Estàs a: > > Exposició sobre la importància del moviment estudiantil en la lluita contra la dictadura, en La Nau

Manifestació por amnistia. Madrid, 1977. Volkhart Müller. EFE.

L’exposició ‘Memòria i vigència d’un compromís. Universitaris contra la dictadura’ és una ambiciosa mostra de la Universitat de València, que reivindica la importància del moviment estudiantil en la lluita contra la dictadura i en la construcció de la democràcia espanyola. L’exposició podrà visitar-se fins a l’1 de setembre en La Nau.

És un projecte d’envergadura per diversos motius, segons han explicat en una roda de premsa celebrada aquest dimecres en el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, i la comissària de la mostra, María José Millán, en representació de tot l’equip de comissariat, integrat per Mila Belinchón, Elisa Sanchís i Susi Artal, que va morir mentre es concebia aquest projecte.

En primer lloc, per les dimensions de l’exposició, aquesta ocupa dues sales de l’edifici de la Nau: la Sala Acadèmia (més de 350 metres quadrats) i la Sala Estudi General (més de 200), per a analitzar la importància cardinal del moviment estudiantil des de 1939 fins a l’inici de la democràcia.

A més, la magnitud d’aquesta mostra també es percep en la diversitat i quantitat de material gràfic i documental que reuneix, així com pel nombre d’institucions implicades en el seu préstec. L’exposició conté centenars de fotografies, audiovisuals creats ex profeso per a aquesta, documentació policial i obres d’art contemporani (Anzo, Equipo Crónica, Equipo Realidad, Rafael Canogar, Juan Genovés, Giangiacomo Spadari…) procedent de més de 200 prestadors de diferent naturalesa, tant públics com privats, entre els quals es troba el Museu Nacional Reina Sofia, el Museu Internacional de l’Estudiant de Salamanca, l’Agència EFE, l’Arxiu Històric del Partit Comunista d’Espanya, la Biblioteca Pública Municipal Pedro Ibarra (Elx), l’Arxiu Històric de la Universitat, l’Arxiu de l’Ajuntament de València o el Musée de la Préfectura de Police de París, per la qual cosa s’ha realitzat un esforç ingent per a reunir tots aquests elements, moltes vegades inèdits per procedir d’arxius privats.

I tot això organitzat al voltant d’un innovador muntatge en el qual tot el material gràfic es desplega sobre un gran recorregut mural (de més de 3,5 metres d’alçària), que marca un camí sinuós per traslladar al públic l’atmosfera de l’època.

La dictadura franquista converteix la Universitat en un desert, arrasa amb el projecte de modernitat que per a la docència universitària havia suposat la República. Són anys de control ideològic, de retrocés científic, d’atropellament a la llibertat de càtedra i de dur procés de depuració. A València, la repressió adquireix tints dramàtics amb l’afusellament del rector Juan Peset el 24 de maig de 1941. En els anys 50 apareixen les primeres protestes contra el règim a la Universitat, molt minoritàries. A la dècada següent, noves organitzacions democràtiques estudiantils s’imposen al sindicalisme oficial i posen de manifest la contradicció entre un àmbit universitari cada cop més lliure en idees, comportaments, actituds i una societat emmordassada. L’exposició narra el creixement de l’oposició democràtica d’estudiants i docents en totes les universitats, des de finals dels anys 60 i la repressió de què és objecte: estats d’excepció, detencions i episodis luctuosos com la mort de l’estudiant Enrique Ruano a Madrid a mans de la policia. Uns esdeveniments que enllacen amb el Maig del 68 a París i la protesta juvenil en altres països, i que ací estan marcats pel franquisme. En els anys 70 les protestes universitàries augmenten i aconsegueixen el suport social, en oposar-se a una instrumentació policial de les institucions universitàries. En resum, mostra la contribució del moviment estudiantil a la consecució de la democràcia a Espanya

L’exposició també ha habilitat dos espais perquè el públic puga intervindre, un físic (un mur on opinar, proposar, reflexionar…) i un altre en xarxes socials (https://www.facebook.com/memoriauniversitat). A més també connecta amb l’actualitat més recent arreplegant 19 imatges realitzades per fotoperiodistes valencians de la coneguda com a ‘Primavera valenciana’ i el documental ‘Estudiar a la primavera’ d’Amparo Fortuny.

Com han explicat les tres comissàrias d’aquesta exposició és un projecte del Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, posat en marxa per iniciativa de l’Associació Memorial Democràtic 23 d’abril, que pretén “donar explicació d’una època, uns esdeveniments, uns protagonistes, però també pretén posar-nos en contacte amb l’actualitat i amb els valors de compromís que segueixen vigents”.

L’exposició va ser inaugurada el passat 13 de març pel rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, qui va destacar en la seua intervenció la importància de la relació entre universitat i societat. “La Universitat de València està oberta a la societat valenciana”, va dir. Així mateix, el rector va remarcar els valors democràtics d’aquesta institució acadèmica i va recordar que “la democràcia cal construir-la dia a dia”.

Acompanyaren al rector durant l’acte d’obertura el rector de la Universitat Politècnica de València, Juan Juliá; el vicerector Antonio Ariño; i el delegat del rector per als Estudiants, Daniel González Serisola.

La inauguració va estar seguida per vora un miler de persones.

Data d'actualització: 10 d'Abril de 2013