Estàs a: > > La Universitat celebra el I Fòrum Internacional feminista femUrbs sobre ciutat i gènere

Representants de les institucions implicades en el Fòrum femUrbs.

El primer Fòrum Internacional feminista femUrbs, organitzat per la Fundació General de la Universitat de València i la Facultat de Ciències Socials, se celebrà els dies 29 i 30 de setembre al Jardí Botànic amb la intervenció d’expertes geògrafes, sociòlogues, urbanistes i arquitectes. La trobada es va poder seguir en directe a través d’aquest enllaç: http://mediauni.uv.es/femurbs

Estudiar, reflexionar i aprofundir en la perspectiva des de la qual es mira la ciutat i els espais de la vida quotidiana ha estat un dels objectius d’aquestes jornades, segons va assenyalar el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, durant la seua intervenció en l’acte inaugural del Fòrum. “La perspectiva feminista és necessària i una trobada com aquesta suposarà un canvi extraordinàriament radical per a la ciutat”, afirmà.

El vicerector va estar acompanyat pel degà de la Facultat de Ciències Socials, Ernest Cano, qui va definir femUrbs com a un fòrum per a plantejar la necessitat de reflexionar col·lectivament sobre el dret a la ciutat de les ciutadanes i els ciutadans; la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, per a qui “la perspectiva de gènere és una qüestió que interessa i preocupa” i va remarcar la importància d’abordar “d’una manera integradora” les polítiques públiques; i la diputada delegada de Joventut, Esports i Igualtat de la Diputació de València, Isabel García, qui va denunciar la falta d’una mirada de gènere sobre l’urbanisme i l’arquitectura actuals, i va concloure: “Hem de fer un urbanisme inclusiu i que no discrimine més del 50% de la població”.

L’acte va estar seguit per les ponències de la directora de la Unitat d’Igualtat de la Universitat, Amparo Mañés, i la vicedegana de Cultura i Igualtat de la Facultat de Ciències Socials, Inmaculada Verdeguer, les quals donaren pas a la intervenció d’Eva Kail, experta en plantejament amb perspectiva de gènere, que va vindre a València des de l’Ajuntament de Viena per a exposar el seu treball a la capital austríaca, “un referent europeu per a la construcció de ciutats igualitàries i sense obstacles”, apuntaren des de l’equip organitzador.

El primer Fòrum Internacional femUrbs s´ha concebut com a un espai experimental per al debat intel·lectual i pràctic sobre la ciutat des d’una perspectiva feminista. L’encontre, que va tindre lloc a l’Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic els dies 29 i 30 de setembre, també es pogué seguir en directe per internet en aquest enllaç: http://mediauni.uv.es/femurbs

La finalitat de femUrbs ha estat articular i promoure la producció acadèmica i l’intercanvi de les bones pràctiques a les ciutats, així com impulsar la participació de les dones en la planificació de l’espai urbà, a través de la intervenció d’expertes nacionals i internacionals geògrafes, sociòlogues, urbanistes i arquitectes.

Al llarg de dues jornades se celebraren quatre fòrums per a tractar l’accessibilitat als campus universitaris, l’arquitectura plural i innovadora, l’urbanisme inclusiu, la diversitat en l’espai públic o el transport i la mobilitat sostenibles i de gènere, entre altres temes.

En definitiva, el Fòrum femUrbs va acollir contribucions d’avantguarda en aquest àmbit, amb les quals s’analitzaran les ciutats sensibles a les qüestions de gènere, la transversalitat de gènere en les polítiques locals i el dret a la ciutat. Es reflexionà sobre el dret a la ciutat, és a dir, qüestions com ara espai, ciutadania, participació, seguretat, benestar o pertinença, i es va construir així un lloc de trobada per a intercanviar experiències, obstacles i assoliments, promoure la difusió de bones pràctiques en les ciutats i de treballs de recerca, visibilitzar les dones urbanistes i arquitectes, i fomentar la participació de les dones en la planificació de l’espai públic.

D’altra banda i en paral·lel al Fòrum, se celebraren activitats complementàries com ara intervencions artístiques en l’espai públic a la ciutat de València, la qual cosa redundà en una projecció directa sobre els vianants; s’abordaren els patrons de mobilitat de les persones; i es realitzà un recorregut a peu amb perspectiva feminista. A més, La Nau de la Universitat acull l’exposició ‘La ciutat de les dones’, el tercer projecte del col·lectiu de dones fotoperiodistes valencianes ‘Objectives’, que reflexiona sobre gènere, espai i territori.

El I Fòrum Internacional femUrbs va tindre lloc en el marc de la campanya de celebració de la IV edició del Dia Europeu de Fundacions i Donants, del 15 de setembre a l’1 d’octubre, una iniciativa promoguda per DAFNE que l’Associació Espanyola de Fundacions (AEF) impulsa a Espanya i a la qual la Fundació General de la Universitat de València es va sumar novament.

Per a més informació i programa detallat del Fòrum:

Data d'actualització: 1 d'Octubre de 2016