Estàs a: > > El sector fundacional a la Comunitat Valenciana ocupa vora 19.300 treballadors

El sector fundacional a la Comunitat Valenciana ocupa vora 19.300 treballadors

El catedràtic Juan José Rubio; el vicerector Antonio Ariño; el director general AEF, Silverio Agea; i el gerent de la Fundació General de la Universitat, Cristóbal Suria.

El sector fundacional a la Comunitat Valenciana ocupa vora 19.300 treballadors, amb una mitjana d’ocupats per fundació de 20 persones, la qual cosa suposa el 10% de l’ocupació del sector fundacional espanyol. Aquest sector és un dels pocs amb tendència ascendent en els últims anys, amb un nombre d’ocupacions directes mitjan situat en el 21,17% del total nacional, segons dades de 2011.

El sector fundacional a la Comunitat Valenciana ocupa vora 19.300 treballadors, amb una mitjana d’ocupats per fundació de 20 persones, la qual cosa suposa el 10% de l’ocupació del sector fundacional espanyol. El sector fundacional espanyol és un dels pocs amb tendència ascendent en els últims anys, amb un nombre d’ocupacions directes mitjans situat en el 21,17% del total nacional, segons dades de 2011.

Així ho ha informat el director general de l’Asociación Española de Fundacions (AEF), Silverio Agea, juntament amb el catedràtic d’Economia Aplicada de la Universitat de Castella-la Manxa i responsable de l’informe, Juan José Rubio, en el marc de la presentació del ‘Balanç i tendències del sector fundacional a Espanya i la Comunitat Valenciana en temps de crisi’, que ha tingut lloc aquest dimarts en l’edifici històric de la Universitat de València, i que ha sigut presidida pel vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat, Antonio Ariño.

El vicerector ha destacat “la importància d’aquest tipus d’informes” perquè “posa en relleu el pes que té en la societat el sector fundacional, en allò cultural i allò associatiu; i, així mateix, permet veure la magnitud i l’abast d’aquest sector”. “Allò públic i allò privat són dos mons que es poden enriquir treballant en la defensa dels béns d’interés col·lectiu a través de les fundacions”, ha afegit.

El director general de l’AEF, per la seua banda, ha explicat, recolzant-se en les dades presentades per Juan José Rubio, que el sector fundacional valencià està format per unes 939 fundacions actives, la qual cosa ve a representar una densitat fundacional de 18 fundacions per cada 100.000 habitants i un 10% del total que operen a Espanya (9.500). D’aquestes, 719 eren en 2009 controlades pel Protectorat de la Generalitat Valenciana, la qual cosa suposa una vinculació del 76% del sector fundacional amb el Protectorat Autonòmic.

A Espanya, segons han informat, el sector de les fundacions genera una despesa propera als 8.500 milions d’euros, constitueix l’1% del PIB espanyol, i beneficia a més de 23 milions de persones, amb un 80% d’ingressos procedents de participació privada. En el cas de la Comunitat Valenciana, aquesta estimació se situa en 2.292.160 beneficiaris, la qual cosa suposa que el 45% de la població de la Comunitat Valenciana ha sigut beneficiària d’alguna activitat fundacional.

En relació amb l’origen dels ingressos de les fundacions, en una comparació internacional, s’ha destacat que aquells països amb sectors fundacionals “més potents” i “consolidats” tendeixen a finançar, en major mesura, aquestes institucions a través de subvencions i transferències de persones físiques i jurídiques. Per això, s’ha manifestat la “necessitat” de potenciar a Espanya una nova legislació de mecenatge que empare un esquema “més generós” de desgravaments fiscals a les donacions realitzades a aquest sector.

D’altra banda, el director general de l’AEF ha subratllat que les fundacions exerceixen un paper cada vegada més “rellevant” per a fer front a les necessitats dels ciutadans i particularment les socials. En uns casos de forma complementària i, en uns altres, única i insubstituïble, en relació amb el sector públic, la qual cosa, ha sostingut Agea, suposa un estalvi per al sector públic de forma “important”.

Els recursos de les fundacions es dirigeixen principalment als camps de la cultura, l’educació i la innovació (més del 50%), seguits del medi ambient (10%), serveis socials (9 %) i sanitat (5%).

Les conclusions presentades aquest dimarts estan recolzades en l’informe ‘El sector fundacional a Espanya i la Comunitat Valenciana: principals magnituds’, elaborat per l’Institut d’Anàlisi Estratègica de Fundacions (INAEF), un projecte de recerca posat en marxa per l’AEF en 2010 amb l’ajuda de diverses fundacions membres de l’Associació per a oferir una visió el més completa possible del sector fundacional a Espanya, mostrant la seua situació, pes i importància en l’àmbit econòmic i social de l’Estat.

A continuació, ha tingut lloc la reunió del Consell Autonòmic de Fundacions de la Comunitat Valenciana constituït el dia 9 de febrer de 2005, com una xarxa de fundacions associades amb seu a la Comunitat Valenciana per a treballar de forma més eficient aprofitant les sinèrgies.

Els objectius són:

- Articular i enfortir el sector fundacional de la Comunitat Valenciana.
- Incrementar i millorar la relació amb l’Administració Autonòmica.
- Promoure el contacte i la col·laboració entre fundacions.
- Prestar serveis més pròxims a les fundacions associades.

Actualment agrupa 83 fundacions associades a l’AEF amb seu en aquesta comunitat autònoma.

L’Asociación Española de Fundaciones (www.fundaciones.org) és una associació privada i independent, declarada d’utilitat pública i que actualment agrupa més de 1.000 fundacions espanyoles de les més diverses dimensions, finalitats i àmbits d’actuació (local, provincial, autonòmic, nacional i internacional). Les seues principals finalitats són representar i defensar els interessos de totes les fundacions espanyoles, prestar serveis a les entitats associades, i articular i enfortir el sector fundacional.

Per la seua banda, la Fundació General de la Universitat de València, que forma part de l’AEF i ha exercit com a amfitriona d’aquesta reunió, es va constituir l’any 1983 per a cooperar en el compliment de les finalitats de la Universitat de València. És una porta oberta de la Universitat a la societat, més enllà de la seua missió docent i investigadora, i la seua activitat es fa present en àmbits molt diversos, com la cooperació, la solidaritat, la participació, la formació, la documentació, la cultura, el patrimoni i la inserció professional, entre altres.

Data d'actualització: 21 de Juny de 2013