Estàs a: > > El Patronat Martínez Guerricabeitia analitza el capitalisme i el comunisme a través d’una exposició col·lectiva d’artistes estrangers

Amb diferents formats i estils, ´Art i Política´ descobreix la part més internacional de la col·lecció universitària

El Patronat Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València, presenta, des del 19 de febrer fins al 21 de juny, a La Nau, l'edifici històric de la Universitat de València, l'exposició Art i Política. Amb més de trenta obres de setze pintors europeus realitzades entre 1970 i 1995 es pretén reflexionar sobre la societat de consum, el capitalisme, el comunisme bolxevic i l'eurocomunisme.

"Els pintors estrangers tenen un important pes en la col·lecció Martínez Guerreicabeita i amb aquesta mostra volem posar-ho en coneixement de la societat fent una revisió de les seus obres", ha afirmat el vicerector de Cultura, Rafael Gil en La Nau. Però el fet que tots siguen estrangers no és l'únic nexe d'unió entre tots ells, segons ha afegit el comissari Vicent Sant, perquè el fill conductor és que "tots són artistes compromesos socialment (estan afiliats o són simpatitzants de partits polítics de l'esquerra europea) i els seus treballs no són aliens a les realitats dels seus països sacsats en molts casos pels règims feixistes en el període de preguerra".

Entre els pintors que exposen obres en Art i Política destaquen l'islandès Erró, els italians Giangiacomo Spadari, Paolo Baratella, Sergio Sarri i Bruno Rinaldi, i l'alemany Wolf Vostell. Tots són artistes independents que, de manera absolutament lliure i sense embuts, expressen les seues intencions en diferents estils: el realisme, l'expressionisme, l'abstracció, la figuració, el collage, la fotografia, el pop-art, el disseny tecnològic i els cartells d'anuncis.

De la mateixa manera que les dues últimes exposicions del Patronat, Art i Política serà accessible al col·lectiu de persones sordes. Però en aquesta ocasió hi ha una novetat i és que durant la roda de premsa s'han presentat les signeguia (un dispositiu Apple iPod touch), que ofereix les persones sordes una total autonomia ja que amb aquesta tecnologia no depenen d'un dia concret per assistir a una visita guiada.

És l'únic centre expositiu a la Comunitat Valenciana amb aquest dispositiu i dels pocs a Espanya (estan disponibles al Museu Reina Sofia), segons han dit des de FESORD gràcies a la qual s'ha posat en marxa. Aquest servei està patrocinat per Ibercaja.

Cal destacar que tant aquesta mostra com les altres dues que s'organitzaran durant enguany (Geometries i Anzo) seran un homenatge a Carmen Martínez Merchante, recentment difunta. El Patronat Martínez Guerricabeitia es va crear en 1989 per iniciativa de l'empresari Jesús Martínez Guerricabeitia, la seua dona, Carmen Martínez Merchante, i la Fundació General de la Universitat de València, amb la finalitat de fomentar i difondre l'activitat creativa en el camp de les arts plàstiques contemporànies i incrementar el patrimoni artístic de la Universitat de València. El matrimoni va donar en 1999 la seua col·lecció a la Universitat de València.

Un gran nombre d'italians.
La majoria dels pintors representats són d'Itàlia, un país que va patir el feixisme i que plantejà a través del Partit Comunista Italià un comunisme diferent del promogut a l'extinta URSS. Tot això queda reflectit en l'obra dels artistes italians. Així, Giangiacomo Spadari, pertanyent al grup neofiguratiu milanès, planteja en la seua obra Construccions un brillant trencaclosques d

Data d'actualització: 1 d'Abril de 2009