Estàs a: > L’Aula de Cinema de la Universitat commemora els 20 anys de ‘París-Tombuctú’ a La Nau

L’Aula de Cinema de la Universitat commemora els 20 anys de ‘París-Tombuctú’ a La Nau

Fragment del cartell del darrer film de Berlanga, París Tombuctú.

Fragment del cartell del darrer film de Berlanga, París Tombuctú.

El guionista i director Jaime Chávarri, la directora de producció Sol Carnicero, i el guionista i director Rafael Maluenda van visitar La Nau, el passat 4 de juny, amb motiu del 20é aniversari de ‘París-Tombuctú’, la darrera pel·lícula de Luis García Berlanga (1921-2010). La trobada va estar organitzada per l’Aula de Cinema de la Universitat de València.

En l’acte, que va tindre lloc a l´Aula Magna, els ponents dialogaren amb el públic sobre la trajectòria, la personalitat, la tasca i la vigència del cinema de Berlanga en el segle XXI, i el seu llegat per a cineastes nacionals i internacionals. Com ha influït el seu cinema o per què Berlanga encara és modernitat i transgressió van ser algunes de les qüestions que s’hi abordaren.

Jaime Chávarri va començar la seua carrera rodant llargmetratges en super 8. Va ser ajudant de direcció en algunes produccions i va treballar per a televisió. La seua col·laboració amb el productor Elías Querejeta va donar lloc a la part més reconeguda de la seua producció, en la qual es troba un documental destrossador i càustic sobre la família del poeta Leopoldo Panero, ´El desencanto´ (1976). Després de la col·laboració amb Querejeta, va dur a terme adaptacions d´obres literàries de Llorenç Vilallonga, Fernando Fernán Gómez i Pablo Sorozábal. També va rodar dos musicals i desenvolupà part de la seua carrera com a director teatral.

Sol Carnicero es dedica al cinema des de 1974 i es va convertir en la primera dona directora de producció a Espanya després de treballar en ‘Vámonos Bárbara’, dirigida per Cecilia Bartolomé. Durant la seua trajectòria, ha treballat per a les productores d’Alfredo Matas i alguns dels títols en els que ha col·laborat com a responsable de producció són: ‘La escopeta nacional’, ‘La vaquilla’, ‘Gary Cooper que estás en los cielos’ o ‘El crimen de Cuenca’. A més, és impulsora i sòcia fundadora de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya. En 1988 va obtindre el Premi Goya a la millor direcció de producció per ‘Cara de acelga’ i ha estat nominada en 1989 per ‘Pasodoble’ i en 1990 per ‘Esquilache’.

Rafael Maluenda s’inicià professionalment en el món del cinema de la mà de Luis García Berlanga com a part de l’equip de direcció de ‘Todos a la cárcel’ en 1993. Després d’aquesta experiència, Berlanga tornà a comptar amb ell per a les seues pel·lícules successives: ‘Blasco Ibáñez’ (1996) i ‘París-Tombuctú’ (1999). Els va unir una amistat que va perdurar fins a la defunció del cineasta. En 1996 inicià una llarga etapa professional lligada al Festival Internacional de Cinema de València-Cinema Jove, primer com a programador i seguidament com a director durant 17 anys . En 2012 creà el Berlanga Film Museum, primer museu ‘online’ dedicat a la figura d’un cineasta, amb el suport de la família García-Berlanga Manrique i de la unió de la Generalitat Valenciana amb EGEDA, el Ministeri de Cultura-Filmoteca Espanyola i l’Institut Cervantes. És autor de diversos guions cinematogràfics i prepara com a director el llargmetratge documental ‘BERLANGA!!’, produït per Endora Producciones.

Data d'actualització: 7 de Juny de 2019

Aquesta web utilitza cookies amb una finalitat estadística i per a facilitar la seua navegació Més informació

Aceptar / Acceptar