Estàs a: > > Un manual d’instruccions sobre la música cinematogràfica per aprendre a escoltar la imatge

Un manual d’instruccions sobre la música cinematogràfica per aprendre a escoltar la imatge

Presentació del curs Escoltar la imatge.jpg

Presentació del curs Escoltar la imatge.jpg

Vicente Galbis, professor de Didàctica de l’Expressió Musical, Juan Carlos Montoya, professor de la Universitat Miguel Hernández, i Matilde Olarte, professora de la Universitat de Salamanca, han presentat a Gandia el curs ‘Escoltar la imatge: aproximació a la música cinematogràfica’, centrat en respondre a la pregunta de com funciona la música en el cinema. La primera intervenció del curs va ser, en paraules del coordinador, Vicente Galbis, “un manual d’instruccions sobre la música cinematogràfica”.jpg
En aquesta part del curs, s'ha parlat de com la música serveix a la imatge en les bandes sonores, i al contrari en gèneres com el videoclip o el tràiler. Les bandes sonores, ha expressat el coordinador, tenen moltes funcions, entre les quals es troben "crear connotació, anticipar l'acció, manifestar sentiments o unir escenes". Juan Carlos Montoya ha afegit la qüestió de que la música ha aconseguit "crear codis culturals que es repeteixen", integrats des de xiquets en la nostra percepció del cinema.

Montoya ha dissertat sobre la música de les pel·lícules d'animació i s'ha centrat en "la generació de clixés" i en els "rudiments bàsics d'introducció de la música als dibuixos animats". De la factoria Disney, ha assegurat que "aquesta no haguera tingut èxit sense la música". Encara que ara la factoria s'haja monitzat, "el model continua", i els clixés es perpetuen. El cinema d'animació musical ha basat el seu triomf en la integració de tot el que canten i ballen en l'acció amb caràcter narratiu.

Per la seua banda, Matilde Olarte ha donat uns "paràmetres generals del cinema musical espanyol" i ha abundat en les pel·lícules musicals que més impactaren a nivell comercial. El seu anàlisi s'ha ocupat de les cançons "amb un clar element expressiu", que "transmeten sentiments". Olarte, a més, ha defensat "una tradició del cinema musical a Espanya" i ha entrat en clau global per a parlar d'una "reactivació del cinema musical".

Autisme: una realitat diferent?
Yolanda Montoro, coordinadora del Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP) de la Universitat de València, i Darío Rico, tècnic d'Investigació, han parlat del curs Autisme: una realitat diferent?. L'objectiu principal ha estat, segons ha indicat la coordinadora, "aportar la imatge més real del autisme" i "descartar falsos mites que circulen per la societat". Ha destacat la importància d'identificar "el més prompte possible" a la persona amb autisme i "entendre perquè actua així", per a no tindre una visió negativa.

D'altra banda, Darío Rico ha parlat de la tradicional visió "enigmàtica i negativa del que és l'autisme", potenciada pel món del cinema, que retrata la persona amb TEA (Trastorn del Espectre Autista) com si fóra d'allò més retreta, tancada en sí mateixa i fins i tot autolesiva. Aquesta visió negativa està canviant i també la concepció de les causes del trastorn, ja que ara se sap que és de tipus neurobiològic. Ara tots els TEA es fan eco, i no sols els síndromes d'Asperger, consiats des de sempre la "vessant més positiva dins de l'autisme".

Montoro ha volgut incidir en la qüestió fonamental del diagnòstic. Encara que ha reconegut que "cada vegada es diagnostica millor", ha reivindicat una "atenció primerenca", perquè la clau per a que no es desenvolupen problemes cognitius en persones amb autisme és "una ràpida detecció" i un "tractament adequat".

Encara que en l'actualitat "hi ha una gran conscienciació" promoguda, sobretot, per les associacions de famílies, falta "canviar la idea sobre què és l'autisme i oferir una visió real", ha sostingut Yolanda Montoro. "Es continua lluitant", ha afirmat la coordinadora del CUDAP, especialment per a que la integració siga efectiva. "Hi ha gent que pensa que les persones amb autisme han d'anar a col·legis específics", ha denunciat, proposant alhora la realització "d'aules de comunicació i llenguatge, dins dels col·legis ordinaris".


Data d'actualització: 27 de Juliol de 2012
Publicat en: Formació

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar