Estàs a: > > L´UJI inaugura la mostra ´Realisme social valencià en la Col·lecció Martínez Guerricabeitia’

Anzo, Aïllament, 1967

Una selecció d’obres de la Col·lecció Martínez Guerricabeitia ha viatjat a l’edifici d’El Menador de la Universitat Jaume I de Castelló per a ser exhibida, del 22 de febrer al 22 d’abril, en l’exposició ‘Realisme social valencià en la Col·lecció Martínez Guerricabeitia’ que comissaria el professor de la Universitat de València Pascual Patuel.

Organitza l’exposició la Universitat Jaume I i l’Ajuntament de Castelló, amb la col·laboració de la Universitat de València i la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, que dirigeix el catedràtic José Pedro Martínez.

Patuel fa un recorregut per la col·lecció d’art contemporani de la Universitat de València, donada pel col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia el 1999. Es tracta d’una col·lecció pictòrica amb una temàtica comuna: la crítica social. En la mostra a Castelló es podrà veure una trentena de pintures de Juan Genovés, Equipo Realidad, Equipo Crónica, Wences Rambla, Rafael Calduch, Joan Castejón, Antoni Coll, Albert Agulló, Antoni Miró i Anzo.

L’exposició ´Realisme social valencià en la Col·lecció Martínez Guerricabeitia´ es nodreix dels fons artístics de la Col·lecció Martínez Guerricabeita dipositats a la Universitat de València. Aquesta col·lecció pictòrica, comissariada per Pascual Patuel, reuneix imatges des de l’òptica de la crítica social i va arribar a la Universitat de València el 1999 gràcies a la donació del seu col·leccionista i mecenes, Jesús Martínez Guerricabeitia. Mostrar-la a Castelló de la Plana implica compartir una mostra del patrimoni universitari més crític i menys complaent amb molts aspectes de la realitat contemporània.

Les obres d’aquesta mostra aborden amb imaginació i sentit crític una sèrie de qüestions socials i polítiques que concernien la realitat valenciana en un moment molt concret: quan es lluitava per la implantació de les llibertats polítiques, la llibertat d’expressió o el qüestionament de determinades pràctiques humiliants en diversos àmbits de la societat valenciana, entre altres aspectes d’aquesta naturalesa. Tot això es va reflectir en un ampli camp d’experimentació artística; de manera que, com mai, s’ha pogut visualitzar a través de les seues imatges plasmades en pintures, xilògrafes, gravats, dibuixos, fotografies, etcètera, un imaginari on la més pura crítica social, entre la ironia i el sarcasme, la censura de fets i actituds, i la denúncia de comportaments reprovables o com a mínim qüestionables van tindre lloc en la societat valenciana per part de grups i individualitats artístiques que apostaven, amb gran rotunditat, per una societat més progressista i democràtica en els durs anys del tardofranquisme.

Data d'actualització: 26 de Març de 2018