Estàs a: > > Ester Barberá: “En l’actualitat encara es produeixen demandes salvatges i esclavistes per a les dones”

Participants en la jornada

La catedràtica de Psicologia i membre fundador de l’Institut Universitari d’Estudis de la Dona, Ester Barberà, ha participat aquest dilluns en la jornada ‘Gènere i igualtat: reptes i desafiaments’, organitzada pel CIG i l’Ajuntament de la localitat. Segons ha afirmat Barberá, “tot i que s’ha avançat molt, els rols de gènere no han desaparegut. De fet, fins i tot en alguns casos ens trobem en un moment de contrastos”.

La catedràtica de Psicologia i membre fundador de l’Institut Universitari d’Estudis de la Dona de la Universitat de València, Ester Barberà, ha participat aquest dilluns en la jornada ‘Gènere i igualtat: reptes i desafiaments’, organitzada pel Centre Internacional de Gandia i l’Ajuntament de la localitat. Segons ha afirmat Barberá, “tot i que s’ha avançat molt, els rols de gènere no han desaparegut. De fet, fins i tot en alguns casos s’han fet més complicats de manera que ens trobem en un moment de contrastos”.

En aquest sentit, posava com exemples el que està ocorrent a països com Afganistan o l’Índia, o en el cas d’Europa destacava les situacions d’esclavitud que viuen moltes dones sotmeses al comerç sexual.

La catedràtica apuntava que tot i que els rols de gènere s’han anat aproximant, “en l’actualitat els models idonis per a homes i dones són diferents. En concret els models de les dones s’han diversificat fins al punt d’arribar a allò que coneguem com superwoman, amb exigències per a elles moltes vegades impossibles i incompatibles: fer-se valdre en l’aspecte públic, dur endavant les tasques de la casa, mantindre viva la sexualitat amb la parella i, fins i tot, lluitar contra l’edat”.

Pel que fa als models idonis per als homes, explicava que cada vegada “hi ha més ambigüitat, ja que si d’una banda el model prototípic clàssic està en desús, no s’ha generat cap altra alternativa de model”.

Ester Barberá ha posat de manifest la importància de la formació, en aquests moments en la seua taxa més elevada, i ha recordat que és en el sector empresarial on més situacions de desigualtat es produeixen.

La conferència d’Ester Barberá s’ha completat amb una taula redona en la que s’ha abordat la igualtat des de diferents vessants com l’educativa o l’empresarial amb la participació de Mercé Morell, catedràtica de Geografia i Història de l’IES Tirant lo Blanc de Gandia; Enrique Orihuela, conseller delegat de l’empresa Betelgeux, i Agustina Pérez, catedràtica d’IES de Literatura i Llengua Castellana.

Data d'actualització: 8 de Març de 2013