Estàs a: > > Chema López reflexiona sobre el poder manipulador de les imatges en una exposició a La Nau

Chema López reflexiona sobre el poder manipulador de les imatges en una exposició a La Nau

Chema López, al fons, en la Sala Martínez Guerricabeitia

Chema López, al fons, en la Sala Martínez Guerricabeitia

L´exposició ´Un conte de fantasmes per a adults´, de l´artista Chema López, s´ha exhibit en la Sala Martínez Guerricabeitia del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València des del passat 14 de maig fins el 15 de setembre, després de ser prorrogada una setmana. La mostra ha sigut una reflexió sobre el poder manipulador de les imatges.

L´exposició va ser presentada en roda de premsa pel vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño; el director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez; i l’artista Chema López.

El vicerector es va referir a la mostra com un projecte “interessant i provocatiu”, mentre que José Pedro Martínez ha insistit en la “intensitat de les obres, la seua expressivitat plàstica i el profund missatge” de la composició.

Aquesta exposició de Chema López, per a la qual l’artista va treballar durant dos anys, ha estat una reflexió, a través de la pintura, sobre la importància de la imatge en la configuració de la realitat i de la retòrica del poder (a nivell històric, propagandístic o repressiu). “L’exposició analitza les tècniques clàssiques de producció d’imatges (la pintura i la fotografia), a partir de les quals els artistes aliats amb el poder creen l’imaginari col·lectiu, una manera concreta de veure la realitat”, va indicar.

Segons va explicar, l’exposició és, “en primer lloc, un homenatge a la fotografia i, en segon, una reflexió sobre el poder de la representació, especialment del rostre humà”. D’ací, entre altres raons, el títol de la mostra ‘Un conte de fantasmes per a adults’, “com a través dels retrats retornen com a espectres els rostres del passat”, va afegir.

El discurs de l’exposició, una reminiscència del tremendisme huitcentista en blanc i negre, començava en allò anònim per a acabar en allò particular. Després d’una introducció, la mostra es dividia en quatre parts: I. Espectres anònims (Els anys de plata i plom), conformat per fitxes policials; II. El fantasma de l’esperança, amb un paisatge romàntic, tremend, que fa de pont entre la primera i la tercera part de la mostra; III. Presències reals (Entre bastidors), centrada en el retrat de monarques o nobles; i IV. Projeccions particulars (Sants d’alcova), que recollia peces que, d’alguna manera, formen part de la intimitat de l’artista.

En aquesta ocasió i continuant amb la línia traçada en la seua última exposició individual celebrada en la ciutat de València, ‘Sobre herois i tombes’ (Galeria Valle Ortí, 2010), Chema López va reprendre la màxima de Walter Benjamin sobre l’absoluta vinculació entre producció cultural i barbàrie: “No hi ha cap document de la cultura que no ho siga també de la barbàrie”.

D’aquesta manera, l’exposició arreplegava la més recent producció de l’autor i presenta més de trenta pintures de gran format acompanyades per una sèrie de dibuixos que actuaven com a peu de pàgina dels quadres, dirigint, completant o confonent el seu sentit últim.

Vinculat a les pintures i instal·lat en interrelació amb elles es presentà en primícia el documental titulat ‘Angelitos Negros. Los motivos del pintor’, dirigit per Chema López. Amb l’excusa de recuperar la memòria d’un familiar mort, al qual Chema López deu el seu nom, es plantejava el paper de l’art com a afició en èpoques fosques. El vídeo es pot visualitzar en aquest enllaç: http://links.uv.es/6Sj5fGN

Trajectòria
Chema López (Albacete, 1969) va començar a exposar la seua obra, tant de forma individual com col·lectiva, l’any 1991. Des de llavors, ha exhibit la seua producció en ciutats espanyoles, com València, Castelló, Alacant, Múrcia, Albacete, Barcelona, Girona, Madrid, Granada, Cadis, Almeria, la Corunya, Càceres, Vitòria, Zamora, Salamanca i Toledo, entre altres; així com en ciutats de França, Suïssa, Mèxic i Taiwan.

A més, la seua obra està present en diferents col·leccions espanyoles. És el cas d’Artium, el Museu Basc d’Art Contemporani, dependent de la Diputació d’Àlaba; el Patronat Martínez Guerricabeitia de la Universitat de València; la Fundació Xirivella Soriano de València; i el Centre Atlàntic d’Art Modern de Gran Canàries.

El catàleg de l´exposició ´Un conte de fantasmes per a adults´, amb textos de Ricardo Forriols i de Rosa Martínez Artero, es va presentar en l’Aula Magna de La Nau el dia 18 de juny.

A més, la mostra, que comptà amb el patrocini del Santander i la col·laboració de Heineken, es completà amb un servei gratuït d’activitats didàctiques i visites guiades.

GALERIA D´IMATGES, A INFOUNIVERSITAT

Data d'actualització: 26 de Setembre de 2014

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar