Estàs a: > > L’Agenda 2030 de les Nacions Unides protagonitza la III Setmana de la Cooperació de la Universitat

Imatge de la III Setmana de la Cooperació.

La Universitat de València va celebrar la tercera edició de la Setmana de la Cooperació, del 29 de novembre a l’1 de desembre, amb un nodrit programa d’activitats, d’entrada lliure, que giraren entorn de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. L’objectiu va estar afavorir la participació de la comunitat universitària en els ODS.

L’acte d’obertura, el passat dia 29, va tindre lloc a l’edifici del Rectorat, i va anar a càrrec del vicerector d’Internacionalització i Cooperació, Guillermo Palao; el delegat del Rector per a Cooperació, José Miguel Soriano; i el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria.

“La Universitat de València porta en el seu ADN la cooperació al desenvolupament, un compromís institucional seguit del compromís personal de tota la comunitat universitària –PAS, PDI i estudiantat–”, va indicar Guillermo Palao, qui va destacar el binomi Universitat-Fundació General per a l’execució de la política de cooperació de la institució acadèmica. El vicerector va anunciar, així mateix, que la Universitat de València organitzarà el Congrés de REEDES, d’àmbit estatal, el 2018.

Per la seua banda, José Miguel Soriano va insistir en la importància de la celebració de la III Setmana de la Cooperació, la qual “parteix d’una iniciativa molt més forta, que és la Convocatòria de la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament, a més de visibilitzar les eines de la Universitat de València per a la Cooperació Universitària al Desenvolupament”.

Cristóbal Suria, en representació de la Fundació General de la Universitat de València, es va referir a l’estreta col·laboració entre ambdues institucions en matèria de cooperació des de fa més de 20 anys i va informar dels serveis que ofereix la entitat que dirigeix en aquest àmbit a través d’un àrea de cooperació que coordina el Centre de Documentació i Informació InfoSud, la participació de la Fundació en la Comissió 0,7 per a projectes de cooperació, la gestió pròpia de projectes de cooperació com el recentment finalitzat a Burkina Faso per a l’apoderament de dones de zones rurals, la Càtedra UNESCO de la Universitat de València, la col·laboració en l’organització dels Premis Manuel Castillo de periodisme i investigació per la pau, o l’edició de publicacions especialitzades, entre uns altres.

Tot seguit, Antonio Blasco, fundador d’Alianza Nacional contra el Hambre y la Malnutrición d’Espanya, va oferir la conferència inaugural amb el títol ‘El paper de la reducció de pèrdues i desperdicis alimentaris en els ODS’.

El programa d’enguany ha inclòs dos seminaris sobre Cooperació Universitària al Desenvolupament (CUD): el dia 29, al Rectorat, es desenvoluparen les experiències de la Universitat de València dins de la CUD (InfoSud, la revista especialitzada Quaderns EDHC, beques, projectes, Càtedra UNESCO, Comerç Just, Premis Manuel Castillo o pràctiques, entre unes altres); i el dia 30, a la Facultat de Geografia i Història, la jornada abordà l’educació i el patrimoni cultural per al desenvolupament, amb un taller pràctic.

La professora María Jesús Bravo va cloure, a la Facultat de Psicologia, el programa del dia 30 amb una xarrada-col·loqui sobre el projecte que ha dirigit a Burkina Faso per a impulsar l’emprenedoria entre les dones de l’àmbit rural i promoure així la seua independència econòmica, afavorint alhora la seua alfabetització i qualitat de vida, i optimitzant el seu paper com a motor econòmic de la zona.

Per a la implementació d’aquest projecte, gestionat per la Fundació General de la Universitat de València amb el suport d’Obra Social ”la Caixa”, ha estat necessari el treball conjunt amb l’Association pour la Promotion Féminine de Gaoua (APFG), de la qual parlarà María Jesús Bravo en la seua intervenció. Es tracta d’una ONG local amb una llarga trajectòria de treball en favor dels drets de les dones i del seu apoderament al sud-oest del país africà. Gaoua és una zona rural amb altíssims nivells de pobresa i una elevada insuficiència d’infraestructures elementals com ara el proveïment d’aigua o de combustible per a ús domèstic o el transport. A aquestes carències s’afegeixen, a més, tradicions que també dificulten el desenvolupament de les dones: ablació, matrimonis forçats o levirat, per exemple.

