Estàs a: > > L´exposició de Renau s´exposa a Gran Canària

L´exposició de Renau s´exposa a Gran Canària

Ja ha estat a València, Madrid i Sevilla

Amb motiu del centenari del seu naixement, la Universitat de València, a través de la Fundació General, i la Societat Cultural de Commemoracions Culturals, adscrita al Ministeri de Cultura, van presentar fa ja gairebé un any l'exposició Josep Renau (1907-1982): Compromís i cultura, a La Nau, l'edifici històric de la Universitat de València, una mostra que es va haver de prorrogar a causa del gran èxit.

Després de visitar Madrid i Sevilla, l'exposició es va inaugurar ahir a la vesprada al Centro Atlántico de Arte Mone (CAAM) de Las Palmas de Gran Canària, on romandrà fins al proper 21 de setembre. La inauguració va comptar amb la presència de Rafael Gil, vicerector de Cultura de la Universitat de València.

Aquesta exposició antològica pretén revisar i donar a conèixer, ideològicament, intel·lectualment i estèticament, la figura de Josep Renau i el seu important llegat. Jaime Brihuega és el comissari d'aquesta exposició que aplega al CAAM, després del seu pas per València, Madrid i Sevilla, dos centenars i mig de peces representatives de la que va ser una activitat que, vista des de la distància, resulta de totes totes desbordant.

Quadres, dibuixos, esbossos de murals, fotomuntatges, cartells, il·lustració gràfica d'índole diversa... componen un conjunt d'obres que desplega un ampli ventall de gèneres d'expressió visual alhora que evidència la inesgotable elasticitat plàstica de Renau.

La mostra, articulada visualment a través d'ampliacions monumentals de les imatges més significatives de Renau, es completa amb material divers sobre suport audiovisual, a través del qual el visitant pot accedir a filmacions inèdites. A més, s'ha realitzat un documental específic per a l'exposició titulat Josep Renau: Art en guerra, dirigit per Joan Dolç. També tindrà lloc a Gran Canària un concert de música relacionada amb diversos moments de la biografia de Renau.

Segons el comissari de l'exposició, Jaime Brihuega, "Josep Renau és un referent clau per entendre la naturalesa i el comportament de la cultura espanyola contemporània. Ho és des de tots els flancs de la seua biografia com a artista, responsable de política cultural i intel·lectual amatent a tot allò que des del present implica el disseny de l'esdevenidor. I això fins al punt de rubricar un dels pols de la dialèctica aferrissada que es va produir entre les nocions de puresa i compromís, encoratjant l'esdevenir de la nostra cultura durant el tram central del segle xx".

Recorrent cronològicament aquestes obres es fa palès com Renau sintonitzava, successivament, amb les propostes comunicatives del seu temps. L'art déco, el primitivisme tel·lúric de la poètica de Vallecas, l'herència de l'activisme gràfic del dadaisme compromès, i també la seua continuïtat en les successives poètiques visuals del radicalisme polític germànic i en molts registres de la sensibilitat neoobjectivista d'entreguerres, la vocació col·lectiva del gran muralisme dels mexicans, el constructivisme realista de temps de la Guerra Freda, etc.

També va saber connectar amb l'autonomia lingüística que va manifestar el disseny publicitari. La seua dilatada sèrie The American Way of Life, per exemple, mostra, en paraules de Brihuega "com Renau assumia una permeabilitat massmediàtica semblant a aquella de qu

Data d'actualització: 26 de Setembre de 2008
Publicat en: Exposicions