Estàs a: > > El CUDAP participa en el desenvolupament d’un nou material per a ajudar als xiquets amb autisme a planificar les tasques

El CUDAP participa en el desenvolupament d’un nou material per a ajudar als xiquets amb autisme a planificar les tasques

Atenció a xiquets amb TEA, en el CUDAP

Atenció a xiquets amb TEA, en el CUDAP

El Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP), integrat en la Fundació General de la Universitat de València, ha desenvolupat un nou material, Visual Displays, per a ajudar als xiquets amb autisme o altres problemàtiques a planificar les tasques, prevenint així les crisis d’ansietat davant la inseguretat que els proporciona el desconeixement del futur.

El Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP), integrat en la Fundació General de la Universitat de València, ha desenvolupat un nou material, Visual Displays, per a ajudar als xiquets amb autisme o altres problemàtiques a planificar les tasques i anticipar-se al que va a ocórrer. Aquest mètode educatiu prevé en els xiquets amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) les crisis d’ansietat davant la inseguretat que els proporciona el desconeixement del futur pròxim.

Aquest material, desenvolupat en principi per a treballar el concepte temporal en xiquets entre 2 i 7 anys amb TEA, falta d’atenció o un altre tipus de dificultats cognitives, és el fruit d’un conveni marc de col·laboració entre la Universitat de València, a través del CUDAP, l’Institut Tecnològic del Joguet (AIJU) i l’empresa Miniland Educational.

El CUDAP, que en aquests moments presta atenció a 72 famílies, va aportar les especificacions científiques del Visual Displays, un sistema de panells, fabricat en materials plàstics i adaptat per a paret (10x10 centímetres) i sobretaula ( 5x5 centímetres). Es tracta d’un material totalment nou a Espanya, inexistent fins ara, basat en la fabricació manual dels panells per part dels professionals que treballen amb xiquets amb algun tipus de dificultat.

“És un organitzador de tasques, un planificador, que es compon de dues peces: la base, que es col·loca damunt de la taula o en la paret, i el suport de la imatge que encaixa en la base. Es poden encadenar unes peces amb altres en columnes o files i podem posar qualsevol tipus d’imatge dins del suport per a tal fi, des d’un pictograma de SPC fins a fotografies reals del xiquet i la seua família o les que el mateix producte aporta amb diferents tasques: educació física, esmorzar, fer cua, assemblea, comiat, llegir, escoltar, etcètera”, explica el director del CUDAP, Francisco Alcantud.

Un joc per a tots els xiquets
Entre els diferents avantatges que ofereix Visual Diplays, es troba la possibilitat de ser utilitzat tant pels professionals en centres especialitzats com per les famílies a casa. A més, encara que el seu desenvolupament es deu a la necessitat de treballar el concepte del temps amb xiquets amb autisme, aquest producte és accessible per a qualsevol xiquet. “No fa falta que tinga un problema, qualsevol xiquet, qualsevol centre, en qualsevol casa pot haver-hi un Visual Diplays per a ajudar al procés de maduració del menut”, afirma Alcantud.

En aquest sentit, des de la Unitat Tècnica de Consum Infantil, Oci i Temps Lliure de l’AIJU, Encarna Torres assenyala que Visual Displays “no és un material exclusiu per a una problemàtica determinada o per a xiquets amb necessitats especials, sinó per a l’ús de tots”. “La seua originalitat és que permet treballar l’adquisició de la noció del temps, un concepte abstracte i difícil d’assimilar pels xiquets. En definitiva, els permet tocar el temps”, argumenta.

Per a dur a terme el desenvolupament definitiu d’aquest sistema, l’AIJU va realitzar un estudi documental nacional i internacional mitjançant el qual es va comprovar que aquest tipus de material encara no s’havia dissenyat científicament. També va enquestar un centenar de professors per a confirmar la seua viabilitat dins de les aules. “És una línia que està en creixement, oberta als suggeriments dels professionals de l’educació. Aquest concepte, senzillament, sorgeix des de l’experiència diària i volem que es continue desenvolupant amb les aportacions dels professors”, afegeix Torres.

 

Data d'actualització: 17 de Maig de 2013

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar