Estàs a: > > Conveni entre la Universitat i la Fundació Fesord per a la integració dels estudiants amb sordesa

Una intèrpret tradueix les paraules durant el conveni a la llengua de signes

El rector Esteban Morcillo, president de la Fundació General de la Universitat de València, i Amparo Minguet, presidenta de la Fundació Fesord de la Comunitat Valenciana per a la integració i la supressió de les barreres de comunicació, han signat aquest dilluns la renovació del conveni marc pel qual ambdues entitats col·laboraran en la plena integració dels universitaris amb sordesa o discapacitat auditiva. Entre altres accions, executaran programes de formació recíproca destinats a professionals i alumnes.

Gràcies a aquest conveni, la Universitat, a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat (UPD), i la Fundació Fesord CV prendran accions per a la plena integració dels universitaris amb sordesa mitjançant l’articulació de mecanismes d’adaptació que faciliten el seu accés als estudis universitaris, l’atenció personalitzada a cada estudiant i campanyes de sensibilització per a la seua integració educativa.

Així mateix, ambdues entitats desenvoluparan conjuntament programes i activitats de formació en una doble direcció, és a dir, es treballarà la formació recíproca a través de la col·laboració tècnica de Fesord per a l’educació de persones sordes en les facultats que ho requerisquen, així com la llengua de signes, i s’organitzaran cursos, jornades, seminaris, cicles de conferències i taules redones per a formar persones amb discapacitat auditiva en qualsevol dels seus àmbits. La Universitat de València, d’altra banda, oferirà cursos d’actualització i reciclatge a professionals de l’educació de la Fundació Fesord sobre la reforma educativa, avaluació i diagnòstic.

El conveni subscrit aquest dilluns inclou, a més, la implementació d’una sèrie d’accions necessàries com ara la continuïtat en la contractació d’intèrprets de llengua de signes; la sensibilització de la població universitària, l’eliminació de barreres de comunicació; la facilitació de textos i materials destinats als estudiants perquè siguen preparats per professionals competents que garantisquen la bona qualitat de la interpretació, i l’adaptació tècnica i informàtica de biblioteques, departaments i aules per a l’ensenyament de les persones sordes universitàries; entre altres.

En l’acte, el rector ha recordat que una societat avançada “es reconeix pel respecte i la integració, i les persones amb diversitats funcionals diferentes enfronten la vida com un repte i, per tant, mereixen el respecte de tota la societat”. En aquest sentit, ha assenyalat que el que la Universitat pretén és treballar amb la sordesa igual que es treballa amb altres diversitats funcionals perquè les persones sordes accedisquen als estudis universitaris i puguen guanyar així més qualitat de vida.

Amparo Minguet, per la seua banda, ha afirmat que l’actualització d’aquest conveni és un “prestigi continuat” per a Fesord. “Renovem l’acord, l’especifiquem i aconseguim que les persones sordes estiguen presents en la Universitat”, ha dit. Segons ha indicat, l’educació infantil ha millorat en la infància sorda i, per tant, ho farà també en l’accés universitari. L’objectiu de Fesord CV i de la seua Fundació és que les persones sordes accedisquen accedir a la universitat “en igualtat de condicions, que els joves miren els seus companys sords com un fet normalitzat i que la integració d’aquestes persones siga bidireccional”, ha subratllat.

Minguet s’ha referit també a la necessitat de millorar la comprensió lectora, un extrem en què la directora de la UPD, Celeste Asensi, s’ha mostrat d’acord. “Necessitem continuar eliminant les barreres de comunicació”, ha asseverat.

La vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat, Maria Vicente Mestre, que també ha estat present en la signatura, ha manifestat la seua satisfacció per millorar i ampliar el conveni “amb un col·lectiu que presenta necessitats diferents”. “El nostre objectiu és atendre les necessitats que plantegen i millorar la seua qualitat de vida”, ha afegit.

L’acte ha comptat també amb la presència de Cristóbal Suria, en representació de la Fundació General de la Universitat de València, així com personal tècnic d’ambdues fundacions.

D’altra banda, la Universitat i Fesord Comunitat Valenciana continuaran col·laborant en el foment d’iniciatives per a la capacitació i incorporació al món laboral dels estudiants sords, una línia de treball que van iniciar en el curs acadèmic 1996-1997.

Amb aquest acord renovat, la Universitat de València reafirma el seu compromís amb la integració de les persones amb discapacitat dins de l’àmbit universitari, garantint així la igualtat d’oportunitats d’aquest col·lectiu.

Data d'actualització: 23 d'Abril de 2013
Publicat en: Integració