Estàs a: > > Enrique Urbizu afirma que el gènere policíac és l’adequat per a narrar el que succeeix en el món actual

Enrique Urbizu afirma que el gènere policíac és l’adequat per a narrar el que succeeix en el món actual

El cineasta Enrique Urbizu

El cineasta Enrique Urbizu

El director i guionista Enrique Urbizu, autor de la pel·lícula guanyadora dels Goya ‘No habrá paz para los malvados’, ha sigut aquest dimecres el protagonista a Gandia per la seua participació en el curs ‘La imatge, la realitat i nosaltres: què ens conta el cinema actual’. La coordinadora, Áurea Ortiz-Villeta, ha destacat la seua presència, perquè “totes les seues pel·lícules mostren una vinculació amb la realitat” i és capaç de “crear un esquema de societat dins del gènere thriller”.jpg
Urbizu ha destacat que el gènere policíac és "molt adequat per a comentar el món en el que vivim" i "un artifici per a entendre'ns amb l'espectador". Per a donar-li forma, "hem d'arrancar d'una documentació exhaustiva" i, a partir d'ací, construir ficcions que tinguen una doble funció, tant d'entreteniment com d'informació. La seua pel·lícula, posada com exemple, "està inspirada en com va ser possible el pitjor atemptat de la història d'Espanya, l'onze de març". En aquest sentit, ha defensat que "el cinema de gènere reflecteix millor la societat que el cinema social o polític" i ha vaticinat que "prompte la crisi tindrà el seu reflex en la ficció".

El cineasta ha mostrat la seua preferència pel treball de direcció: "Sóc un director que de vegades escriu"; i ha declarat que no sap quina serà la seua pròxima pel·lícula. Ha invitat al públic a fixar-se en tots els detalls de No habrá paz para los malvados, perquè "no hi ha res accidental". Un cineasta, ha assegurat, "no ha de ser condescendent amb el públic" i "ha de saber manejar l'obvietat, sobretot en el cinema negre". Preguntat pel remake que prepara Hollywood de la seua pel·lícula, s'ha manifestat il·lusionat perquè siga Stallone qui interprete el paper de Santos.

Ja al terreny polític, Urbizu ha qualificat la pujada de l'IVA com una decisió "gens intel·ligent per part de les autoritats". Si hi ha molta gent que no paga l'IVA, ha declarat, "pujar-lo no pareix la decisió més encertada". Amb la mesura, "l'espectador deixarà d'anar al cinema, i augmentarà el consum pirata". El problema és que "tenim una classe política que no consia el cinema com un ben cultural", ha sentenciat.

El director bilbaí ha justificat el desprestigi que té el cinema propi en molts espectadors espanyols en què "som un país amb molt baixos índexs de cultura, ens rebolquem en la nostra pròpia ignorància" i així, "és impossible apreciar el que es desconeix". Quant a la propietat intel·lectual, Urbizu ha rebutjat el paper de la SGAE, al·legant que "ha fet molt dany al conjunt dels autors, no sols als seus membres".

El cinema, connector entre pensament i educació
Vicente Claramonte, professor de Lògica i Filosofia de la Ciència de la Universitat de València, i Jesús Alcolea, degà de la Facultat de Filosofia i Ciències Socials d'aquesta institució, han presentat el curs Cinema, pensament i educació, en el marc de la Universitat d'Estiu de Gandia. El curs té la intenció, segons el seu coordinador, Jesús Alcolea, de "connectar el pensament amb l'educació mitjançant el cinema".

El degà ha justificat la importància del curs en "els atacs a l'educació des de diferents fronts" i la necessitat "d'un pensament crític". Ha lamentat els vaivens que pateix l'educació des de la política, quan després de cada canvi en el po "es produeix un canvi en el sistema d'ensenyament", i les fortes retallades en matèria d'educació. Però la situació no és sols política, sinó també social. "El mestre -ha denunciat Alcolea- està sent qüestionat des de la família". Hi ha una evident falta de col·laboració entre les famílies i els col·legis, i "el mestre es troba sol davant el perill".

L'ensenyament afronta, a més, el perill del totalitarisme i el fonamentalisme encobert. El fonamentalisme religiós "s'oposa al pensament crític perquè defén que hi ha coneixements que són per a sempre, quan en realitat el coneixement és canvi", ha assenyalat.

Vicente Claramonte, per la seua banda, ha parlat del totalitarisme en el sentit d'imposar coneixements als xiquets, i concebre el mestre com només un transmissor de coneixements. Al xiquet, ha proposat Claramonte, "no se li han d'imposar les coses. Pel contrari, s'ha de potenciar la seua creativitat natural".

Data d'actualització: 27 de Juliol de 2012
Publicat en: Formació, Agenda

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar