Estàs a: > > El festival ‘Serenates’, que organitzen la Universitat i l’Institut Valencià de Cultura, celebra el trenté aniversari

Serenates presentació 17

El festival ‘Serenates’, que organitzen la Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura, se celebrà del 24 de juny al 9 de juliol amb una commemoració especial: el trenté aniversari del seu naixement. Tres dècades des que va començar la iniciativa d’utilitzar el claustre de l’edifici històric de la Universitat com a marc per a oferir un festival musical d’estiu nocturn que dedica especialment la seua programació a la música valenciana.

Des que va començar el festival va tindre un èxit rotund i cada vegada té més col·laboracions: l’Ajuntament de València (Regidories de Cultura, Festes i Joventut), la Diputació de València, l’Institut Superior d’Ensenyaments Artístics de la Comunitat Valenciana (ISEACV), l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, la Fundació Bancaixa, la Fundació Banc Sabadell i l’Institut Francès de València.

L’edició de 2017 es va presentar a La Nau en una roda de premsa amb la presència de totes les entitats organitzadores i les intervencions del vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño; del director general de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos; de la presidenta del Palau de la Música, Glòria Tello; i del regidor delegat de Cultura Festiva, Pere Fuset.

En l’edició de 2017 hi han hagut 12 actuacions i, com es va iniciar l’any passat, els quatre últims concerts van estar organitzats per ‘Serenates’ i per la ‘Gran Fira de València’, popularment coneguda com a ‘Fira de juliol’, gràcies a la col·laboració amb la Regidoria de Festes i Cultura Popular: tres concerts es donaren a la plaça del Patriarca, els dies 7, 8 i 9 de juliol.

El festival s’inicià el dia 24 de juny amb l’estrena d’una producció pròpia per a ‘Serenates’ dels ballets ‘Parade’, d’Erik Satie, i ‘Les biches,’ de Francis Poulenc, representats pels alumnes del Conservatori Superior de Dansa i  l’Orquestra Filharmònica de la Universitat; en la seua producció participaren més de 200 estudiants d’ensenyaments superiors d’arts (música, dansa, vestuari, escenografia, audiovisuals, imatge personal...), gràcies a la col·laboració de l’ISEACV amb la Universitat de València, i sota la direcció musical d’Hilari Garcia i artística de Maribel Bayona. Les representacions van tindre lloc durant dos dies, 24 i 25 de juny.

El dilluns 26, el Cor de la Generalitat Valenciana, dirigit per Francesc Perales, donà el concert ‘Música d’homes amb veu de dona’.

El dia 27 de juny, el grup valencià Capella de Ministrers, especialitzat en la recuperació de música històrica del Renaixement, dirigit per Carles Magraner, interpretà el concert ‘La ruta de la seda’.

El dia 28 de juny, l’Orfeó Universitari de València, que celebrà enguany el setanté aniversari, interpretà dues obres: el ‘Stabat Mater’, d’A. Dvorák, (1876), i ‘Lachrimae’,  que  el  compositor valencià Francisco Coll ha escrit per encàrrec a l’Orfeó Universitari de València dins del projecte de residències artístiques, que començà en 2014.

El dia 29 de juny, l’Orquestra de València, dirigida per Albert Gonzálvez, interpretà peces de S. Prokófiev, P. Dukas i C. Debussy, a benefici de l’Associació Espanyola contra el Càncer.

El divendres 30, la veu d’Amancio Prada amenitzà la nit de Serenates amb ‘Sonetos del amor oscuro, Canciones i Gacelas de Federico García Lorca’. Tres anys de la seua actuació en aquest festival tornà a La Nau amb la poesia del poeta granadí.

El dissabte 1 de juliol, la Capella i l’Escolania del Misteri d’Elx va descobrir al claustre de La Nau aquesta mostra única i excepcional del teatre medieval, reconeguda per la UNESCO com a obra mestra del patrimoni oral i immaterial de la humanitat en 2001.

Del 6 al 9 de juliol hi hagué la programació de ‘Serenates’ amb la ‘Gran Fira de València’ de caire més popular i folk. El primer concert, al claustre de la Universitat, va ser el del Grup de Danses del Corpus de València, que constitueixen un extraordinari llegat tradicional i popular; la resta es donaren a la plaça del Patriarca.

El dia 7 hi actuaren les colles de dolçaines i percussió La Socarrà de Xativa i de la Universitat de València, dirigides per Pere Molina i Gonzàlez.

El dia 8 de juliol, va ser el torn de la Sociedad Musical Santa María Magdalena de Novelda, dirigida per Juan José Cuenca, amb un programa de música festera.

El cantautor de l’Alcúdia Jonatan Penalba tancà el festival el diumenge dia 9 amb ‘De so ca-rel’.

Al llarg dels anys, en el marc de ‘Serenates’ s’han estrenat moltes obres o s’han retrobat després de segles d’oblit en els diversos arxius musicals valencians. A més, molts grups valencians s’han estrenat artísticament en aquest escenari, ja que aquest festival s’ha convertit en una bona plataforma per a la promoció i la difusió d’un dels millors i majors béns culturals valencians: la música.

La programació del festival ha estat diversa, pel que fa als estils musicals, que van des del Renaixement fins a la música contemporània, i pel que fa també a les agrupacions musicals.

Tota la programació: http://www.uv.es/infoactiv/musica/serenates2017.pdf

Data d'actualització: 27 de Setembre de 2017