Estàs a: > > Concert d’Obertura del Curs Acadèmic, al Palau de la Música

Concert d’Obertura del Curs Acadèmic, al Palau de la Música

Orquestra Filharmònica

La Universitat de València ha celebrat l’inici del curs acadèmic amb el seu ja tradicional Concert d’Obertura que va interpretar l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València dimecres, dia 24 d´octubre, al Palau de la Música de València.jpg

El concert, organitzat pel Patronat d'Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València, segons explica el director de l'Orquestra Filharmònica de la Universitat, Hilari Garcia, "fusiona les músiques de compositors valencians d'èpoques diferents amb les músiques de compositors centreamericans i sud-americans del segle XX, com un testimoni més de la implicació i el compromís incansables per la cultura i per la societat que compartim tant la Universitat de València com la seua Orquestra".

Així, l'Orquestra Filharmònica de la Universitat de València des de la seua fundació en 1995, i de la mateixa manera que ho ha fet la institució que representa, està arrelada en la societat valenciana i manté un compromís amb la seua història i cultura. Bona mostra d'això, puntualitza Garcia, són les dues línies d'actuació de l'orquestra en favor de la música valenciana: la primera és el treball de recuperació i interpretació d'obres oblidades dels compositors valencians més rellevants (V. Martín i Soler, M. Gomis, S. Giner, O. Esplà, etcètera); la segona és l'estrena habitual de partitures de compositors valencians actuals (C. Santos, J.A. Orts, J.R. Gil-Tàrrega i F. Coll, entre altres). En aquesta dimensió, que combina la tradició musical valenciana i la monitat, s'emmarca la primera part del concert que ja d'entrada s'inicia amb una obra de Joan Baptista Cabanilles (1644-1712), de qui enguany es commemora el tres-cents aniversari de la seua mort, i, a continuació, l'estrena absoluta d'una partitura escrita per Vicent Roncero (1960- ).

L'audició s'obri amb l'obra Batalla imperial del mestre d'Algemesí Joan B. Cabanilles, que, a més de compositor, fou durant més de quaranta anys organista de la Catedral de València. La batalla, d'altra banda, fou un gènere musical per a orgue que es va conrear a bastament durant el segle XVII.

El concert prossegueix amb la primera interpretació del Concert per a contrabaix i orquestra del compositor valencià Vicent Roncero. L'obra, encàrrec de l'Institut Valencià de la Música, fou escrita entre 2010 i 2011 i està dedicada al contrabaixista Francesc Lluch, que serà el solista encarregat d'estrenar-la. La música de Roncero, un dels compositors més singulars dins el panorama musical valencià contemporani, és el resultat de les influències procedents de les més variades tendències de la música dels segles XX i XXI, de manera que aquests fonaments eclèctics donen peu a unes obres de tarannà innovador.

D'altra banda, aquella voluntat de compromís i implicació amb la societat que sosté la Universitat de València i la seua Orquestra Filharmònica, i que és l'element cohesionador del concert, no es limita només a la cultura i la societat valencianes. La Universitat estén la seua participació a altres cultures i societats, més allunyades, que necessiten de l'esperit solidari. I és ací on, de nou, entra en joc el paper de la música com a eina de cooperació.

En aquest sentit, l'Orquestra Filharmònica de la Universitat de València i la Joven Orquesta y Coro de Centro América van concertar, fa poc més d'un any, un acord de col·laboració que tenia com a objectius la vinculació musical de les dues formacions i l'intercanvi de recursos humans i materials. Aquest compromís entre les dues orquestres s'ha materialitzat en diversos tipus d'intercanvis i, en especial, en la participació d'una representació de l'Orquestra Filharmònica de la Universitat en la IV Trobada anual de la Joven Orquesta y Coro de Centro América, celebrada en setembre a Hondures. Per tot això la segona part del concert d'obertura està dedicada als compositors d'aquelles regions.

L'audició es reprén amb la suite Estancia, Op. 8a, d'Alberto Ginastera (1916-1983). Les danses d'aquesta suite estan extretes del ballet homònim que es basa lliurement en l'epopeia nacional argentina Martín Fierro. A continuació, l'Orquestra interpretarà Sensemayá, poema simfònic del cèlebre compositor mexicà Silvestre Revueltas (1899-1940) per acabar a Veneçuela, país d'Inocente Carreño (1919- ), autor de Margariteña, una de les seues composicions més difoses. Amb aquesta obra, Carreño, autor de conegudes cançons de tall popular, pretén retre homenatge a la seua terra natal, Porlamar, a l'illa Margarita, de la qual arreplega els ritmes i els càntics tradicionals.

+ info de l'Orquestra, com formar part d'ella i CV, ací

Data d'actualització: 26 d'Octubre de 2012
Publicat en: Música