Estàs a: > > La Universitat presenta 'Montblanc', una eina electrònica per a l’ensenyament de la Unió Europea

Un moment de la presentació de Montblanc

La Universitat de València, a través del Centre de Documentació Europea de la Fundació General, ha presentat aquest dijous a la Facultat d’Economia 'Montblanc, recursos educatius per a l’ensenyament de la Unió Europea', un llibre electrònic escrit per José Díaz Lafuente per a ajudar a professors i alumnes a conéixer el funcionament de les institucions comunitàries i de les polítiques resultants de les seues activitats.
La Universitat de València, a través del Centre de Documentació Europea de la Fundació General, ha presentat aquest dijous a la Facultat d'Economia Montblanc, recursos educatius per a l'ensenyament de la Unió Europea, un llibre electrònic escrit per José Díaz Lafuente per a ajudar a professors i alumnes a conéixer el funcionament de les institucions comunitàries i de les polítiques resultants de les seues activitats. El seu objectiu principal és el de servir de llibre de text de l'assignatura de la Unió Europea instaurada en el pla d'estudis de l'Ensenyament Secundari de la Comunitat Valenciana.

La publicació consta de 32 temes estructurats en set blocs temàtics per a 298 pàgines, a través dels quals s'estudien els principis i valors de la Unió Europea, la Història d'Europa, el Dret Comunitari, les polítiques de la Unió i les oportunitats d'estudi i ocupació per als joves. En la realització del llibre s'han utilitzat 36 vídeos multilingües, 22 elements multimèdia i quasi cent fotografies per a aconseguir un equilibri òptim entre el text i els recursos visuals en funció de l'aprenentatge. Igualment, s'han inclòs 26 textos seleccionats per a reflexionar, 26 exercicis pràctics per a comentar i 44 preguntes autoavaluadores que permeten al lector el control d'allò aprés en el tema en qüestió. A més, s'ha afegit una cuidada selecció de recursos bibliogràfics o electrònics a manera de bibliografia en cadascun dels blocs temàtics.

Segons ha explicat Alfonso Moreira, del Centre de Documentació Europea de la Fundació General de la Universitat de València, "és un llibre ex novo. No s'ha partit d'un text existent, sinó que és una publicació totalment nova, dirigida als professors en primer lloc, però també a la ciutadania perquè qualsevol persona interessada en la Unió Europea puga acudir a aquesta eina com a manual de consulta".

En aquest sentit, Montblanc, recursos educatius per a l'ensenyament de la Unió Europea intenta ser, alhora, una eina didàctica sobre la Unió Europea i servir de manual de referència per a aquelles persones alienes al món educatiu i interessades en el procés d'integració de la Unió Europea. La publicació comptarà amb un servei diari d'assessorament sobre el seu ús i continguts que serà gestionat pel Centre de Documentació Europea de la Fundació General de la Universitat de València.

"Montblanc es presenta com una guia d'Europa pas a pas, des del passat, passant pel seu present i amb perspectiva de futur", ha assenyalat José Díaz Lafuente.

En l'acte de presentació, l'autor ha desentranyat el contingut de la publicació bloc a bloc: "Comença per explicar què és la Unió Europea, esmicola la seua naturalesa, els trets que la identifiquen, qui la conformen...; un segon bloc se centra en la història i la geografia europees des dels valors de l'humanisme que van donar motiu a la seua creació i les seues aportacions a la societat actual; el tercer parla sobre el funcionament de la Unió, les seues institucions, què fan i quin és el seu impacte en la vida diària dels ciutadans; en el bloc de dret distingeix entre normes primàries i secundàries; en el de ciutadania s'aprofundeix en el dret a realitzar peticions abans la figura del Defensor del Poble, la llibertat de circulació, etcètera; en el de polítiques, el més ampli, s'aborda el règim electoral europeu (el perquè a Espanya es vota menys cada vegada), el sistema competencial de la Unió Europea, el seu pressupost, el mercat únic, la política de cohesió, la PAC, la política econòmica i monetària, les relacions internacionals, la cooperació al desenvolupament...; i, finalment, en el capítol d'oportunitats, totalment nou i d'iniciativa pròpia, s'ofereix tota la informació sobre màsters, doctorats, convocatòries, beques erasmus, el servei de voluntariat europeu, punts d'informació, el procés de Bolonya i la crisi econòmica actual, el programa Eures per a aconseguir la primera ocupació...". "En definitiva, Montblanc té vida pròpia: any rere any s'adaptarà a les novetats i anirà evolucionant i creixent igual que la Unió Europea", ha sentenciat.

La versió 1.0 de Montblanc és exclusiva per a iPad i estarà accessible gratuïtament en febrer de 2013 en la iTunes Store. Els plans de l'equip editorial són el llançament de la versió en valencià per a maig de 2013 i la posterior versió per a dispositius Android en octubre de 2013 tant en castellà com en valencià. La seua actualització serà anual i automàtica el mes de febrer de cada any per a aquells usuaris que la tinguen instal·lada en els seus dispositius. Totes les versions del mateix tindran un caràcter gratuït.

La publicació electrònica Montblanc, recursos educatius per a l'ensenyament de la Unió Europea és un producte del Centre de Documentació Europea de la Fundació General de la Universitat de València i ha sigut realitzat gràcies a una ajuda del programa Jean Monnet de la Comissió Europea a l'equip dirigit pel catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat de València Cecilio Tamarit Escalona.

La presentació del llibre ha sigut a càrrec del vicedegà de Pràctiques i Relacions amb l'Empresa i l'Economia, José Manuel Pastor; Isabel Sanchís, de la Direcció general de la Generalitat Valenciana de Relacions amb la Unió Europea; el director del projecte Montblanc, Cecilio Tamarit; Alfonso Moreira, del Centre de Documentació Europea; i José Díaz Lafuente, autor del llibre. A més, han assistit, entre altres, la responsable de Comunicació de l'Oficina de la Comissió Europea a Madrid, Arantxa Zuberistain; el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria; i el director del Centre de Documentació Europea, José Sorribes.

Podeu veure un vídeo realitzat per la Televisió de la Universitat (MediaUni) fent CLIC ACÍ.

En el següent enllaç es pot visualitzar una presentació del producte:

Data d'actualització: 4 de Febrer de 2013