Estàs a: > > Antonio Ariño: “Cal repensar la gestió cultural per millorar la qualitat de vida de les persones´

Esquerra a dreta: Annick Schramme, Vicent Marzà i Antonio Ariño.

El vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, va sentenciar, en el seu discurs de cloenda de la 24a Conferència ENCATC, que “la gestió cultural és hui més important que mai” però va matissar que “cal repensar-la en el context de les societats de risc i l’era digital”.

Ariño, juntament amb el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà; la presidenta de l’ENCATC, Annick Schramme; la presidenta de l’Associació d’Educadors en Gestió de l’Art, Sherburne Laughlin; i representants d’altres continents com de l’Associació Taiwanesa d’Estudis de les Polítiques Culturals, Pao-Ning Yin; i de la Universitat de los Andes de Colòmbia, Jaime Ruiz Gutiérrez, van donar per conclòs, el passat 7 d´octubre, el 24é Congrés Anual de l’ENCATC que es va celebrat al Centre Cultural La Nau de València durant els dies 5, 6 i 7 d’octubre, i on es van reunir més de 160 persones per debatre sobre la gestió i les polítiques culturals en la societat de risc.

El vicerector Antonio Ariño també va constatar que aquest congrés és “un laboratori excel·lent per a la innovació social i cultural” que ha de fomentar que “els navegants de la xarxa, de les xarxes, a la societat digital, hem d’ocupar-nos de cercar la qualitat de vida de les persones, i especialment de les excloses, mitjançant l’expressió estètica i la raó crítica”.

Per la seua banda, el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, va assegurar que la posada en marxa de polítiques culturals estratègiques han provocat al conjunt de les comarques valencianes “un increment del consum cultural al territori valencià, molt per damunt de la mitjana espanyola, concretament una pujada d’un 8,7% en serveis culturals i un 11% en consum de llibres”. I, segons va destacar el conseller, és aquesta línia la que pensa seguir el Govern valencià que agraïx, també, la celebració d’un congrés d’aquesta importància a la ciutat de València.

Finalment, la presidenta d’ENCATC, Annick Schramme, va remarcar que “és innegable que la col·laboració i l’enfocament emprenedor són els camins que li cal seguir al sector artístic i cultural si vol mantindre’s ferm als entorns del risc i la incertesa. L’intercanvi de la riquesa de coneixements, les idees innovadores i els recursos grupals són molt més potents que qualsevol d’individual o institució. Per això jo sóc optimista amb el futur. Els membres d’ENCATC i tots aquells que ens han acompanyat podem fer front als reptes i solucionar els problemes, tot esdevenint solucionadors de problemes amb la nostra docència, formació, recerca, projectes i patrocinadors”.

Aquest congrés va convertir el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València durant tres dies en el centre mundial del debat sobre les afectacions de la societat de risc sobre el món de la cultura. S´intercanviaren idees sobre com l’era digital està condicionant la transmissió de coneixements i, també, la idoneïtat de construir una societat del coneixement perquè les persones puguen aprendre durant tota la seua vida. Els assistents pogueren, a més, aprehendre casos d’èxit, com la cultura, com a mesura de benestar, o com mesurar la informació que aporten els consumidors culturals per tal de millorar l’oferta. A més, els assistents gaudiren del patrimoni immaterial i material valencià com el ball de la Moma, la Muixeranga d’Algemesí o el Centre del Carme.

El 24é congrés anual d’ENCATC acabà finalment amb una visita al passat històric de la ciutat de Sagunt a través del seu teatre romà, el castell i el Museu Arqueològic.

Data d'actualització: 28 d'Octubre de 2016