Estàs a: > > Una fructífera col·laboració entre la Universitat de València, la Generalitat Valenciana i la Fundació Anzo permetrà la restauració de deu obres de l’artista valencià cla

Recepció de les obres

La conservació i la difusió de l’obra de l’artista valencià José Iranzo Almonacid “Anzo” (Utiel, 1931 - València, 2006) és el motiu d’una fructífera col·laboració entre la Universitat de València, la Generalitat Valenciana i la Fundació Anzo que permetrà la restauració de deu obres del pintor. La família obsequiarà a la institució acadèmica amb la donació d’una peça que s’integrarà en la col·lecció Martínez Guerricabeitia.jpg
Aquest projecte és ja una realitat gràcies al conveni de col·laboració signat entre la Universitat de València, a través del Patronat Martínez Guerricabeitia que gestiona la Fundació General de la institució acadèmica, i la Generalitat Valenciana, a través de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració de Bens Culturals (IVC+R).

En una primera fase s'hi intervindran deu peces procedents de l'etapa pop-art, que seran restaurades al taller de Pintura Contemporània de l'Institut, situat a Penyeta Roja (Castelló). Les obres han estat rebudes aquest dimecres per la consellera de Turisme, Cultura i Esport, Lola Johnson; la directora del IVC+R, Carmen Pérez; el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño; el director d'activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez; i Amparo Iranzo, filla de l'artista.

La Universitat de València, que assumirà el cost del condicionament de les peces, serà obsequiada per la Fundació Anzo amb la donació d'una obra de l'artista que s'incorporarà a la col·lecció Martínez Guerricabeitia.

En aquest sentit, el vicerector Antonio Ariño ha subratllat la importància de la col·laboració entre les tres institucions i ha consiat que la producció d'Anzo "és un tipus d'obra que està dins de la línia de la col·lecció Martínez Guerricabeitia i de les activitats del Patronat, vinculades sempre amb l'art i el compromís social". "En el marc de la trajectòria singular i extraordinària de l'art compromés de l'artista, i amb la possibilitat de restaurar una part de la seua obra, mantenim aquesta col·laboració a tres bandes", ha afirmat Ariño, per a qui "és un orgull i una satisfacció ampliar la col·lecció Martínez Guerricabeitia amb l'obra d'Anzo".

De fet, en 2010 la Nau de la Universitat de València va acollir l'exposició Memòria d'Anzo, una síntesi de la variada producció artística de José Iranzo per a la qual es va seleccionar un conjunt d'obres representatiu de les seues diferenciades etapes artístiques. Aquesta mostra la van conformar peces de la col·lecció Martínez Guerricabeitia i unes altres inèdites facilitades per la família de l'artista.

La consellera Lola Johnson, per la seua banda, ha assenyalat que "amb la restauració de les obres de l'artista valencià Anzo, el IVC+R protegeix, difon, conserva i restaura el patrimoni cultural valencià". "Estem parlant de la recuperació de les obres d'un valencià que va ser el precursor de l'art social i el pop-art a Espanya", ha afegit. A més, Johnson ha anunciat que el IVC+R donarà suport i realitzarà analítiques per a la restauració de l'Ecce Homo de Borja (Saragossa), de l'artista valencià Elías García.

Conveni de col·laboració
En setembre de 2011, el IVC+R va signar un conveni de col·laboració amb el Patronat Martínez Guerricabeitia, gestionat per la Fundació General de la Universitat de València i creat l'any 1989 per l'empresari Jesús Martínez Guerricabeitia, per restaurar obres de les seues col·leccions.

La tasca del Patronat és fomentar i difondre l'activitat creativa en el camp de les arts plàstiques contemporànies i incrementar el patrimoni artístic de la Universitat de València. Dins del marc de les seues competències, el Patronat va signar un conveni de col·laboració amb la Fundació Anzo, constituïda el 2012 per iniciativa d'Amparo Iranzo Bas, filla de l'artista, per a organitzar una gran exposició sobre la seua obra. El Patronat va sol·licitar la col·laboració del IVC+R per a la restauració d'algunes de les seues obres que es troben deteriorades.

José Iranzo Almonacid "Anzo"
Anzo va participar en la fundació del grup valencià Estampa Popular, del qual va sorgir més tard l'Equipo Crónica. L'art d'avantguarda i de mirada crítica cap a les transformacions socials el van caracteritzar, a més de la seua facilitat per acostar l'art a la realitat social i el llenguatge popular. Ara, l'obra del pintor, escultor i dibuixant valencià es pot veure en una quarantena de museus arreu el món.

En els anys 60 es va produir el seu auge artístic. Les seues composicions de clara geometria van ivar després cap a un llenguatge que el va convertir en un dels introductors del pop-art a Espanya. És en aquell moment quan va començar la seua sèrie Aïllaments, que tradueixen la inquietud d'Anzo per representar l'home contemporani aïllat, atrapat en el món de les noves tecnologies.

La relació de les obres és la següent:

1. Estampa Popular, Els altres 75 anys de pintura valenciana, 1976; óleo sobre lienzo; 114 x 80 cm.
2. Anzo, Vida con muñeca, 1965; óleo sobre tablero; 146 x 114 cm.
3. Anzo, También a ellos les gusta tricotar, 1965; óleo sobre tablero; 146 x 114 cm.
4. Anzo, El Beso, 1965; óleo sobre tablero; 114 x 146 cm.
5. Anzo, El Santo, 1966; óleo sobre lienzo; 190 x 45 cm.
6. Anzo, Señoret comprem este ramillet, 1965; óleo sobre tablero; 114 x 146 cm.
7. Anzo, Aislamiento 44, 1968; óleo sobre lienzo; 87 x 67 cm.
8. Anzo, Aislamiento 77, 1971; tablero y metacrilato; 100 x 100 cm.
9. Anzo, Aislamiento 30, 1968; tablero y metacrilato; 96 x 91 cm.
10. Anzo, Aislamiento 86, 1971; acero o aluminio y metacrilato; 87 x 86 cm.

Data d'actualització: 11 de Setembre de 2012