Estàs a: > > Exposició al Palau de Cerveró sobre el valor artístic dels manuscrits mèdics

Exposició al Palau de Cerveró sobre el valor artístic dels manuscrits mèdics

Imatge de la mostra.jpg

L’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (centre mixt del CSIC i la Universitat de València), amb seu al Palau de Cerveró, ha inaugurat l’exposició ‘Cal·ligrafies de la malaltia. Lletra de metge’, organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat i l’Institut. Participa en la gestió de la mostra la Fundació General de la Universitat de València.jpg
En l'acte inaugural, el vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, ha destacat com a element atractiu de l'exposició que ningú al llarg de la seua vida es lliura d'interpretar o intentar desxifrar el contingut d'un document mèdic. En aquest sentit, segons ha indicat el comissari de l'exposició i director de l'Institut de Creativitat i Innovacions Educatives, Ricard Huerta, la idea de l'exposició va sorgir de la seua pròpia experiència personal fa més de 14 anys amb el ginecòleg dels seus dos fills. A més, assenyala Huerta que a França hi ha una gran tradició d'estudiar els textos mèdics, però no és habitual aquest tipus de treballs en el nostre país.

Per la seua banda, el coordinador institucional del CSIC a la Comunitat Valenciana, José Pío Beltrán, ha ironitzat sobre la temàtica de la mostra, ja que el contingut de la mateixa tracta sobre escriure malament, és a dir, la cacografía. El catedràtic d'Història de la Ciència Josep Lluís Barona (IHMC López Piñero) ha volgut recordar l'excepcionalitat d'aquest centre mixt d'investigació que té entre els seus objectius el posar a l'abast de la societat el coneixement històric-mèdic.

La mostra, amb una temàtica original a Espanya, és un projecte universitari que revisa l'escriptura manual com un element de la cultura visual i compta amb la col·laboració de la Fundació Campus Ontinyent (integrada per l'Ajuntament d'Ontinyent, Caixa Ontinyent i la Mancomunitat de la Vall d'Albaida), així com la participació de l'Institut Confuci de la Universitat de València.

Cal·ligrafies de la malaltia analitza diversos aspectes de la medicina, la cal·ligrafia, les arts visuals, els diagnòstics, les receptes, les anotacions, la llegibilitat, així com la relació entre facultatius i farmacèutics. Al mateix temps, redescobreix la riquesa de l'escriptura manual en un moment en el qual ha sigut desplaçada per les tecnologies de la comunicació. Conté escrits des del segle XVII a l'actualitat, entre els quals destaquen els fons de la Biblioteca de l'IHMC López Piñero i de l'Arxiu Històric de la Universitat (l'expedient acadèmic de Pío Baroja, el receptari de Pedro Pinazo de 1796 i una de les primeres radiografies que es van realitzar a València, a principis del segle XX).

Recórrer la mostra
L'exposició està organitzada en set espais. En el primer d'ells, que porta per títol Metges, escriptures i universitat. Grans personalitats i rastre gràfic, es mostren alguns exemples del riquíssim patrimoni que la Universitat de València conserva quant a documents escrits a mà per prestigiosos facultatius. En el segon apartat, L'estranya escriptura de les malalties. La dificultat per a llegir la lletra de metge, el llibre Quan de Fontilles: un jove mèdic enfront del fantasma de la lepra i la postguerra (2008) relata les vivències del metge valencià V. Sorribes Santamaría en el Sanatori de Fontilles durant l'estiu de 1941. Es va necessitar l'ajuda d'un prestigiós paleògraf per a desxifrar els escrits. El següent espai, titulat Del metge de família a la família de metges, està dedicat a la saga familiar que va iniciar Francisco Galiana i s'ha perpetuat durant tres generacions de metges de família a Ontinyent. Avi, pare i fill revisen, a través del seu relat gràfic, una tradició que ha velat per la salut d'una població. En el quart racó de la mostra, Creació gràfica i sagues familiars, es presenten els treballs artístics de la dissenyadora Tana Capó, que ha elaborat una sèrie de pintures i collages a partir dels documents escrits pel seu avi, metge i col·leccionista de plomes estilogràfiques. L'espai cinc, L'art de la cal·ligrafia xinesa, ha sigut seleccionat per l'Institut Confuci de la Universitat de València i ens acosta al potencial artístic i visual de les escriptures dels metges orientals. El següent espai, Comunicació entre professionals, territori no apte per a profans, està dedicat a les relacions entre comunicació, escriptura i malalties. Finalment, en l'apartat Les altres cal·ligrafies, s'analitza la recreació d'altres elements que "escriuen" el relat de les malalties, tals com a radiografies, ecografies, electrocardiogrames...

A més dels apartats temàtics indicats, s'ha preparat una sala per a tallers didàctics, on desenvolupar activitats dirigides a grups de diferents edats, a partir d'una escenografia peculiar. L'espai ha sigut ambientat com una clínica de metge per alumnes del Diploma Educació Artística i Gestió de Museus que, al mateix temps, seran les encarregades de dur a terme el taller, on el públic podrà aprendre a través de l'acció, la participació i, especialment, el joc.

La mostra podrà ser visitada en la sala d'exposicions del Palau de Cerveró (Plaça Cisneros, 4, València) de dilluns a divendres de 9 a 20 hores, els dissabtes de 10 a 14 hores, fins al pròxim dia 3 de novembre. A més, s'ofereix la possibilitat de concertar visites guiades (telèfon: 96 386 49 22) i tallers didàctics (telèfon: 96 392 62 59).

Link a Vídeo Informatiu

Data d'actualització: 26 d'Octubre de 2012