Estàs a: > > La fira i concurs ‘Experimenta’ arriba en abril amb cičncia i tecnologia per a joves i adults

Foto arxiu de la fira Experimenta 2016.

El Museu Príncep Felip de Valčncia va acollir, el passat 2 d’abril, la XII Fira-Concurs d’Experiments i Demostracions de Física i Tecnologia. L’esdeveniment, organitzat per la Facultat de Física de la Universitat de Valčncia, va incloure la fira-concurs i l’acte de lliurament de premis, aquest últim presentat per la física i meteorňloga de RTVE Mňnica López.

En la fira-concurs hi participaren més de 350 estudiants i professors. D’accés lliure, la fira va acollir una demostració de més de 75 projectes experimentals construïts per estudiantat de secundària, batxillerat i cicles formatius, amb l’ajuda dels seus tutors i tutores. El públic visitant va preguntar pel funcionament de qualsevol dels experiments. Simultàniament, xiquetes i xiquets s´acostaren al taller ‘Fisicalandia’, on es construïren demostracions senzilles basades en fenòmens naturals.

Experimenta, a més de la fira, va incloure un concurs per als millors projectes i el projecte més votat pel públic. Un jurat constituït per professorat universitari i de centres de secundària valorà el bon funcionament, la correcta comprensió del treball dels concursants i la claredat de les seues explicacions. Hi hagueren cinc premis: quatre de 300 euros per cada categoria del concurs segons el cicle d’estudis, i un de 200 al projecte més votat pel públic visitant de la fira.

La coordinadora d’Experimenta va estar Chantal Ferrer Roca, professora de Física Aplicada i Electromagnetisme de la Universitat de València, i el comité organitzador el formaren també Miguel V. Andrés Bou, Amparo Pons Martí i Jordi Vidal Perona. En l’acte, entre d’altres, participaren els centres Friedrich Schiller Gymnasium (Marbach, Alemanya) i Gimnasio 1517 (Moscou, Rússia). “També tenim un gran nombre de col·laboradors voluntaris de la Facultat (96 incloent supervisors) i 36 professors que actuen com a jurats”, va apuntar Chantal Ferrer.

En les explicacions, els estudiants (sols o en grups de fins a quatre) posaren en relleu les relacions entre els fenòmens naturals i les aplicacions tecnològiques, és a dir, entre la física i la tecnologia. Els treballs es classificaren en dos tipus: les demostracions i experiments de física i, d’altra banda, els projectes d’aplicacions tecnològiques.

Els projectes amb premi o menció participaran en una exposició posterior, oberta al públic, en què s’enregistraran vídeos dels estudiants explicant els projectes. Tant els vídeos com els documents descriptius estaran accessibles en línia com a materials docents i de divulgació.

Experimenta ha tingut el suport i patrocini de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d’Economia i Competitivitat, la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València, l’Institut de Física Corpuscular, l’Ajuntament de València, Caixa Popular, la Real Sociedad Española de Física, la Delegació per a la Incorporació a la Universitat o la Unitat d’Igualtat de la institució acadèmica, entre d’altres.

Més informació sobre la fira-concurs Experimenta

Data d'actualització: 3 d'Abril de 2017
Publicat en: Agenda, Institucional, Agenda