Estàs a: > > Equipo Realidad, crítica, autoria i identitat

Equipo Realidad, crítica, autoria i identitat

Equipo Realidad

Sala Martínez Guerricabeitia (26 d´octubre 2012- 27 de gener 2013)

L'exposició Equip Realitat: crítica, autoria i identitat aborda la trajectòria conjunta dels pintors Jordi Ballester i Joan Cardells, membres de l'Equip Realitat, la marxa pictòrica del qual va començar al febrer de 1966 i va culminar en 1976. Els quadres Enterrament de l'estudiant Orgaz i Recepció oficial, tots dos presents en aquesta exposició, marquen el començament i el final de la trajectòria conjunta empresa per ambdós pintors dins el corrent valencià de la Crònica de la Realitat, creat per Vicent Aguilera Cerni i animada per Tomàs Llorens. Una tendència inscrita, al seu torn, dins el realisme crític sorgit a Espanya a mitjan dècada dels anys seixanta, com a reacció davant l'esgotament de la pintura informalista i deutora dels corrents renovadors europeus i nord-americà: la figuració narrativa francesa, amb Eduardo Arroyo entre els exponents principals, i el pop anglosaxó, iniciat per Richard Hamilton i encimbellat per Andy Warhol.

La Crònica de la Realitat, al caliu d'Estampa Popular de València i el cartellisme de Josep Renau, va preconitzar el treball en equip, l'abolició del subjectivisme pictòric, la repulsa del creador com a genius loci, la crítica social i el compromís polític, per tractar de mostrar la distància entre l'Espanya real i l'Espanya oficial. La dictadura franquista, coberta pel poós estoig del neocapitalisme (i les seues pautes de comportament social), va ser l'ennemi à battre -segons Vázquez Montalbán- dels artistes plàstics més compromesos, molts d'ells acollits al supòsit bàsic marxista que consiava les disciplines artístiques com a agents de canvi social, és a dir, de transformació de l'estructura politicosocial neocapitalista i la seua "proposta de model social". Aquesta contestació al règim franquista va partir de la consigna ètica encoratjada pels Scritti politici d'Antonio Gramsci: "L'home és un procés i precisament el procés dels seus actes".

En la primera etapa pictòrica, l'Equip Realitat va incorporar imatges dels mass media amb forta càrrega satírica i de denúncia sobre assumptes diversos: la guerra, la política, la funció de l'art, els falsos valors del consumisme, el paper de la dona en la societat, el model petitburgès, etc. Dins d'aquesta, de la seua estada italiana, es mostren en aquesta exposició diversos quadres inèdits a València: La divina proporció (1967), Danger (1967), Caín i Abel (1967), El titella i/o els àngels de la guarda (1967), La llotja (1968), Il matrimonio (1969-70) i Obstinato rigore (1969-70). L'any 1972, a partir de la seua vinculació amb la Galería Punto de València, Ballester i Cardells es posen a treballar a partir de certs elements comuns que més endavant s'articulen en cicles temàtics. Una etapa de transició, en què reflexionen sobre l'ofici de pintor, anticipa les quatre sèries que defineixen la seua proposta pictòrica: Hogar, dulce hogar (1972-73), Del antiguo y ropajes (1972), Retrat del retrat d'un retrat de... (1972), i Hazañas Bélicas o Quadros de Historia (1973-1975).

La pintura de l'Equip Realitat planteja una reflexió sobre l'estatut de les imatges visuals en la societat mona de masses. Després d'uns inicis de sensibilitat comuna, un tret distintiu diferencia ambdós equips: mentre l'Equip Crònica atén la imatge pictòrica (la imatge inscrita en la història de l'art), l'Equip Realitat centra el focus d'atenció sobre la imatge fotogràfica de la realitat quotidiana (la llar, la roba, el retrat...), difosa o perpetuada pels mitjans de comunicació de massa. La seua divisa és: "No ens interessa la realitat, sinó la seua imatge". La seua pintura incideix, amb accent crític i agusada ironia, en la proposta del "model de comportament oficial" de la societat vigent fins a la fi de la dictadura i l'adveniment de la democràcia a Espanya.

Javier Lacruz Navas
Comissari