUDAP, Francisco Alcantud.

La primera comunicació, va anar a càrrec del doctor Darío Rico i Yurena Alonso. “El sistema de detecció precoç de trastorns del desenvolupament és una eina creada pel CUDAP i la UI Accés del Departament de Psicologia Evolutiva i de l’Educació que consisteix en una sèrie de qüestionaris que interroguen als pares sobre el comportament dels seus fills”, explica Darío Rico, coordinador del Centre. Es tracta de dos tipus de qüestionaris: generals, que avaluen el desenvolupament psicomotor des dels tres mesos fins als tres anys; i específics (http://cudap.uv.es/ProyectoC).

Panells d’anticipació: eficàcia en xiquets amb TEA
Davall l’epígraf ‘Panells d’Anticipació: Disseny i avaluació d’usuari de Visual Display’, Francisco Alcantud presentà el procés de disseny i avaluació d’usuari fins al producte final dels panells d’anticipació Visual Display, un projecte desenvolupat en el marc d’un conveni de col·laboració entre la Universitat, l’Institut Tecnològic del Joguet (AIJU) i l’empresa Miniland.

“L’ús dels panells d’anticipació, localitzadors, agendes i suports visuals s’han mostrat molt eficaces en la intervenció psicoeducativa en xiquets amb TEA o amb trastorns de la comunicació i la relació. S’ha fet un gran esforç per aconseguir un sistema pictogràfic uniforme, però no tant en el seu suport”, sosté Alcantud. El projecte Visual Display, precisament, pretén resoldre aquest problema mitjançant un sistema de panells, fabricat en materials plàstics i adaptat per a paret (10x10 centímetres) i sobretaula ( 5x5 centímetres). És un material nou a Espanya, inexistent fins ara, basat en la fabricació manual dels panells per part dels professionals que treballen amb xiquets amb algun tipus de dificultat cognitiva.

Avaluació i intervenció experimental
A continuació, es presentaren els resultats d’intervencions i avaluacions experimentals. “La intervenció experimental es fonamenta en l’aplicació d’alguna tècnica de reconegut prestigi que encara no s’ha aplicat a Espanya o que, sense que produïsca efectes secundaris, se sospita del seu avantatge”, indica Alcantud.

Exposaren els seus treballs Blanca Hortal, qui parlà de la intervenció grupal en xiquets amb TEA o amb sospita (desenvolupament de normes socials); Carlos Andrés donà a conéixer els resultats que evidencien la falta d’expressivitat emocional dels xiquets amb TEA davant estímuls coneguts i no coneguts, així com les dificultats dels sistemes automàtics de detecció d’expressió facial, i plantejà noves línies d’intervenció utilitzant tecnologies de baix nivell; Paloma Orobal presentà l’adaptació del programa TEACCH, realitzat a Carolina del Nord, un sistema d’avaluació funcional dels trastorns del desenvolupament, en general, i de l’espectre autista, en particular, que encara no havia arribat a Espanya, i del qual s’ha realitzat una avaluació pilot que demostra la seua eficàcia; i Esther Albiar mostrà la iniciativa Interplay, una experiència d’integració de ritme (música) i psicomotricitat que desenvolupa funcions de memòria a curt termini, conductes d’imitació i desenvolupament de psicomotricitat.

Escola de mares i pares de xiquets amb TEA i experiències pilot
Altres dos dels treballs realitzats al CUDAP en aquest curs han sigut, d’una banda, l’escola de mares i pares de xiquets amb sospita o diagnòstic de TEA, d’assistència gratuïta, que ha donat com a resultat “la reducció de les respostes d’estrés, demostrant així l’eficàcia d’aquest tipus d’intervenció”, afirma Alcantud; i d’una altra, una sèrie d’experiències pilot en contextos naturals, derivades de l’escola de mares i pares, com ara el desenvolupament de la resiliència, és a dir, la capacitat de l’ésser humà per a sobreposar-se a les situacions d’estrés; el desenvolupament de l’adherència al tractament, és a dir, la capacitat de seguiment de les rutines que imposen els tractaments sanitaris o psicoeducatius; i la intervenció en entorns naturals sobre comunicació i llenguatge, i conductes desafiadores.

Fruit d’un conveni de col·laboració entre la Universitat de València i la Conselleria de Benestar Social, el CUDAP va obrir les seues portes l’any 2008 i des d’aleshores ha atés a centenars de xiquets. En l’actualitat, presta atenció a 72 famílies. “Segons estudis recents, per a valorar l’efecte de l’atenció primerenca s’han d’analitzar els tractaments de més de dos anys de duració, així que hem fet una enquesta que demostra que la majoria d’aquests xiquets estan assistint als centres escolars amb pocs o nuls suports i seguint una escolarització ordinària”, sentencia Francisco Alcantud.

+Info: http://www.fundaciouv.es/cudap

Data d'actualització: 30 de Setembre de 2013

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar