Estàs a: > > Una exposició mostra els resultats d’un projecte per a l’impuls de dones emprenedores a Burkina Faso

Invitació a la mostra sobre Burkina Faso.

La Fundació General va organitzar l’exposició ‘Formació per a avançar. Treballant amb dones de Burkina Faso’ al Col·legi Major Rector Peset, on es pogué visitar fins el passat 30 d´octubre. La mostra presentà l’evolució d’un projecte promogut per la Fundació, amb el suport de l’Obra Social ´la Caixa´, que ha servit per a impulsar l’emprenedoria entre dones de l’àmbit rural a Burkina Faso.

Coordinada per la professora de la Universitat de València María Jesús Bravo i la investigadora de la Universitat Politècnica de València Lucila Aragó, la mostra constava de 36 fotografies i sis panells explicatius que posaven de relleu els resultats del projecte de cooperació al desenvolupament ‘Formació per a l’emprenedoria de dones de l’àmbit rural. Gaoua, Burkina Faso’, en el qual intervingueren la Fundació General de la Universitat de València, l’Obra Social la Caixa i l’Association pour la Promotion Féminine de Gaoua (APFG).

La mostra es completà amb una xarrada-col·loqui, el mateix dia de la inauguració (26 d´octubre), a càrrec de la presidenta d’APFG, Ini Inkauroba. En la seua intervenció, Inkaouroba exposà la situació real de les dones a Burkina Faso, així com el treball que realitza l’associació que dirigeix per a la defensa dels seus drets i la potenciació del seu apoderament al sud-oest del país.

De la iniciativa s’han beneficiat més de 300 dones que han millorat la seua formació. D’aquestes, més d’un centenar han participat en la formació d’emprenedoria, i la resta són dones formades com a líders per a tornar als seus llogarets de procedència.

L’àrea d’actuació de l’APFG és una zona rural pobre, amb insuficiència d’infraestructures elementals com ara el transport o el proveïment d’aigua i de combustibles per a ús domèstic. A aquestes mancances s’uneixen tradicions que dificulten la vida i el desenvolupament de les dones, com l’ablació, els matrimonis forçats o el levirat.

Així doncs, l’APFG, agrupació local de reconegut prestigi internacional amb més de 20 anys d’experiència, treballa per a canviar i eradicar aquestes pràctiques, i ja ha aconseguit importants avanços. D’altra banda, s’ocupa de la formació i la capacitació de dones mitjançant projectes com ara l’alfabetització en llengües locals i en francés, o la formació en oficis i en gestió econòmica aplicada. La seua activitat li ha proporcionat contacte amb organitzacions d’altres països africans en situació de pobresa com Senegal, Mali o Costa d’Ivori, amb els quals comparteix coneixements i experiència, i realitza tasques d’assessorament.

Un dels països més pobres del món
Burkina Faso és un dels països més pobres del món. Segons l’ONGD Intervida, només el 16% de les xiquetes arriba fins a la secundària, una xifra que deixa els nivells d’alfabetisme femení en estat crític. L’accés al sistema educatiu, ressagat a causa d’importants problemes estructurals i culturals, ni tan sols és igual per a tots dos sexes, sinó que les dones es porten la pitjor part.

En un context de pobresa extrema, al qual es deu la principal causa d’abandó de l’escola, juntament amb costums i hàbits lluny d’afavorir el desenvolupament educatiu, social i econòmic de la dona, aquesta queda relegada, des de xiqueta, a tasques domèstiques. Matrimonis forçosos i embarassos precoços són unes altres de les causes que porten a les famílies a traure les seues filles del col·legi.

La província de Gaoua, on s’ha desenvolupat el projecte ‘Formació per a l’emprenedoria de dones de l’àmbit rural’, pateix aquesta situació i s’ha convertit en el principal focus d’actuació de l’APFG.

+Info:
www.asso-apfg.org