Estàs a: > > El Quiché guatemalenc gaudeix de la primera Escola de Magisteri gràcies al projecte de cooperació Watan

Alumnat de la primera promoció de Magisteri a Ixcan

La ciutat d’Ixcan, ubicada al Quiché guatemalenc, ja gaudeix de la primera Escola de Magisteri. La seua construcció s’emmarca dins del projecte de cooperació Watan, dut a terme per la Universitat de València, a través de la seua Fundació General, i l’Associació d’Educadors del Nord-occident (AEN). Aquest programa, a més, ha estat impulsat per l’equip Eyub’, amb la col·laboració d’Escoles Solidàries i la Fundació Novessendes.
La ciutat d'Ixcan, ubicada al Quiché guatemalenc, gaudeix des de 2012 de la seua primera Escola de Magisteri. La seua construcció s'emmarca dins del projecte de cooperació Watan, dut a terme per la Universitat de València, a través de la seua Fundació General, i l'Associació d'Educadors del Nord-occident (AEN). Aquest programa, a més, ha estat impulsat per l'equip Eyub', amb la col·laboració d'Escoles Solidàries i la Fundació Novessendes.

Gràcies al projecte Watan, finançat pel programa 0,7 Una Nau de Solidaritat, de la Universitat de València, la nova Escola de Magisteri ha pogut obrir les seues portes enguany a 49 alumnes: la primera promoció d'estudiants de Magisteri de la zona nord de Guatemala. L'escola es troba a la comunitat Victoria 20 de Enero, pertanyent a la ciutat d'Ixcan, dins del departament del Quiché guatemalenc.

Watan és un programa que enguany ha arribat a la seua tercera fase des que es posà en marxa el 2008. El seu objectiu és atendre la formació en Magisteri, entesa com l'element clau per transformar l'educació en una zona amb pobres recursos materials i tecnològics, i una plantilla amb escassa formació acadèmica després de l'exili patit amb motiu de la guerra.

La coordinadora de l'Equip Eyub', Encarnación Gil, professora titular de la Universitat de València, defineix Watan com "un projecte molt interessant perquè aglutina professorat de diferents àrees de coneixement i compta amb una part molt organitzada i que creu molt en el treball comunitari: l'AEN". Encarnación Gil ha subratllat la importància de la seua implicació: "Tota la comunitat d'Ixcan ha fet seu el projecte perquè ha vist que les persones poden enriquir-se mitjançant la cultura i l'educació, i és per això que s'ha involucrat i s'ha sentit part d'ell des del principi".

La professora també ha destacat la consolidació de Watan després de quatre anys gràcies a l'esforç i el diàleg permanent establit entre les tres institucions que formen part del projecte. "Tot allò no haguera sigut possible sense la contrapart tan forta que ha sigut AEN i sense l'ONG Escoles Solidàries, qui ha aportat els contactes humans i ha facilitat que es puguen plantejar les coses des del terreny on porta anys treballant", afegeix.

Precisament, l'acte inaugural, que va coincidir amb l'obertura del present curs a Guatemala, va estar dirigit pel president d'Escoles Solidàries, Joan Bou, qui va intervindre en nom de l'equip Eyub'. "Materialitzar un somni com l'Escola de Magisteri és una enorme satisfacció. Treballar en educació és complicat, perquè no es troben resultats fins a mig i llarg termini, i encara que es fa amb molta il·lusió, no és fàcil trobar recompenses al treball diari... Però en aquest cas, el somni és ja una realitat", ha assenyalat.

El projecte Watan, pas a pas
La primera fase del projecte Watan va consistir en el condicionament per a institut i residència d'uns pavellons antics en desús, i en la dotació de beques per a la formació universitària dels mestres que, més tard, van constituir el nucli del professorat de l'Escola de Magisteri.

Una segona fase va permetre l'equipament dels nous edificis amb mobiliari i materials pedagògics. També es van incorporar tres mestres al programa de beques, que es va fer extens a l'alumnat de secundària més necessitat i d'altres aldees més allunyades, és a dir, als futurs alumnes de Magisteri. En aquest punt i de forma simultània, voluntaris d'Escoles Solidàries van realitzar un nou estudi de camp per identificar la realitat de l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Alhora, l'equip Eyub' va realitzar tasques d'assessorament en el disseny curricular i va continuar recolzant el projecte amb l'acolliment al si de la Universitat d'un becari i d'una becària d'Ixcan durant un mes.

La tercera fase de Watan ha arrancat amb la inauguració de l'Escola de Magisteri. Aquest centre està reconegut pel Ministeri d'Educació amb un projecte educatiu institucional mitjançant el qual es pretén, segons ha expressat l'AEN, "formar una xarxa de docents amb bona formació científica i didàctica, altament qualificats i implicats en les seues comunitats, com element substantiu per a que millore, qualitativament i quantitativament, l'educació bàsica de la zona".

Cap al futur
El següent pas és la remodelació del quart edifici que quedava pendent i amb el qual s'ampliarà la capacitat del centre. Estan oferint-se beques per a l'alumnat i s'ha enviat un segon contenidor amb fons donats, principalment, per l'antiga Escola de Magisteri Ausiàs March de la Universitat de València que ha permés dotar la nova escola d'una biblioteca especialitzada.

Continua el suport a l'associació de dones que dirigeix la residència, així com el contacte amb la Universidad Nacional San Carlos amb la finalitat d'oferir formació en Educació Especial en un futur pròxim. A més, el projecte Watan contempla la possibilitat de què l'estudiantat de la Universitat de València puga realitzar els practicum a l'Escola de Magisteri d'Ixcan.

Com afirma Joan Bou, "el camí està obert", i projectes de cooperació internacional com Watan avalen l'esperança de que és possible construir un futur millor.

Data d'actualització: 11 de Febrer de 2013