Estàs a: > > Emigdio Martínez, estudiant de Psicologia: “Des que estic en la Universitat tinc confiança en mi mateix”

Emigdio Martínez, en la Facultat de Psicologia (FOTO: Miguel Lorenzo)

“La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat fa que ningú que jo no vulga que ho sàpiga, ho note”. Emigdio Martínez és un dels 1.050 alumnes amb discapacitat que estudien a la Universitat i que són usuaris de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat. Aquesta xifra situa la Universitat de València per davant de les institucions acadèmiques espanyoles amb el major nombre d’estudiants amb diversitat funcional a les seues aules.jpg
"La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat fa que ningú que jo no vulga que ho sàpiga, ho note". Emigdio Martínez és un dels 1.050 alumnes amb discapacitat que estudien a la Universitat i que són usuaris de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat. Aquesta xifra, 1.050 (472 homes i 578 dones), situa la Universitat de València per davant de les institucions acadèmiques espanyoles amb el major nombre d'estudiants amb diversitat funcional a les seues aules, matriculats en els títols de grau, màster i doctorat, així com en les diplomatures i llicenciatures. Només la UNED assoleix una xifra més elevada, però en aquest cas es tracta d'estudiants no presencials, segons publica Infouniversitat, el periòdic digital de la Universitat de València, aquesta setmana.

Emigdio Martínez té vint-i-huit anys i, des dels vint-i-dos, estudia Psicologia a la Universitat de València. Pateix una paràlisi espàstica per una hemorràgia cerebral produïda en el moment de nàixer que li afecta la motricitat -"he d'anar amb crosses", diu-, la motricitat fina -"puc escriure, però molt a espai i, moltes vegades, no entenc la meua lletra", indica- i la visió -"tinc un dèficit visual prou sever que, sobretot, m'afecta en el seguiment", explica-. "Tot allò comporta que depenga d'uns altres per a po estudiar", sentencia finalment.

La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat (UPD) és el servei de la Universitat de València, gestionat per la seua Fundació General, que proporciona atenció i assessorament a tota la comunitat universitària en matèria de discapacitat. "La seua missió és oferir el suport necessari per facilitar la integració a les persones amb diversitat funcional de la Universitat de València, a través del desenvolupament de programes específics que n'afavorisquen la inclusió en l'àmbit universitari i vetlar així pel principi d'igualtat d'oportunitats i la no-discriminació", assenyala la directora de la UPD, Celeste Asensi.

Des de l'any 2000, els usuaris de la UPD s'han quadruplicat (dels 219 als 1.050). D'aquests, el 24% pateix una deficiència motriu, el 4,5% auditiva, el 5% visual, l'11,5% plurideficiència, l'1% presenta necessitats educatives especials, el 27% està per determinar i un altre 27% pertany a altres deficiències, segons les dades d'aquest servei corresponents al curs 2012-2013. Els usuaris respecte del curs passat han augmentat en 53, per tant els percentatges per tipus de discapacitat també són prou similars, llevat dels grups plurideficiències i altres deficiències que s'han incrementat en un 3% aproximadament.

D'altra banda, el percentatge d'estudiants amb diversitat funcional per branques de coneixement es distribueix de la següent manera: Ciències Socials i Jurídiques continua sent l'àrea més demanada, amb el 49% (ha augmentat un punt respecte a l'any passat), seguida de Ciències de la Salut amb el 29% (un punt menys que en 2011-2012). Art i Humanitats acull el 15% d'aquest alumnat (un 1% menys), Ciències el 5% (un punt més) i Enginyeria i Arquitectura es manté igual, amb el 2%.

El procés integrador, pas a pas
"En l'escola, jo era un alumne amb necessitats educatives especials; en l'institut, em van incloure en un programa de diversificació i, gràcies a un professor, vaig continuar amb el batxillerat i vaig fer el selectiu", comenta Emigdio. Ell és d'Almansa (Albacete) i, una vegada superada la prova de selectivitat, hagué de prendre una decisió. "Em vaig preguntar: on puc estudiar amb les majors garanties de que puga fer-ho amb la meua discapacitat? Entrí en internet i vaig veure la UPD a València. València està prop d'Almansa i la UPD ja comptava aleshores amb més d'una dècada d'experiència". La solució estava clara. Emigdio es va desplaçar a la Universitat de València per a realitzar els seus estudis superiors. "Quan tens una discapacitat, la gent et parla com si tingueres cinc anys! Jo m'he trobat en contextos de... ai, però si parla!, ai, però si riu!, ai, però si sent... Necessitava explicar-me qui era jo i la millor forma de fer-ho era ficant-me dins del meu cap, del comportament humà, i per això vaig triar Psicologia. A banda d'això, pensí que era la millor manera d'ajudar a altres persones perquè no passaren per les mateixes situacions que hem passat altres abans".

La diversitat funcional d'Emigdio li ha perllongat els estudis universitaris durant sis anys i en té "projectats" dos més per acabar-los. Es llicenciarà i ho farà gràcies a una sèrie de suports facilitats per la UPD: "Jo necessitava solucionar la meua timidesa provocada per la discapacitat -notes que la gent et mira diferent i tu t'aïlles- i també algú que fóra les meues mans i els meus ulls, així que des de la UPD buscaren voluntaris del meu grup perquè pregueren apunts per mi. D'aquesta manera, em resolgueren dues qüestions: la presa d'anotacions i el primer contacte social", reconeix.

En el cas d'Emigdio, són necessaris, com a suports físics, els quans autocopiatius, si bé una vegada fet el contacte entre el voluntari i ell, ambdós arriben a un acord per a la presa de material acadèmic. "Un altre aspecte en què m'ajuden és en assegurar-se, a través d'informes interns, de què el profesor està assabentat que tinc necessitats especials. Per exemple, els meus exàmens han d'estar escrits amb una font d'entre setze i díhuit punts, en lloc de deu o dotze, que pot ser la grandària habitual. A més, gaudisc del vint-i-cinc per cent més de temps per a fer l'examen, que moltes vegades ni tan sols he d'utilitzar-ne", argüix. Així mateix, la UPD realitza l'adaptació del material d'Emigdio quan es tracta d'articles: "Els puc llegir però no els puc estudiar, així que la UPD me'ls digitalitza". Amb aquesta mesura, Emigdio els pot manipular fins a adaptar-los a les seues necessitats. Igualment, té a la seua disposició una plaça en les files primeres de l'aula perquè li resulte més fàcil prestar atenció a les explicacions dels professors.

Recursos i suports
Els productes de suport que utilitza Emigdio són un exemple pràctic de l'oferta de què disposa la UPD. Segons la tipología de diversitat funcional, els usuaris hi troben tecnologies com ara el Braille Speak i el PC Parlat per a persones cegues, un miniordinador amb memòria interna per escriure a través del teclat; la calculadora parlant, que emet resposta oral a les pulsacions dels botons; cerne relief, una pasta utilitzada per elaborar en relleu imatges i gràfiques manualment; Dymo, que escriu en Braille sobre cintes i etiquetes; l'Explorador Jaws, un producte pe

Data d'actualització: 24 de Gener de 2013
Publicat en: Integració