Estás en: > > L’exposició ‘Second Round’, una reivindicació de l’educació artística als instituts de secundària, a La Nau

Pintura de Joan Llorca Peiró (IES María Enríquez de Gandia).

La Universitat de València va exhibir, del 6 al 16 d´octubre, a la Sala Acadèmia de La Nau, l’exposició ‘Second Round. Art i lluita als instituts valencians’, un projecte que reivindica els estudis d’educació artística en la secundària, amb la implicació de 12 centres valencians i la Universitat de València.

Comissariada per Ricard Huerta, professor de la Universitat de València i coordinador de CREARI Grup de Recerca en Pedagogies Culturals, l’exposició va exhibir 120 obres elaborades pels 12 instituts d’educació secundària que han participat en el projecte: IES Lluís Vives, IES Juan de Garay i IES Benlliure, de València; IES Clot del Moro, de Sagunt; IES L’Estació, d’Ontinyent; IES Laurona, de Llíria; IES Tirant lo Blanch, de Torrent; IES Número 1, de Requena; IES Josep de Ribera, de Xàtiva; IES Ausiàs March, de Manises; IES Sanchis Guarner, de Silla; i IES María Enríquez, de Gandia.

‘Second Round’ és un projecte acadèmic que va arrancar el curs passat amb la col·laboració dels vicerectorats de Participació i Projecció Territorial, amb la producció i itinerància d’una mostra composta per 21 panells explicatius; de Polítiques de Formació i Qualitat Educativa, amb l’organització de cicles de conferències que reuniren centenars d’alumnes als diferents centres educatius; i de Cultura i Igualtat, que acull l’exposició ‘Second Round. Art i lluita als instituts valencians’.

La mostra va reunir totes les manifestacions artístiques a través de 120 peces realitzades per l’alumnat de secundària, exalumnes dels centres participants i professorat, entre elles, dibuix, pintura, instal·lació, escultura, poesia visual i ‘performance’.

“Aquest és el resultat d’un projecte que parteix amb la idea de visibilitzar els estudis de creació artística en l’etapa secundària, després de detectar que aquests tendeixen a la seua desaparició. El que volem amb ‘Second Round’, des de la Universitat i amb la implicació dels instituts valencians, és donar suport a l’educació artística davant aquesta situació salvatge i extrema”, va explicar Ricard Huerta.

I sembla que la visibilització ha estat un dels assoliments, doncs han treballat en el projecte milers de persones entre estudiants, exalumnes i professorat; la mostra itinerant ha recorregut 12 instituts d’una desena de municipis del territori valencià; i fins i tot ha promogut el naixement de l’Associació Valenciana de Professorat de Dibuix (AVPD).

L’exposició ‘Second Round’ es va dividir en dues parts anomenades ‘El cos’ i ‘L’ànima’, que descrivien dues línies de treball: una primera, que oferia representacions del cos humà a través de dibuixos i pintures, i una segona, que es feia càrrec de geometries i mapes que reflecteixen les essències més conceptuals, respectivament. Segons va assenyalar el comissari, aquest relat es relaciona amb la formació del professorat de Dibuix procedent de les especialitats de Belles Arts i d’Arquitectura.

‘Second Round’ es converteix així “en referent d’una temàtica poc tractada fins ara: l’activitat artística als centres de secundària valencians, i serveix per a reflexionar sobre allò que volem realment per al futur de l’educació artística”, apunta Huerta, qui aposta per la recerca com a clau de futur. En aquest sentit, va anunciar que, a partir d’ara, el projecte ‘Second Round’ se centrarà, amb el suport de la Universitat de València, en l’impuls de la investigació acadèmica a través d’una xarxa en línia amb la qual es crearà un espai comú de debat entre les persones, institucions, organitzacions i agents afectats i implicats en l’ensenyament de la creació artística.

Així, ‘Second Round. Art i lluita als instituts valencians’ esdevé un projecte de recerca acadèmica i d’innovació educativa, impulsat per l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, que ha començat ja a generar investigacions (tesis doctorals, TFM del Màster de professorat de Secundària o articles en revistes especialitzades) sobre la temàtica de l’impacte de les activitats artístiques als centres de secundària valencians en les darreres dècades. I, en l’actualitat, ja ha començat a preparar-se un web amb les incorporacions més remarcables del projecte d’innovació educativa.

Col·loquis Second Round a La Nau
A l’exposició de La Nau, a més, es projectà un vídeo recopilatori del que ha estat l’activitat artística i la seua repercussió educativa als instituts, un audiovisual dirigit per Emilio Martí que es presentà oficialment i en obert, amb el títol ‘Second Round Movie – Líneas’, el 14 d’octubre, en el marc del cicle acadèmic ‘Col·loquis Second Round a La Nau’, que va tindre lloc a la Sala Gonzalo Montiel els dies 13 i 14.

Programa detallat dels col·loquis
Més informació de la mostra

Fecha de actualización: 17 de Octubre de 2016