Estàs a: > > Estudiants de Treball Social aprenen a superar les barreres de la comunicació i la mobilitat

Estudiants de Treball Social aprenen a superar les barreres de la comunicació i la mobilitat

Circuit de sensibilització en la Facultat de Ciències Socials

Circuit de sensibilització en la Facultat de Ciències Socials

Conéixer diferents elements de suport per a persones amb la parla limitada o impossibilitada, posar-se en la pell de persones invidents o d’aquelles amb mobilitat minvada han sigut algunes de les activitats que ha realitzat un nodrit grup d’estudiants de Treball Social en el marc de la Setmana de la Universitat per la Integració.jpg
Conéixer diferents elements de suport per a persones amb la parla limitada o impossibilitada, posar-se en la pell de persones invidents o d'aquelles amb mobilitat minvada han sigut algunes de les activitats que ha realitzat un nodrit grup d'estudiants de Treball Social en el marc de la Setmana de la Universitat per la Integració.

La Facultat de Ciències Socials, ubicada al Campus dels Tarongers, ha sigut l'escenari en el qual al voltant de mig centenar d'estudiants de Treball Social ha posat en pràctica el dia a dia de persones amb diversitat funcional. La sala d'actes de la Facultat ha albergat, en primer lloc, una xarrada-taller sobre sistemes augmentatius i alternatius de comunicació, és a dir, quins són els elements de suport dels quals es valen les persones amb la parla molt limitada o, fins i tot, impossibilitada.

Laura Redón i Sara Martínez, coordinadora i voluntària de l'associació Auxilia, respectivament, han explicat en què consisteix el tauler Bliss. "És un tauler amb símbols gràfico-visuals amb el suport de la paraula escrita, classificats per categories gramaticals i colors", assenyala Sara. El més curiós d'aquest tipus de sistema comunicatiu és que "els símbols no es corresponen amb la realitat", afegeix Laura, qui reconeix que resulta realment difícil de dominar, al contrari que els ocorre a les persones que pateixen aquest tipus de discapacitat, les quals arriben a memoritzar-lo.

Un segon element d'aquesta naturalesa és el tauler SPC, les sigles del qual responen a les paraules Sistema Pictogràfic de Comunicació. Es tracta d'un suport molt semblant a l'anterior amb la diferència que, en aquest cas, els símbols sí tenen la seua correspondència amb els objectes reals, per tant, el seu ús és més pràctic per a la majoria de la gent.

Aquests sistemes s'utilitzen sovint sobre suports físics de cartó, però també tenen la seua versió digital. "És menys funcional perquè, en digital, la majoria dels usuaris no el poden fer servir fora de casa, mentre que el tauler físic els acompanya allà on van", matisa la coordinadora d'Auxilia. No obstant això, cada tauler Bliss o SPC està adaptat de forma individual al seu usuari per professionals especialitzats, com ara logopedes i mestres d'audició i llenguatge. Aquest punt ha estat un dels més discutits en el fòrum per les expertes i els oients, qui també han denunciat la manca de professionals en aquest àmbit en els centres educatius i, per tant, d'atenció especialitzada a aquest col·lectiu.

Sense visió i en cadira de rodes
L'exterior de la Facultat de Ciències Socials ha servit hui per a què aquest grup d'estudiants experimentaren com percep el món una persona invident o que necessita la cadira de rodes per desplaçar-se. De mans de Rosa Quilis, tècnica de rehabilitació de l'ONCE, han fet un circuit de sensibilització dividits en dos grups, consistent en recórrer, amb el suport d'un company, una part de la Facultat amb els ulls tapats i un bastó. La inseguretat, malgrat la companyia, era manifesta.

L'altre grup ha utilitzat les cadires de rodes, espentades per la seua parella. Ni uns ni altres encertaven a arrancar, encara que la tenacitat i l'esforç han acabat donant fruits.

‘Tots iguals, tots diferents' és una proposta de la Universitat de València, organitzada per la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat amb el patrocini de Fundación Vodafone España, que conjumina art i activitats acadèmiques i lúdiques per tal de posar sobre la taula, en un context social de consciència i integració, les necessitats reals de les persones amb diversitat funcional, és a dir, amb capacitats diferents, dins de l'àmbit universitari i també fora d'ell, quan s'han d'incorporar al mercat laboral. Aquestes jornades també han de servir per de donar les solucions adequades a aquestes necessitats a través de diferents mitjans, com ara les noves tecnologies.

Programa complet, en el document adjunt.

Documents adjunts:
Data d'actualització: 7 de Desembre de 2012

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar