Estàs a: > > Professors espanyols i del Magrib reflexionen sobre la seguretat alimentària i la internacionalització de les economies

El Patronat Sud-Nord de la Fundació General de la Universitat de València, la Càtedra Mediterrània de la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València organitzen el Seminari Interuniversitari de la Mediterrània, Desenvolupament, seguretat alimentària i internacionalització al Magrib, els dies 1 i 2 de desembre. L'objectiu d'aquest seminari, que tindrà lloc a la Sala Sánchez Ayuso de la Facultat d'Economia de la Universitat de València, és reunir professors i experts universitaris de l'una banda i de l'altra per reflexionar sobre els factors del desenvolupament, la seguretat alimentària i la internacionalització de les economies.

La voluntat de la cooperació universitària al desenvolupament per abordar aquest tema, es fa palesa en un intens programa multidisciplinari, en el qual participen sociòlegs, economistes, enginyers i experts de les universitats públiques valencianes i una desena de professors d'universitats del Marroc, d'Algèria i de Tunísia. València és la seu d'aquest primer seminari que, segons l'opinió dels organitzadors, vol tenir continuïtat en el futur amb seu a les diverses universitats ara participants. El Patronat Sud-Nord gestiona la Càtedra Mediterrània des de 1996 i ha fet, juntament amb el Grup d'Economia Internacional de la Universitat Politècnica, un esforç especial a presentar aquest seminari a la societat valenciana.

El seminari és estructurat en quatre sessions temàtiques. La primera, Relacions euromediterrànies: un procés inacabat, tindrà lloc el dia 1, a partir de les 18 hores, i hi participaran José María Jordán Galduf, catedràtic d'Economia de la Universitat de València; Mustapha Benhareth, de l'Escola de Transports i Telecomunicacions de Tunis; i Driss Benalí, economista de la Universitat Mohamed V de Rabat (Marroc).

L'endemà s'abordarà El futur de les migracions del Magrib i la política migratòria, amb Joan de Lacomba, professor de la Facultat de Sociologia de la Universitat de València; Francisco Bataller, cap adjunt de la Direcció General de Relacions Exteriors de la Comissió Europea; i Mohamed Benouazzani, demògraf de la Universitat d'Orà (Algèria). Ja a la vesprada, la sessió se centrarà en El desenvolupament rural i la reducció de la pobresa, i hi intervindran Pascual Moreno, enginyer i membre del Grup d'Economia Internacional de la Universitat Politècnica de València; Khelifa Horri, economista de la Universitat de Tiaret (Algèria); i Mohamed Kouidri, sociòleg a la Universitat d'Orà.

En l'última sessió temàtica, titulada Polítiques agràries i integració en un mercat global, hi participaran José Maria Álvarez-Coque, enginyer agrònom i catedràtic d'Economia de la Universitat Politècnica de València; Ahmed Belham, exfuncionari del Ministeri d'Agricultura i Desenvolupament Rural del Marroc; i Mohamed Ounes, professor d'una universitat algeriana.

Al llarg de les jornades es farà una taula rodona sobre El Magrib davant la crisi actual i es presentarà la revista Papeles de Economía Española, que publica un monogràfic sobre economia agroalimentària. A més, ja fora del programa, hi ha previst que els professors del Magrib visiten cooperatives agropecuàries i cellers, per conèixer els models de gestió i ús de recursos en aquestes explotacions.

Fa anys que els països del Magrib busquen el camí

Data d'actualització: 4 de Desembre de 2008