Estàs a: > > Huit menors del Cabanyal autoretraten la seua realitat en una exposició a La Nau

Moisés, un dels participants en la mostra. FOTO: Olivier Pagès

El Centre Cultural La Nau ha inaugurat l’exposició ‘Amb Altres Ulls. Fotografia participativa amb xiquets del Cabanyal’. Aquesta mostra, que podrà visitar-se fins el 17 de febrer a la Sala Oberta, es basa en un projecte de fotografia desenvolupat amb alumnes, majoritàriament d’ètnia gitana i immigrants, del Col·legi Santiago Apòstol del Cabanyal.jpg
El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València ha inaugurat l'exposició ‘Amb Altres Ulls. Fotografia participativa amb xiquets del Cabanyal'. Aquesta mostra, que podrà visitar-se fins el 17 de febrer a la Sala Oberta de l'edifici històric universitari, es basa en un projecte de fotografia desenvolupat amb alumnes, majoritàriament d'ètnia gitana i també immigrants, del Col·legi Santiago Apòstol del Cabanyal.

El projecte arranca amb una sèrie de tallers d'introducció a la fotografia que els huit xiquets i xiquetes realitzaren al col·legi i que els varen capacitar per a contar històries a través de les imatges. Amb les tècniques narratives i reflexives apreses, l'alumnat es va emportar les càmeres a casa i construeix un retrat fotogràfic de la seua quotidianitat amb els seus propis ulls.

Amb el resultat d'aquesta activitat s'ha dissenyat l'exposició que té un fort component innovador i creatiu, i que mostra la situació del col·lectiu protagonista en risc d'exclusió social, de marginació dels discursos i les representacions en l'esfera pública.

Organitzada i produïda per la Universitat de València i la seua Fundació, aquesta exposició està plantejada pel Col·lectiu Transcultura, un grup de gestors i gestores culturals interessats en la interculturalitat en la societat contemporània. En aquesta mostra participa també Cooperació Social Universitària, una organització social, vinculada a la Universitat Politècnica de València, que treballa amb la infància del Cabanyal des de fa més de quinze anys per promoure un canvi social en favor de la igualtat d'oportunitats dels menors.

La mostra està estructurada en tres parts. La presentació dels protagonistes: huit xiquetes i xiquetes d'entre deu i dotze anys del Cabanyal, majoritàriament d'ètnia gitana o immigrants i alumnes del Col·legi Santiago Apóstol. Després es fa un repàs dels tallers fets a classe i immortalitzats per fotògrafs professionals. Per últim, es mostren les fotografies preses pels alumnes en l'àmbit familiar i al barri amb l'objectiu de mostrar el seu dia a dia. L'exposició també disposa d'un documental, enregistrat per la VIU, que mostra el treball fet durant els tallers.

El projecte té un doble objectiu: donar a un grup de xiquets i xiquetes les eines per a la seua pròpia autorepresentació i impulsar així una nova visió, autogenerada i no imposada de la seua realitat a través de la imatge; i alhora, difondre el treball que realitza l'associació CSU amb la infància.

El programa A Fons Cultural de Ràdio Universitat aprofundeix en aquesta exposició. Pots escoltar-ho ACÍ.

Data d'actualització: 23 de Gener de 2013