Estàs a: > > La maternitat en l’art africà a través d’una exposició de Farmacèutics Mundi a la Universitat

L'exposició Mare Àfrica. La maternitat en l'art de l'Àfrica negra, organitzada per Farmacèutics Mundi, patrocinada per la Generalitat Valenciana i amb la col·laboració de la Universitat de València, és un recorregut per la cultura africana a través d'escultures que representen maternitats i plafons informatius que mostren la realitat de la dona a l'Àfrica i la necessitat d'assolir els objectius de desenvolupament del mil·lenni (ODM) relacionats amb la salut, en especial els números 4 i 5: «Reduir la mortalitat infantil» i «Millorar la salut materna».

L'exposició, que es mostra fins al pròxim dia 23 de novembre a La Nau, l'edifici històric de la Universitat de València, consta de 70 escultures de fusta i bronze datades en els segles XII, XIII, XIX i XX. Les figures, procedents de col·leccionistes d'art, representen la maternitat africana i, al costat de plafons informatius, relaten la realitat social i la situació sanitària que viu el continent, especialment els milions de dones africanes i la seua vulnerabilitat davant els problemes que ocasiona la manca de medicaments i d'atenció sanitària.

En una primera ullada a les escultures que representen la maternitat a l'Àfrica, podem quedar desconcertats per l'absència d'afecte que sembla mostrar la mare envers el fill; tanmateix, seria un error fer-ne una interpretació psicològica i concloure que es tracta d'una desafecció i una fredor. Sobre elles no es posa una mirada indiferent, sinó una mà sol·lícita. La imatge no és l'espill d'una relació interpersonal, no ens trobem davant el relat d'individus concrets, sinó davant la representació idealitzada de la maternitat com a ancestre fundador d'un llinatge o una divinitat. Si les figures africanes no representen emocions, és solament perquè no ho necessiten: han estat suscitades per unes emocions i estan envoltades per aquestes. És el que uneix totes les mares que hi ha hagut i que hi haurà, més enllà de les seues diferències.

El comissari d'aquesta exposició és F. Javier Ballesteros.

Compromís cultural i solidari amb l'Àfrica
Fa anys que la programació d'activitats de La Nau de la Universitat de València consia la col·laboració activa amb projectes de caràcter humanitari i de compromís social, tot donant suport a iniciatives solidàries, com és ara el cas de les campanyes a favor del compliment dels objectius de desenvolupament del mil·lenni (ODM) per eradicar la pobresa al món.

Amb l'ONG Farmacèutics Mundi, mitjançant el seu projecte de sensibilització La salut en el mil·lenni: una signatura pendent, se'ns brinda l'oportunitat de conèixer no solament la riquesa cultural de l'art africà, sinó la realitat social i sanitària del continent més pobre del món.

Farmacèutics Mundi (Farmamundi) és una ONG que treballa perquè la salut siga un dret universal, no un privilegi. Des de fa anys centra la seua tasca a promoure l'accés a medicaments essencials als països en vies de desenvolupament mitjançant projectes de cooperació i d'acció humanitària, a més de projectes de sensibilització que consciencien i informen la societat sobre la situació sanitària d'aquests països i generen la mobilització social. A més, és la primera ONG a Espanya especialitzada en subministrament de medecin

Data d'actualització: 17 de Desembre de 2008