Estàs a: > > El col·leccionista Jesús Martínez Guerricabeitia, guardonat amb el Premi Importante

José Pedro Martínez i Francisco Javier Martínez Giménez, amb el premi. FOTO: LEVANTE-EMV

L’empresari, col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia ha estat distingit amb el Premi Importante que concedeix Editorial Prensa Valenciana, editora del diari Levante-EMV, en reconeixement a la seua trajectòria intel·lectual i la seua tasca filantròpica. A més, amb aquest guardó, es reconeix especialment la seua generositat amb la societat valenciana que pot gaudir de la col·lecció d’art contemporani, donada a la Universitat de València, i la seua biblioteca i arxiu personal, dipositats a la Biblioteca Valenciana.jpg
L'empresari, col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia ha estat distingit amb el Premi Importante que concedeix Editorial Prensa Valenciana, editora del diari Levante-EMV, en reconeixement a la seua trajectòria intel·lectual i la seua tasca filantròpica. A més, amb aquest guardó, es reconeix especialment la seua generositat amb la societat valenciana que pot gaudir de la col·lecció d'art contemporani, donada a la Universitat de València, i la seua biblioteca i arxiu personal, dipositats a la Biblioteca Valenciana.

El premi ha estat lliurat pel director de Levante-EMV, Ferran Belda, al seu fill, José Pedro Martínez, acompanyat de membres de la família. El rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, present en l'acte, va destacar la necessitat de tindre "més mecenes com Jesús Martínez Guerricabeitia en la societat valenciana. Més persones conscients de la importància de compartir el que es té. No tenim molts exemples de persones que ho hagen volgut fer", segons infomen des de Levante-EMV.

Sobre Jesús Martínez Guerricabeitia
Jesús Martínez Guerricabeitia pertany a aquella generació marcada ineludiblement per la guerra i el caràcter repressiu del règim franquista que va portar el seu pare, el seu germà -fundador de la històrica editorial Ruedo Ibérico- i a ell mateix a patir la presó, a causa de les seues conviccions llibertàries. Una estada a la presó traumàtica, però que va contribuir a part de la seua pròpia formació: allí, hi va rebre classes de professors represaliats i va millorar els seus coneixements d'anglés. Les últimes classes que rebria, perquè de la presó eixirà convertit prematurament en un adult abocat a forjar-se a si mateix, sense possibilitat de continuar estudiant; tal vegada per això les ganes d'aprendre i la curiositat intel·lectual mai no l'assaciaran.

Després de recobrar la llibertat, aconsegueix obrir-se camí i es converteix en un jove emprenedor que treballa en una linotípia com a corrector i, fins i tot, aplica mètodes de la seua invenció per reparar les matrius de diverses linotípies valencianes. Després d'haver-se instal·lat pel seu compte en un magatzem d'adoberia, el 1951 emigra amb la seua esposa i el seu fill a Colòmbia, i el 1968 es traslladen a les Illes Verges. Torna definitivament a València el 1970. L'estada fora d'Espanya el converteix en un hàbil home de negocis fet a si mateix amb una àmplia experiència en la representació i gestió comercial. És el bagatge amb què torna a València. Des de llavors es pot permetre la seua antiga afició per l'art, que es tradueix en l'adquisició d'algunes pintures en paral·lel amb una creixent col·laboració -que no militància- amb el Partit Comunista i amb totes les forces cíviques.

El 1999, Jesús Martínez Guerricabeitia va donar la seua col·lecció a la Universitat de València encarregat de preservar, incrementar i difondre la col·lecció, que va ser incrementada quatre anys més tard, el 2003, amb una segona donació a la Universitat.

Data d'actualització: 4 de Febrer de 2013