El dia 1 de desembre, la III Setmana de la Cooperació va tindre lloc entre els campus dels Tarongers i de Burjassot-Paterna. D’una banda, la Facultat de Magisteri va acollir la presentació del projecte ‘Talis, mucho más que cordilleras… Cuentos en el Perú’, que coordina la professora de la Universitat María Alcantud. Es tracta d’una iniciativa que difon la cultura autòctona de països en vies de desenvolupament a través de la construcció de relats tradicionals en bilingüe (espanyol-anglés) en tallers educatius formats per l’alumnat de la Facultat de Magisteri. Els beneficis obtinguts, amb el suport de diferents ONG, es destinen cada any a ajuda humanitària per als països més desfavorits del món.

Aquesta mateixa Facultat també va servir d’escenari per a la interpretació de l’acció teatral ‘Refugi-arte’, una experiència de Teatre Social que acosta l’espectador a situacions de vulneració de drets tant als països del Nord com als del Sud.

D´altra banda, a les pistes d’atletisme del Campus de Burjassot-Paterna, se celebrà una carrera solidària, organitzada per la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament i el Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública, Ciències de l’Alimentació, Toxicologia i Medicina Legal, amb la col·laboració de la Fundació General de la Universitat de València i ADINU Solidària. L’esdeveniment esportiu va reunir aquelles persones interessades en la Cooperació al Desenvolupament així com als agents socials actius que treballen en aquest àmbit. La prova va consistir en córrer una distància de 3.000 metres amb sistema de cronometratge, i hi hagueren premis solidaris per als guanyadors.

Exposicions paral·leles
En paral·lel a tota aquesta programació, han estat exhibides tres exposicions especialitzades en Cooperació al Desenvolupament, que es pogueren visitar a diferents facultats, del 28 de novembre al 3 de desembre.

El vestíbul de la Facultat de Farmàcia va acollir les mostres ‘Desnutrició infantil: una emergència sanitària’, amb una selecció de les fotografies realitzades per cooperants de Metges Sense Fronteres (MSF) durant les seues estades en contextos d’emergència a l’Àfrica subsahariana; i ‘Esport i Cooperació’, una exposició també de fotografies cedides per l’organització SaharaMarathon sobre la marató que realitza al desert del Sàhara en solidaritat amb el poble sahrauí per a evitar que aquest caiga en l’oblit.

Finalment, el hall de la Facultat de Psicologia va estar l’espai per a l’exposició ‘Formació per a avançar. Treballant amb dones de Burkina Faso’, que ja es va exhibir al Col·legi Rector Peset el passat octubre, per a mostrar el resultat del treball desenvolupat al país africà a través del projecte de la Fundació General de la Universitat de València, l’Obra Social ”la Caixa” i l’APFG.

Aquest programa d’activitats ha pretés que la Universitat de València esdevinga, durant tres dies, un espai obert per al debat i la reflexió sobre el desenvolupament humà sostenible i la cooperació. Hi han participat de l’organització el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació, la Fundació General mitjançant la seua àrea de cooperació, la Delegació del Rector per a Cooperació i la Càtedra UNESCO d’Estudis sobre el Desenvolupament de la Universitat de València; amb la col·laboració del Servei de Relacions Internacionals i Cooperació, el Servei d’Informació i Dinamització d’Estudiants (Sedi), el Màster en Cooperació al Desenvolupament, Proyecto Talis, Metges Sense Fronteres, ADINU Solidària, i els departaments de Medicina Preventiva i Salut Pública, Ciències de l’Alimentació, Toxicologia i Medicina Legal, i de Psicologia Social.

Programa detallat

Data d'actualització: 20 de Desembre de 2016