Estàs a: > ‘Serenates’ conclou amb tres concerts inclosos en el festival Polirítmia

‘Serenates’ conclou amb tres concerts inclosos en el festival Polirítmia

Pep Gimeno Botifarra i Ahmed Touzani.

El festival ‘Serenates’, organitzat per La Universitat de València i l’Institut Valencià de Cultura, va acabar la seua edició de 2019 el primer cap de setmana de juliol amb tres concerts que formaven part del festival Polirítmia. Els concerts, de caire gratuït, es van celebrar en obert a la plaça del Patriarca de València.

El primer concert, el 5 de juliol, va ser el d’Eliseo Parra y Las piojas en costura. Eliseo Parra comença la seua trajectòria a Barcelona als circuits de jazz i col·labora també amb autors de la nova cançó. En 1983, s’estableix a Madrid i comença a investigar sobre la música tradicional castellana. Funda el grup ‘Mosaico’ i grava amb ell dos discos. El primer d’ells és un homenatge al repertori del folklorista castellà Agapito Marazuela; i el segon, un disc de composicions pròpies d’inspiració tradicional. A més de com a intèrpret, Eliseo Parra ha realitzat treball etnològic de camp del qual han nascut diversos llibres.

Finalment, ressalta la seua labor docent com a professor de percussió i cant tradicional. El grup d’estudiants es va batejar com ‘Piojas en costura’ i formen part d’ell mestres, infermeres, metgesses, funcionàries, estudiantes, jovenetes, jubilades... i fins i tot músics. El concert mostra aquest treball i és un agraïment a aquestes alumnes que mostren com la tradició musical es perpetua entre la gent comuna, fora dels escenaris, fora del negoci de l’art, amb la gent del poble.

El segon dels concerts, dissabte 6 i de títol ‘De banda a banda del Mediterrani’, va unir a Pep Gimeno ‘Botifarra’ i Ahmed Touzani, el primer amb veu i percussió i el segon amb la veu i el violí.

Ja fa uns quants anys que el músic marroquí Ahmed Touzani (nascut a Tànger) va arribar al Genovés, carregat amb el seu violí, el seu llaüt, la seua veu i el domini de la música popular del seu país. Ara, després que ell i Pep Gimeno ‘Botifarra’ entraren en contacte, i fruit d’un temps de treball i de coneixement dels respectius repertoris, ofereixen ‘De banda a banda del Mediterrani’, un espectacle per descobrir les increïbles similituds entre la música de les ribes nord i sud del Mediterrani.

El tercer i últim concert del festival va ser diumenge 7 sota el títol Sis veus: Els dies i les dones.

Els dies i les dones és el segon projecte del grup ‘Sis Veus’, una formació integrada per Eva Dénia, Maribel Crespo, Merxe Martínez, Patxi Ferrer, M. Amparo Hurtado i Lola Ledesma, totes elles valencianes, procedents de diferents camps de la música, però especialment de la música tradicional valenciana.

‘Els dies i les dones’ és un projecte on la música tradicional i la poesia tornen a trobar-se. Peces populars arranjades per a l’ocasió amb textos molt acurats que les actualitzen, juntament amb temes originals d’inspiració tradicional. Tot, al servei d’una història que situa la dona en les diferents etapes del cicle de la vida. Els poemes de Lola Andrés entrellacen les cançons i estructuren el conjunt.

El festival ‘Serenates’ ha celebrat enguany el seu 32é aniversari amb 14 nits de concerts de diferents estils i ha comptat amb el suport de l’Ajuntament de València, la Diputació de València, el Palau de la Música de València, l’EASD (Escola d’Art i Superior de Disseny), la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Bancaixa.

Dossier de Premsa i Programa

Data d'actualització: 18 de Juliol de 2019