Estàs a: > > La Universitat i el CSIC presenten la segona part de la col·lecció d’instruments científics a la Facultat de Medicina i Odontologia

El rector Esteban Morcillo, en la inauguració de la mostra

L´exposició permanent ‘Col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València, 2. Medicina i societat’ es pot visitar a la Facultat de Medicina i Odontologia. Es tracta d´una mostra organitzada per la Universitat de València i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) que exhibeix una àmplia selecció de més de dues-centes peces de la col·lecció de la Universitat.

A la inauguració van assistir el rector de la Universitat, Esteban Morcillo; el degà de la Facultat, Federico Pallardó; la directora de l’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero, María Luz López; i els dos professors de Medicina, comissaris de l’exposició, José Luis Fresquet i Carla P. Aguirre.

El rector Esteban Morcillo assegurà durant la seua intervenció que “som una de les facultats més antigues d’Espanya, una de les facultats de Medicina més prestigiosa de l’Estat espanyol i som referent tant l’àmbit docent com en la investigació i també en la transferència de coneixement”. El rector va demanar a la societat que “veja la Universitat en tota la seua magnitud: no solament ha de veure’ns com un centre de formació superior perquè som generadors de coneixement, produïm ciència i la difonem, i el nostre compromís amb la societat ens vincula amb la producció de pensament, de cultura crítica”.

Per a Esteban Morcillo, és necessari “no oblidar el compromís de la Universitat de València amb la societat i hui més que mai, en aquesta situació de crisi financera amb greus implicacions socials, cal posar en valor que tenim una magnífica universitat pública, una magnífica sanitat pública”.

La mostra, que exhibeix una àmplia selecció de més de dues-centes peces de la col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València, suposa, així mateix, la presentació d’un nou espai expositiu de la Facultat de Medicina i Odontologia, pensat especialment per a la recerca i la docència del professorat. De la mateixa manera, aquesta exposició és complementària de la ‘Col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València, 1. Ciència i societat’, inaugurada el passat desembre al Palau de Cerveró, seu de l’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (centre mixt de la Universitat de València i el CSIC).

El públic pot analitzar el desenvolupament de la medicina contemporània, la qual cosa inclou, per exemple, la informació relativa a l’epidèmia de còlera que va afectar València (1885) i les investigacions sobre la primera vacunació massiva d’aquesta malaltia bacteriana duta a terme, a la nostra ciutat, pel metge català Jaume Ferran. Destaca el gravat del mapa itinerari del còlera a Espanya (1832) o els importants materials relatius a l’estada de Santiago Ramón y Cajal a la nostra ciutat, com ara el seu quadern manuscrit o diverses fotografies fetes per ell. Entre els instruments que s’hi exposen figuren un aparell portàtil de raigs X (segle XIX), un cerebròtom del començament del segle XX per a fer talls al cervell, una butaca d’odontologia amb pedals o una prestatgeria de cranis.

Aquesta col·lecció va nàixer a mitjans anys setanta gràcies al treball del professor José María López Piñero. El modest nucli inicial era compost pels pocs objectes i instruments que es van poder reunir de la Facultat. Amb el temps va créixer, en gran mesura per les donacions desinteressades de particulars i d’institucions.

La intenció del professor López Piñero, en crear la col·lecció, a més de salvaguardar el patrimoni, era equiparar-nos amb els millors instituts d’Història de la Medicina europeus d’aquella època. En quasi tots es tenien molt en compte les fonts materials i les iconogràfiques, a més de les impreses, d’arxiu, les de transmissió oral i d’observació directa. Per tant, la idea inicial en crear la col·lecció va ser que servira tant per a l’ensenyament com per a la investigació. En l’actual situació de profunda crisi i canvi de valors, moltes d’aquestes col·leccions institucionals que van ser modèliques en la seua època estan mortes, a punt de morir o sostingudes sota mínims. Per això la importància que la Universitat de València aposte per una solució diferent, obrint als estudiants, als investigadors i al públic en general el coneixement al seu destacat patrimoni.

Els materials que s’exposen volen mostrar, d’una banda, una selecció d’aquest patrimoni cientificomèdic i de l’altra, il·lustrar les principals fites de la medicina valenciana i de la seua Facultat de Medicina. Les dues grans tradicions valencianes han estat la morfologia i la terapèutica. Per això, l’exposició comença amb la primera, que fa referència al moviment vesalià a la nostra ciutat, a l’atles de Crisóstomo Martínez, a l’obra iniciada per Gómez Alamá i al treball de Santiago Ramón y Cajal a València. L’altra gran línia de treball valenciana, el darwinisme i la terapèutica, s’exposa a l’IHMC López Piñero.

D’altra banda, la cirurgia també ha gaudit a València d’una llarga tradició que es remunta fins i tot al període anterior en què es va fundar la Universitat. Així, es mostra com era abans i després del període que s’ha anomenat “Revolució Quirúrgica”. Es descriu la manera en què l’anestèsia, l’hemostàsia, l’antisèpsia i l’asèpsia van anar penetrant al nostre entorn. La mostra analitza després la constitució de les especialitats medicoquirúrgiques: l’oftalmologia, l’obstetrícia i ginecologia, l’otorinolaringologia i la urologia. També integra l’odontoestomatologia. Finalment, com a apartat útil per a la docència s’ha incorporat una vitrina sobre l’evolució humana per analitzar d’aquesta manera les lesions més característiques de la Paleopatologia (estudi de les malalties en l’Antiguitat a través de les restes òssies).

L’exposició ‘Col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València, 2. Medicina i societat’ estarà oberta al públic de dilluns al divendres, de 10 a 20 hores, a la segona planta del Deganat de la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València.

Data d'actualització: 1 d'Octubre de 2013