Estàs a: > > Miguel Ángel Moratinos: “La universitat ha de crear una cultura de sostenibilitat”

Antonio Ariño (esquerra) i Miguel Ángel Moratinos.

L’exministre i president de la Xarxa Espanyola per al Desenvolupament Sostenible (REDS), Miguel Ángel Moratinos, va inaugurar, el passat 25 de gener, les II Jornades Sostenibilitat i Institucions Culturals, que es desenvoluparen al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València durant dos dies. En la seua intervenció, va afirmar que la universitat és responsable de la “creació d’una cultura de sostenibilitat”.

L’acte inaugural va estar presentat per Marta García Haro, directora de les jornades, i acompanyaren l’exministre en la taula la directora general de Cultura i Patrimoni, Carmen Amoraga; el diputat provincial de Medi Ambient, Josep Bort; i el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño.

Miguel Ángel Moratinos va reconéixer que és necessària l’acció de les institucions i els agents culturals per a consolidar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. “La universitat, com altres institucions culturals, ha de crear una cultura de sostenibilitat que l’estudiantat i la ciutadania incorpore al seu ADN”, va proposar.

El president de REDS va subscrire les paraules de Bort i va insistir en que aquestes jornades tractarien de concloure “com es pot utilitzar o capitalitzar el món de la cultura perquè els agents de la cooperació al desenvolupament puguen aplicar amb major eficàcia els 17 ODS”.

La directora general Carmen Amoraga va centrar el seu discurs en la naturalesa de la cultura com a valor transversal de la societat i l’esforç de les institucions públiques culturals “amb vocació de col·laboració, experiència, recursos i capacitats” per tal de contribuir a la formació “d’una ciutadania crítica”. “La cultura és una manera d’entendre que, a través de l’activitat diària, tots nosaltres contribuïm a construir una societat justa amb cadascú dels membres de la comunitat”, va afegir.

El vicerector Antonio Ariño, per la seua banda, va definir la universitat com a “un observatori, un laboratori i un conservatori”. “La universitat ha d’observar i investigar per a obtindre un diagnòstic; ha de ser un espai on s’assagen les tecnologies socials i culturals, les quals són necessàries per a la construcció d’un món sostenible; i ha de conservar el coneixement que ens ajudarà a entendre les alternatives del futur”, va explicar.

Objectius
Les II Jornades de Sostenibilitat i Institucions Culturals han estat una trobada per a analitzar l’impacte en l’àmbit cultural de l’Agenda 2030 i dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats per les Nacions Unides. Comptaren amb una nodrida participació de representants institucionals i acadèmics, així com de responsables de centres museístics i creadors, les intervencions dels quals tractaren de sensibilitzar els agents culturals assistents sobre la importància dels ODS.

Aquesta activitat va estar destinada a professionals del sector cultural i de la cooperació al desenvolupament, i va estar coorganitzada per la Xarxa Espanyola per al Desenvolupament Sostenible (REDS), la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament, l’Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València i la Generalitat Valenciana. Va estar dirigida per la responsable espanyola de REDS, Marta García Haro, i comptà amb la col·laboració del Centre Cultural La Nau, Obra Social ”la Caixa” i la Diputació de València, i amb el suport de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, i del Ministeri d’Afers Exteriors i de Cooperació.

Dos dies de debats, tallers i conferències
Amb l’aforament de l’Aula Magna de la Universitat de València complet, en les jornades participaren destacades personalitats de l’àmbit cultural, institucional i acadèmic, entre elles, Alfons Martinell, director de la Càtedra UNESCO de la Universitat de Girona; Francis Runacres, director d’Empresa i Innovació de l’Arts Council England; Blanca de la Torre, comissària d’art independent; José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana; Pepa Octavio de Toledo, responsable de Patrocini i Mecenatge del Museu Nacional Thyssen-Bornemisza; Isabelle Le Galo, directora-gerent de la Fundació Daniel i Nina Carasso a Espanya; i l’artista multidisciplinari Hugo Martínez-Tormo.

Hi hagueren cinc sessions, dues conferències inaugurals i una de clausura, i dos tallers pràctics. Les sessions abordaren temes com ara reptes i oportunitats de la nova agenda de sostenibilitat per al sector cultural; lideratge i apropiació del discurs sobre desenvolupament sostenible a les institucions culturals; polítiques culturals per a avançar en l’Agenda 2030; la contribució de la societat civil; i bones pràctiques a Espanya.

En els tallers pràctics, el responsable de l’Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València, Ximo Revert, va dirigir la formació ‘Ciutat ODS: interpretant el patrimoni cultural a través dels Objectius de Sostenibilitat’, consistent en la realització d’un recorregut a peu per la ciutat de València amb la finalitat de fomentar una ciutadania global per al desenvolupament des del patrimoni cultural; mentre que Julie’s Bicycle UK, organització britànica pionera en les connexions entre art i impacte ambiental, desenvolupà el taller ‘Desafiaments de la sostenibilitat en la gestió cultural i la pràctica artística’.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 6 de Febrer de 2018