Estàs a: > > Cinema i mitjans de comunicació: la relació entre el seté art i internet, a debat en la Universitat d’Estiu

Un jove mira una pel·lícula en internet.jpg

El professor Enrique Boria, titular de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València, i Jordi Revert, crític i editor de LaButaca.net, han volgut, al seu curs ‘Cinema i mitjans de comunicació: informació, promoció i màrqueting’, donar-li un enfocament diferent al cinema, relacionant-ho amb els mitjans de comunicació. ´El cinema -ha afirmat Boria- té la necessitat de vendre´s perquè ha de portar el públic a les sales´. El professor ha parlat ´d´un problema endèmic del cinema espanyol, incapaç de comunicar-se, de donar una imatge positiva´.jpg
A Espanya, com a tota Europa, el cinema ha tingut una connotació més artística que mercantil. El problema, a juí de Boria, és que a Espanya, parlar de comerciar una pel·lícula "sona com si l'estigueres prostituint". També ha reconegut que no és només un problema de promoció, sinó també de producció i distribució, ja que "el cinema americà monopolitza el mercat del cinema i les pel·lícules espanyoles no tenen lloc a les sales".

Jordi Revert, per la seua banda, s'ha centrat en el "canvi transcendental que ha suposat internet per al cinema", introduint temes tan actuals com la pirateria o el tractament del copyright. Quant a la relació amb el cinema, Boria ha assegurat, a més, que "internet no va a acabar amb el cine, sinó que el va a transformar", perquè pot convertir-se en "una plataforma excel·lent de continguts". El problema, segons els professors, és que "existeix una gran incertesa econòmica, desconfiança i por". Revert s'ha referit a la percepció errada de que internet mata al cinema, "quan en realitat és una oportunitat". En el terreny de la crítica ha dit que la xarxa "ha suposat una revolució, perquè internet democratitza l'opinió".

L'atenció a la dependència
Sacramento Pinazo, professora de Psicologia de la Universitat de València i coordinadora del curs, i Alicia Berto, psicòloga especialitzada, han tractat el tema de l'atenció a la dependència, i sobretot, d'atenció al cuidador. Pinazo l'ha justificat en un context "d'envelliment de la societat, que comporta un augment dels casos de dependència", no sols en majors sinó també en persones amb discapacitat.

El pes principal recau, segons ha manifestat la coordinadora, en la família, i només en un cuidador. En línies generals, "el cuidador ha d'aprendre a cuidar-se millor i ha d'afrontar la situació", ha afirmat Pinazo. El curs L'atenció a la dependència: com tindre cura del cuidador ha tractat els pensaments disfuncionals que aombren l'atenció del dependent, els sentiments de culpa del cuidador, i els aspectes negatius d'aquest treball, mitjançant estratègies funcionals, fomentant el debat i la formació psicològica de cuidador.

Respecte a la llei de dependència, Pinazo ha assegurat que "els diners que s'atorguen a les famílies són pocs". La llei, en paraules de Berto, "es va fer molt ràpidament" i no va po cobrir tots els casos. A més, ara "es preveu una retallada del quinze per cent en les institucions", encara que, en la seua opinió, la llei "seguirà perquè ha de seguir". La coordinadora ha volgut concloure ressaltant que el que més s'ha de desenvolupar és "la promoció de l'autonomia": promoure "un envelliment actiu" amb iniciatives com la d'UniMajors del Centre Internacional de Gandia.

Data d'actualització: 28 de Juliol de 2012