Estàs a: > > La Universitat de València lliura els Premis Manuel Castillo 2012 d’investigació i periodisme per la pau i la cooperació

Foto de família del lliurament dels premis.

La Universitat de València ha lliurat els Premis Manuel Castillo 2012 d’investigació i periodisme sobre la pau i la cooperació al desenvolupament humà, en un acte celebrat en l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, presidit per la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació, Olga Gil, i que ha comptat amb la presència del rector Esteban Morcillo. Aquests guardons estan organitzats pel Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat.

La Universitat de València ha lliurat els Premis Manuel Castillo 2012 d’investigació i periodisme sobre la pau i la cooperació al desenvolupament humà, en un acte celebrat en l’Aula Magna del Centre Cultural La Nau, presidit per la vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació, Olga Gil, i que ha comptat amb la presència del rector Esteban Morcillo. Enguany, en la quarta edició d’aquests guardons, s’han presentat dues novetats: l’obertura de la participació a l’àmbit estatal i la introducció de la categoria de tesi doctoral o treball fi de màster que ha incrementat a tres les modalitats del premi.

Han lliurat els premis els membres de la taula presidencial, formada, a més de la vicerectora, per la directora general d’Immigració i Cooperació al Desenvolupament de la Generalitat Valenciana, Herminia Palomar; el president executiu del Patronat Sud-Nord, Guillermo Palao; el president de la Coordinadora Valenciana d’ONGD, Carles Xavier López Baldoví; i en representació de la família de Manuel Castillo, José María García Álvarez-Coque.

L’organització dels Premis Manuel Castillo és una iniciativa del Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València amb la qual es compleix amb el llegat de Manuel Castillo, professor que va exercir a València, però que hagué d’exiliar-se a Mèxic, deixant així el seu llegat a la Universitat per a contribuir al foment dels estudis sobre la pau i la cooperació entre pobles i nacions.

Amb aquests guardons, creats l’any 2009, es pretén reconéixer i difondre els resultats de més interés per a la societat espanyola sobre la cooperació internacional, la pau i la seua contribució al desenvolupament humà i sostenible dels pobles en el món.

En la modalitat de monografies d’investigació, el jurat ha decidit atorgar enguany dos premis ex aequo a les obres ‘La cooperación al desarrollo en la Comunitat Valenciana’, els autors de la qual són Guillermo Santander i Juanjo Iborra, i ‘La coherencia de políticas para el desarrollo en España. Mecanismos, actores y procesos’, de Natalia Millán, Pablo Aguirre i Anabel Garrido. Ambdós estudis són iniciativa de la Plataforma 2015ymás.

En la modalitat de reportatge periodístic, ha sigut guardonat el documental ‘Cuestión de confianza. Historias bancarias que acaban bien’, un treball audiovisual que presenta la superació de dificultats sanitàries i de vida a través de microcrèdits, produït per l’Asociación Fontilles i elaborat per Jordi Pla i Jordi Sebastià. La menció d’honor d’aquesta modalitat ha anat per al programa ‘Frontera abierta’, dirigit per Claudia Yanira Zavala. El jurat ha considerat oportú fer aquesta menció especial a la trajectòria del programa i la seua tasca sensibilitzadora a través de la Xarxa d’Emissores Municipals Valencianes.

Per últim, en la nova modalitat de tesi doctoral o treball fi de màster han sigut premiats ex aequo els treballs ‘Aproximación a las propuestas de desarrollo desde perspectivas holísticas, a partir de las alternativas de organizaciones indias de caràcter ecológico y social’, de Vicente Palop, estudiant de postgrau de la Universitat Politècnica de València, i ‘La comunicación para el cambio social en los proyectos de cooperación internacional. Camino a la transversalidad’, de Javier Díaz, de la Universitat de Granada. Aquestes obres es publicaran conjuntament en la Col•lecció La Nau Solidària.

Entre el públic assistent a l’acte es trobaven la secretària general de la Universitat i membre del Ple del Patronat Sud-Nord, María José Añón; el delegat del rector per als Estudiants, Daniel González Serisola; i el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria, entre altres membres del Patronat, la Universitat i representants del món de la cooperació.

El jurat, presidit pel rector Esteban Morcillo, ha estat format per Guillermo Palao; Herminia Palomar; Maria Jesús Martínez, professora del Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació de la Universitat de València; Joan Lacomba, professor del Departament de Treball Social i Serveis Socials i membre del Ple del Patronat Sud-Nord; Carles Xavier López Benedí; José María García Álvarez-Coque, i Ximo Revert, secretari del jurat i cap tècnic del Patronat Sud-Nord.

MANUEL CASTILLO (1870-1964)
La biografia de Manuel Castillo és la d’un personatge singular, que va viure 94 anys i que es va avançar al seu temps. Nascut en 1870, en un entorn social difícil, es va llicenciar en Filosofia i Lletres, va treballar com a bibliotecari a Salamanca i com a professor de francés a Càceres i a València.

La seua inquietud social el va conduir a promoure iniciatives editorials i periodístiques a Extremadura i a València, on va arribar l’any 1919. A més de la docència, va continuar amb les seues activitats filantròpiques i va ser membre de la Junta Provincial de Protecció de Menors i Conseller de la Caixa d’Estalvis i Mont de Pietat de València a proposta del ministre de Treball. Des d’ambdues institucions, va donar suport a obres socials destacades.

En finalitzar la guerra, es va exiliar amb la seua dona i els seus fills a Toulouse i posteriorment a Mèxic. Va morir amb 94 anys en 1964. Amb la restauració de la democràcia a Espanya, els seus fills van decidir tornar als seus arrels i establir-se a València, la ciutat on s’havien format. Dos d’ells van decidir que una part molt substanciosa del llegat familiar es destinara a la Universitat de València per a activitats solidàries i de cooperació com a una forma d’honrar la memòria de son pare, i així es va crear el Patronat Sud-Nord, òrgan que des de 1991 ve treballant en aquests programes des de la cooperació universitària al desenvolupament.

InfoUniversitat ha publicat un reportatge sobre els treballs guardonats i una galeria d’imatges de l’acte de lliurament dels premis.

Data d'actualització: 19 d'Abril de 2013