Estàs a: > > Dos-cents estudiants, en ‘La consagració de la primavera’, que obri Serenates

Dos-cents estudiants, en ‘La consagració de la primavera’, que obri Serenates

La consagració de la primavera, del compositor Igor Stravinsky

La consagració de la primavera, del compositor Igor Stravinsky

Del 24 de juny al 4 de juliol, se celebra el Festival Serenates al Claustre de La Nau. Ha obert aquesta edició ‘La consagració de la primavera’, amb coreografia de Nijinski i música d´Stravinsky. Una obra que han posat en escena dos-cents estudiants els dies 24 i 25 de juny.

El Festival Serenates, que va nàixer els anys 80 amb la idea d’utilitzar el claustre del Centre Cultural de la Nau com a marc per a oferir al públic valencià un festival musical d’estiu amb entrada gratuïta, ha obert l’edició d’enguany amb un espectacle que, des que va ser estrenat, ara fa un segle, sempre ha estat envoltat d’un cert enrenou. Es tracta de ‘La consagració de la primavera’, el ballet coreografiat per Vaslav Nijinski, amb música del compositor rus Igor Stravinsky, que va ser estrenat l’any 1913 al Théâtre des Champs-Élysées, a París. La complexitat de la música i els violents passos de ball van provocar xiulits de desaprovació del públic, i després de sorolloses discussions, fins i tot la policia de París va haver d’actuar, però només va ser capaç de restaurar l’ordre de manera limitada.

Ara, l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, els alumnes del Conservatori Superior de Dansa, de l’Escola d’Arts i Superior de Disseny (escenografia, vestuari i audiovisuals), i de l’IES El Cabanyal (perruqueria i caracterització), han reposat l’aplaudida versió per a inaugurar el Festival Serenates. Prop de dos-cents joves han participat en una producció pròpia creada ex professo que representaren els dies 24 i 25 de juny, al Claustre de La Nau.

“Hem volgut retre homenatge a un espectacle que va ser símbol de la innovació en música, coreografia i escenografia, amb motiu del seu centenari”, afirmà el director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat, Hilari Garcia, a càrrec de la direcció musical d’aquesta versió nova d’un espectacle que va ser una ruptura amb tot el passat i una aposta per un futur gens formal i estèticament incert. Una ruptura amb el passat que ha inspirat nombrosos altres grans coreògrafs de dansa del segle XX com ara Maurice Béjart, Pina Bausch i Martha Graham.

Tono Berti, director artístic d’aquesta versió, va dir que aquest tarannà revolucionari està present en tot l’espectacle, que consisteix en una sèrie d’episodis que descriuen un salvatge ritual pagà de primavera. “Hem transformat el claustre de la Nau en una mena de temple, amb una escenografia completa, amb la qual volem consagrar el públic”, assenyalà Berti sobre una representació que té una durada d’una hora, aproximadament. Segons Berti, la narració de l’espectacle comença amb els orígens classicistes i realistes del ballet, deixa pas a la dansa moderna, trenca amb l’origen (les puntes i els tutús) i es dirigeix a territoris “d’una abstracció formal i conceptual” en què la imatge del coreògraf es dilueix. “Si la nostra projecció és correcta, la dansa contemporània s’endinsarà en un mar cada vegada més abstracte i més allunyat de la representació formal i retornarà a una figuració que representa el teixit emocional de l’ésser humà. I aquest és el nostre “sacrifici”: aconseguir que la dansa parle de si mateixa. I això no només passa amb la dansa, sinó també amb la música i el ritme. S’hi sacrifica tot allò que era considerat tradicional”.

Més concerts, col·laboradors i Maria del Mar Bonet
El Festival Serenates ha esdevingut una alternativa d’oci per a milers de persones en cada edició, i una excel·lent plataforma per a la promoció de grups valencians, i aquesta línia es consolida en l’edició d’enguany. Però, a més, el festival incorpora novetats en 2013. En primer lloc, el Festival Serenates torna al claustre de l’edifici històric de la Universitat, després de les obres de rehabilitació que van obligar l’any passat a traslladar la programació al Centre del Carme, on van acudir més de 2.500 persones. D’altra banda, hi ha noves institucions que donen suport al festival: l’Ajuntament de València, mitjançant la Regidoria de Joventut, i els patrocinadors privats Fundació Banc Sabadell i Heineken.

Pel que fa a la programació, també s’incrementa el nombre de concerts (de sis a nou respecte de l’edició anterior), amb propostes tan interessants com la cantautora Maria del Mar Bonet.

Les dues primeres actuacions (dilluns, 24 de juny, i dimarts, 25 de juny) es presenta ‘La consagració de la primavera’, ballet d’Igor Stravinsky, el centenari de l’estrena del qual se celebra enguany.

El 27 de juny, dijous, la cantautora Maria del Mar Bonet oferirà un concert extraordinari amb motiu del lliurament de la medalla de la Universitat de València, en el qual interpretarà el programa ‘Fira encesa’, amb una selecció de poemes musicats de Bartomeu Rosselló-Pòrcel.

El 28 de juny, divendres, actuarà el grup Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner, amb el programa ‘Amors e cansó’, que oferirà un recorregut per les cançons dels trobadors de la Corona d’Aragó dels segles XII i XIII.

El dia 29, dissabte, tornarà a actuar l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, però amb la secció de cambra, sota la batuta d’Hilari Garcia. L’actuació es dedicarà als concerts per a instruments de corda de les escoles barroques europees.

El dia 30, diumenge, l’Orfeó Universitari de València, dirigit per Francesc Valldecabres, oferirà un concert de música coral a cappella, amb un programa variat que va des de la polifonia del segle XVI fins a la música més actual.

L’1 de juliol, dilluns, la soprano Erika Escribá Astaburuaga i el pianista Carlos Apellániz oferiran un recital sobre els compositors més representatius de la música vocal francesa del segle XX: Debussy, Ravel i, especialment, Poulenc, en el cinquanté aniversari de la seua mort.

El dia 3 de juliol, dimecres, actuarà el Grup Instrumental, dirigit per Joan Cerveró, amb la interpretació del programa ‘Minimal & theater music’, que aplega una selecció de peces compostes pel mateix Joan Cerveró.

El dia 4 de juliol, dijous, la cloenda del Festival anirà a càrrec del Cor de la Generalitat Valenciana, dirigit per Francesc Perales. El cor, del qual és enguany el vint-i-cinqué aniversari, farà un concert de música a cappella amb el títol ´De Viena cap a occident´.

L’entrada a tots els espectacles de Serenates al Claustre és gratuïta, amb invitació que cal recollir a partir d’una hora abans de l’inici a la consergeria de la Nau. Tots els concerts comencen a les 22:30 hores.

 

Data d'actualització: 30 de Juliol de 2013

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar